Hej
Jag ska börja lleta efter pryttlar till belysningen i vårt renoveringsobjekt.
Jag vill ha renova brytare och tänkte dimmra med en återfjädrande tryckknapp.
Om jag vill tända och släcka på 2 ställen behöver man ju ha en trapp brytare i vanliga fall men krävs det även vid detta fallet då man driver via en (heter det elektronisk dimmer?)?

Vill gärna få tipps på var jag hittar saker billigt?

Jag satsar på led belysning tror jag i alla fall

Jag har en del impulsdimmers och för de typer jag har räcker en vanlig enpolig brytare med impulsfjäder, dessa får man normalt köpa till separat.

Jag har handlat en del på elbutik.se som hade hyfsade priser, men även Clas Ohlson.

Men det låter ju bra för tyckte att dubbeltrapp blir ju mkt dyrare än en kronbrytare

calle336 skrev:
Men det låter ju bra för tyckte att dubbeltrapp blir ju mkt dyrare än en kronbrytare
Men det är inte alla dimmers som går att manövrera med kronbrytare, en del har en separat krets som inte tål 230v och då krävs dubbeltrapp. Kolla innan köp!

Den har ingång för 230V, kan alltså kopplas på en kronbrytare där andra knappen kan användas till något annat om man vill.

calle336 skrev:
Ja det skiljer ju en hundring. Samtidigt ska man inte ha så många blir det inte så mycket i sammanhanget.

(Sen kan man undra hur det kan skilja så mycket då det endast är ett bleck invändigt som skiljer...)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.