Omöjligt att svara så där på. Men jag skulle aldrig själv satt en difftät duk på ett sånt tak.
Vilka pengar rör det sig om i skillnad?
 
Skulle gissa det kanske skiljer 10 loppor totalt.
Samtidigt så känns det ju vettigt att använda ett koncept man känner till sen förut.
Kanske man inte ens måste riva bort den gamla pappen, om man kan konstatera att den är hel o fräsch, den kändes då väldigt oljig och "färsk" där ja rev av längst ner.

Fan oxå att det ska bli så krångligt jämt:p

Men annars då.
Jag har ju inte mkt av taket som inte är helt fritt på insidan, om man fixar bättre ventilation blir det en för eller nackdel om det nu håller torrt uppifrån?

Tänker om jag skulle köra som jag tänkt?

MVH/
 
Redigerat:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Flyktsoda
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Räknar med att allt är klart nästa helg.



Inte...
 
  • Gilla
Flyktsoda
  • Laddar…
optimist....;)
 
Bygg en ränna där du kan glida ner pannorna på, en är uppe och skickar ner, 1 är nere och tar emot (lägg tex en gammal madrass under så den kan stanna mot den utan att gå sönder) och 1 som staplar i högar.

Då får du upp tempot.

Gjort så med 2 tak
 
Har satt en presenning lagomt slak, funkar kanon o släppa ner dom så, synd man inte har några polare som kan stå där nere:(
Nä men att få ner dessa känns mindre jobbigt än att blåsa rent och sätta upp dom igen:)

Nån som vet något dödsmedel som gör att man slipper påväxt framöver?
Kommer spänna en rejäl kopparledning/åskledare på vardera sida nocken hur som men det vore nice om man kunde impregnera/skydda pannorna mot påväxt och ev frostskador.

MVH/

sir_daniel skrev:
Bygg en ränna där du kan glida ner pannorna på, en är uppe och skickar ner, 1 är nere och tar emot (lägg tex en gammal madrass under så den kan stanna mot den utan att gå sönder) och 1 som staplar i högar.

Då får du upp tempot.

Gjort så med 2 tak
 
Härligt projekt, gick igenom samma sak för två år sedan!

Jag behandlade tack och lov pannorna året innan med bensalkonklorid så när dom väl var nerplockade så var dom väldigt lätttvätttade med högtrycken jämfört med obehandlade pannor.
(skillnaden är väldigt stor)

Det blev vissa problem med att passa in pannorna då dom hade satt sig efter taket under de 80år dom legat där..med ny papp och ny läkt så ändrades förhållandena till "perfekt" VILKET PANNORNA INTE LIRADE MED ..så det blev ett pusslande innan det blev ok.

Väl på plats så blev det ytterligare en behandling med kloriden och det håller 4-5 år framåt sedan är det bara att dra på en vända igen, :p
 
  • Gilla
Kapten_Haddock
  • Laddar…
Man måste ju få fuska sig lite ibland:)
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Flyktsoda och 1 till
  • Laddar…
Papp och läkt har klarar sig väldigt bra som det ser ut.
Hur skulle proffsen gjort, lägga ny papp på den gamla eller riva bort?

Känns som onödigt stök att riva om det inte behövs..
 
Byt!
Pappen är det som tar slut först, modern papp kommer dessutom hålla ännu längre.
Pannorna håller länge, vi har en del på vårt tak som snart är 150 år (huset är från 1909), märkte det när vi la om taket för 4-5 år sedan
 
riv bort pappen och gör det från grunden.
 
Det jag tänker främst är att man ev får i sig asbest vilket man säkert fått nog v av i vilket fall.. Men samtidigt känns det som att det inte borde va en nackdel att ha 2 lager förutom att man inte kan va 100% säker på att sponten är bra överallt..
Men det kan väl i övrigt inte va nån nackdel att lägga papp på papp?

Kvällen kommer gå ut på att tvätta tegelpannor i alla fall:)
 
Så vilket medel ska jag nu behandla pannorna med innan jag sätter upp dom och vad kostar det?
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir nog lite vindstjuvs renovering i samband men hittills känns taket bra. Får se om man river bort pappen eller ej...


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.