2 693 läst · 9 svar
3k läst
9 svar
Återfylla kring plint?
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Vanligtvis återfyller du runt pintarna med det material du grävt upp.
Inte makadam, det är löst så anvönd massorna du grävt upp istället
Inte makadam, det är löst så anvönd massorna du grävt upp istället
Nu är det lite sent eftersom du redan har grävt upp hålen men nästa gång kan du använda en jordborr istället. Borra ett hål så djupt som du önskar och fyll på med några pinnar armeringsjärn och betong så har du en plint som sitter absolut fast i marken direkt och minimalt med arbete jämfört med att gräva ner en färdig plint.
Betong runt betongplintarna?L Lechuza skrev:
Jag hade tänkt blanda lite grovbetong och kasta ned i botten runt varje plint men menar du att jag skall fylla upp hela hålet med betong?
Jord och lera hade jag först tänkt men sedan har jag läst att vissa skriver att det skall vara makadam men det känns inte som det låser lika bra som packad jord och lera
Tack. Skall tänka på det nästa gångJanus82 skrev:Nu är det lite sent eftersom du redan har grävt upp hålen men nästa gång kan du använda en jordborr istället. Borra ett hål så djupt som du önskar och fyll på med några pinnar armeringsjärn och betong så har du en plint som sitter absolut fast i marken direkt och minimalt med arbete jämfört med att gräva ner en färdig plint.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Om du har lerjord som får bärighet i klass med vatten när den är rejält blöt, dvs normalt under hela vinterhalvåret med alla stormar, så bör du använda annat mtrl än det att fylla upp med.
Jag använder vanligt väggrus (0-16 fraktion) som packas.
Detta gäller framförallt just staket/plank och lös mark. De utsätts för stora och långvarigt/konstant återkommande sidolaster från vinden. Så antingen stora gropar och stabilt fylle och/eller stora och djupa plintar. Varje plint fungerar som kölen på en segelbåt, bortsett från att plintarna inte får luta en endaste mm till skillnad från segelbåtar.
Plintar som agerar jordankare för små lätta hus och likn mångsidigt sammanbundna konstruktioner har inte dessa problem.
Jag använder vanligt väggrus (0-16 fraktion) som packas.
Detta gäller framförallt just staket/plank och lös mark. De utsätts för stora och långvarigt/konstant återkommande sidolaster från vinden. Så antingen stora gropar och stabilt fylle och/eller stora och djupa plintar. Varje plint fungerar som kölen på en segelbåt, bortsett från att plintarna inte får luta en endaste mm till skillnad från segelbåtar.
Plintar som agerar jordankare för små lätta hus och likn mångsidigt sammanbundna konstruktioner har inte dessa problem.
Liknande trådar
-
Råd kring lutande plintar och oisolerad fjällstuga
Fritidshus -
Asbestpapper kring plintar?
Fritidshus -
Olika nivåer på altan, hur tänka kring plintar?
Altan & Uteplats -
Plank med frågor kring dimensionering och plintning
Trädgård allmänt -
Plintar; kringfyllnad, isolering och andra funderingar
Altan & Uteplats