Finns i detta läget ingen som helst anledning att inte ta bort den gamla pappen och ersätta med ny.
Du får desutom titta till råsponten på köpet.
 
Vet inte hur du tänkt dig med taksteg alternativt takstege och andra beslag men det är en god ide att se till att skaffa riktiga infästningar som är anpassade till dina pannor. Det brukar skilja lite och de flesta pannleverantörer har ju som passar till respektive panna.
Och i ditt fall så finns det steg och beslag som är avsedda för Vittinge pannan som säkert passar vilket gör det lättare att få pannan att ligga bra.
 
Förutom att det känns onödigt samt att det säkert är massa asbest i duken...
Får se vad snickar grabbarna säger..
 
Det finns på andra sidan osv men kanske inte skulle skada att ha på båda..
Mvh/
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pappen är otroligt bra skick med tanke på åldern. Har hittat 2 skador intill Ränndalarna men inga störd problem:)
 
Fruktansvärt otacksamt arbete trots bra hjälpmedel.
antar att det kan vara både bra o dåligt men pannorna väger nästan dubbelt mot en vittingepanna, riktigt slitigt o plocka med.
Men vädret tillåter inte så mkt annat arbete..
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tar igen mig lite o kollar bygga hus i GLEn med en extremt välförtjänt pilsners!
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även skrapat vindskivorna uppåt och funderar nu på färg.. Antingen behålla den röda eller byta, lutar i så fall år någon beigebrun kulör.
Typ som färgen på dom trärena men lite mörkare.. Förslag mottages gärna.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Det är brukligt att låta den gamla pappen ligga kvar så länge underlaget inte ska bytas. Du kan kontrollera skicket vid utsätta platser men ditt tak är så brant så ränndalarna borde ha klarat sig bra.
 
Har huggit med kniven där jag varit fundersam men bara på ett ställe va de dåligt så den delen har ja bytt panelen på.

Så nu på måndag ska ja få hit duktiga snickare som ska hjälpa mig igång med pappandet. Haha börjar tveka till om man kommer överleva sommaren...

Ska börja halvtidssemester nu så man kan jobba 4h på jobbet o resten av dagen hemma så det tar lite bättre:)
 
Nu så återstår montering av teglet igen..
Eller plåtslagarn kommer i mrgn o fixar..
Sen ska ja upp med vindskivor och plåtar med lyften.
Ni som skruvar teglet, vad kör ni med för skruv?
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så är ränndalarna på plats.
Nu blir det ett jäkla gissel med teglet då jag som läkten ligger inte kan skruva dom på plats direkt mot läkten och krokarna jag trodde skulle passa inte gör det...
Förslag på åtgärd?
Ska testa om man kan borra o skruva snett, men det är nog inte direkt en smidig lösning.
Ett alt är ju att skruva dit läktbitar där man ska skruva pannorna men det blir ju extremt mkt jobb

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Då man borrar i taktegel brukar var tredje gå sönder och bli fyllning i någon grop.
Går det inte att binda fast teglet med galvaniserad järntråd på gammalt vis? Det brukar ju finnas färdiga bindhål i den där tidens tegel.
 
Vilket jäkla slitgöra:)
Då krokarna som satt är kass och jag inte någonstans verkar kunna hitta nya som passar har jag borrat skruvat varannan, vilket inte direkt gör sig själv...

Men jag är lite paranoid, panorna känns rätt lätta att lägga, men passformen är ju inte 100%
Och nu efter en störtskur (de översta pannorna är inte lagda men pappen hänger över hyffsat som regnskydd) ser man att ganska mkt runnit på pappen under pannorna, kan inte riktigt förstå hur det gått till om inte pappen blåst upp o legat annorlunda medans det regnade...
Men normalt sett på ett gammalt tak, hur mkt vatten kommer ner under teglet, och är det någon katastrof när det enbart händer vid störtskurar?

tak.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Snyggt blir det!
 
  • Gilla
Flyktsoda
  • Laddar…
Fantastiskt nog har sponten klarat sig bra även på andra sidan men på framsidan har jag krigat med 5 stora getingbon som utan att skoja nästan bränt ut en... Har drömt mardrömmar om att falla och om enorma getingar.. I samma veva har jag konstaterat att murstocken mer eller mindre är slut så det pågår ett långsiktigt arbete med att byta ut det dåliga murbruket utan att mura om hela skorstenen. Lyckligtvis är den bara typ 250cm hög ovan tak... Tvättade taket från lyften på framsidan och har behandlat det med grön fri så vi får se hur det ser ut till våren..
Nu ska större delen av teglet läggas tillbaks igen.

Kan iaf känna just nu trots att jag är grymt nöjd med resultatet att jag rekomenderar att man ska tänka både en, två och 3 gånger ang återbruk iaf om man har ett stort tak med ovanligt tegel:p

Kvällsbild av ett renoveringsprojekt på ett hus med rött tak och skorsten vid sjö, byggnadsmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Renovering av hustak med underlagspapp och läkt redo för återläggning av tegelpannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Renovering av tak med synlig takstol och nytt underlag i väntan på återläggning av taktegel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Flyktsoda och 1 till
  • Laddar…
Bytte själv tak för ett antal år sedan. Vårat var heby enkupigt glacerat och det var lögn i helvete att hitta reservpannor. Pannorna hade dessutom vittrat underifrån och var väldigt tunna. Blev nya pannor och lyckades sälja de gamla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.