La om taket ett par år sedan.
Innan takläggarna kom räddade jag det mesta av det gamla teglet för återbruk på ett uthus vid sommartorpet.
Tillverkade en bana av 4 brädor som jag skruvade ihop som ett "V", Alltså skarvade på längden
( med förstärkning i skarven), så att banan blev lika lång som 2 brädor.
Ledde ner banan direkt på en släp, med en rejäl hög med gamla mattor som stötdämpare
när pannorna landade.
Uppbringade fru + div barn, inkl partners, för att bilda langarkedja uppe på taket samt 2 pers. som
mottagare av pannorna på släpet.
När släpet var fullt staplades resten på marken för senare transport.
Banan flyttades varefter arbetet fortskred.
Fixat på ett par timmar.
Bjöd sen på middag som tack för hjälpen
Att bilda langarkedja är enormt arbetsbesparande när man är på ett tak.
 
  • Gilla
Flyktsoda och 2 till
  • Laddar…
Här kommer bilder
Person på tak till grått hus som skickar ner en bräda längs med en skyffel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två personer lastar avbrutna träplankor från en släpvagn nära ett hus med trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Du ska ABSOLUT INTE högtryckstvätta tegelpannor.
Behandla med grön fri istället så försvinner lava och mossa
varför inte? spricker dom?
 
Åsa Lund
Nej, men det förstör ytan så att vatten tränger in i teglet och ger dessutom fäste för lavar och annat skit
 
  • Gilla
Mamma-Sara
  • Laddar…
K Kapten_Haddock skrev:
Så har vintern kommit och takprojektet är helt färdigt.
Skulle ljuga om ja säger att jag inte går och oroar mig för våren, om det kommer hålla tätt, vilket det såklart lär göra men när man e paranoid så är man..
Fick ju komplettera med en del pannor från tegelpannor.se som efter tvätt verkar passa bra precis. Vi får se när grön fri har gjort sitt.

Skräcken vore ju om massa pannor frös sönder:p


[bild]

[bild]
Vilket fantastiskt vackert hus!

Jag har precis släpat hem tegel från ett annat hus, begagnat. Som ska få nytt liv på vårt tak isf tidigare betong. Hus från 1945.

Jag har läst tråden men blir inte helt klar över hur du gjorde rent dina pannor. Med Grön fri och högtryck eller vattenslang innan du satte tillbaka dem? Stämmer det?

Och såhär ett par år senare. Hur har det gått?

Skulle också vilja fråga vilken färgkod du har på ditt hus (det nymålade) om du vill dela det såklart. Söker sjölv en bege färg och preferenser är alltid bra.

Vänligen
Mamma-Sara
 
  • Barn står bredvid en pall med staplade begagnade tegelpannor redo för återanvändning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Nej, men det förstör ytan så att vatten tränger in i teglet och ger dessutom fäste för lavar och annat skit
Så här några år senare: hur hade du rengjort nedtagna pannor innan de ska upp igen på taket? Eller hade du rengjort dem efter att de kommit upp. Har släpat hem begagnat taktegel som ska ersätta gammal betong plattor på hus från 1945.

Vänligen MAMMA-SARA
 
Redigerat:
Åsa Lund
Om du måste göra rent dem så är det blötläggning i badbalja med såpvatten plus skurning med skurborste /diskborste.
Annars hade jag lagt upp dem i blandad ordning på taket och sprayat med Grön Fri efteråt. Så får naturen ta bort det som vuxit på teglet.
 
  • Gilla
Mamma-Sara
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Om du måste göra rent dem så är det blötläggning i badbalja med såpvatten plus skurning med skurborste /diskborste.
Annars hade jag lagt upp dem i blandad ordning på taket och sprayat med Grön Fri efteråt. Så får naturen ta bort det som vuxit på teglet.
Tack för svar! Har testat med stålborste för å ta bort det värsta kändes bra för å få bort påväxt men inte "missfärgning"
 
Åsa Lund
Missfärgade pannor får du nog leva med?
 
  • Haha
Mamma-Sara
  • Laddar…
Köper man begagnade pannor så är det just för att man gillar det utseendet gamla pannor har. Där ingår det mesta i den vägen och helt rena får man dem ju aldrig. Det är ju det som ger liv i ett gammalt tak.
 
  • Gilla
Mamma-Sara och 1 till
  • Laddar…
Fattar. Bara fel ordval. Tack för råd.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.