Har ett gammalt bensin-elverk som inte är mycket använt som nu inte vill leverera ut något (har stått länge).
Är från 1985 med asynkrongenerator. 220V/1,5kW.
Har lyckas få tag på en som vet lite mer om denna generator och säger: "asynchronous generator with squirrel-cage rotor and a capacitor".
Det är som jag förstår det 2st lindringar Z1-Z2 och U1-U2. När jag mäter dessa får jag 1,4ohm på ena och 2,8ohm på den andra och det känns inge bra? Är generatorn bara att skrota? Inget mot jord.
Hoppas någon har något tips.
Är från 1985 med asynkrongenerator. 220V/1,5kW.
Har lyckas få tag på en som vet lite mer om denna generator och säger: "asynchronous generator with squirrel-cage rotor and a capacitor".
Det är som jag förstår det 2st lindringar Z1-Z2 och U1-U2. När jag mäter dessa får jag 1,4ohm på ena och 2,8ohm på den andra och det känns inge bra? Är generatorn bara att skrota? Inget mot jord.
Hoppas någon har något tips.
Jag står som ett frågetecken över att en sådan pryl ens finns. Asynkronmaskiner brukar inte utan vidare börja generera när de startas. Däremot kan de lätt kopplas in på ett befintligt nät och börja generera. Jag har bara svårt att se vad en icke självstartande generator i den storleken skulle vara bra till. Om den är avsedd att användas fristående så fyller kondensatorn en viktig funktion för att få igång det hela. Hittar du den och har du möjlighet att mäta kapacitansen? Dessvärre kan jag inte svara på vad för kapacitans det skall vara. Men det kanske den du talat med om den vet. Har du några bilder?
Låter inge bra det du säger om asynkrongeneratorer. Har bara dessa bilder nu. Kondensatorn är på 50μF och den har jag faktiskt inte lyckas mäta upp, har testat med mätinstrumentet enligt bild och den inställningen, får inget värde ut alls. Det sitter ett litet kretskort med 2st relän och en diodbrygga etc jag har dokumenterat det för jag trodde felet var där, fast som jag ser det är det bara ett skydd om elverket skulle bli strömförande. Dom röda trådarna ska gå till en lampa som varnar för "Körperschluss"
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Dina två mätningar verkar ju inte orimliga och kondensatorn kan du testa vidare med på olika sätt om du inte kan mäta den med instrumentet. Steg ett kan som du säger vara att magnetisera rotorn så det finns förutsättningar för den att ta upp spänning öht. Det gör du enkelt med tex ett batteri 12 V mot U1-U2 en kort stund och direkt mot de anslutningarna.L lulegurra skrev:
För funktionen finns inget annat där än kondensatorn och generatorns två lindningar övrigt är bara till jordfelsskyddet så spänning fram till säkringarna ska du kunna få oavsett. Det kan vara en vettig första etapp på vägen.
Ska testa att magnetisera på fredag som du skriver GK100.
Jo, jag kopplade loss kondensatorn innan mätningen, jag kan ohm mäta kondensatorn imorgon, har elverket på jobbet.
Tack för all hjälp jag fått, skulle vara så roligt att få ingång detta elverk
Jo, jag kopplade loss kondensatorn innan mätningen, jag kan ohm mäta kondensatorn imorgon, har elverket på jobbet.
Tack för all hjälp jag fått, skulle vara så roligt att få ingång detta elverk
Har sett (filmer på you-tube...) exempel där man startar motorn, kopplar in en liten vinkelslip eller borrmaskin med typ stålborste i (enkla maskiner med bara av-på, ingen elektronik!), slår på maskinerna (inget händer förstås) och sedan drar maskinerna mot marken så att de tvingas rotera i rätt riktning - det händer tydligen att elverken kan "ta sig" på den lilla snörstarten som kommer baklänges från maskinen.
Den ska jag testa först imorgon fredag innan magnetiseringenS Soltorp40 skrev:Har sett (filmer på you-tube...) exempel där man startar motorn, kopplar in en liten vinkelslip eller borrmaskin med typ stålborste i (enkla maskiner med bara av-på, ingen elektronik!), slår på maskinerna (inget händer förstås) och sedan drar maskinerna mot marken så att de tvingas rotera i rätt riktning - det händer tydligen att elverken kan "ta sig" på den lilla snörstarten som kommer baklänges från maskinen.
Min erfarenhet av asynkrongeneratorer är högst begränsad. Det jag vet är att om man varvar upp en asynkronmotor från stillastående så börjar den normalt inte alls att generera. Mitt bud är att kondensatorn måste finnas för att generatorn alls skall fungera. Kanske att @GK100 vet mer om dem och kan bekräfta eller säga emot.
Den är nödvändig för funktionen ja och det är även att du har en spänning pga remanensen på upp mot något tiotals volt utan last ansluten. Du kan testa att mäta spänningen utan kondensatorn när du ändå provar, är den för låg misslyckas det gärna oavsett. Och kondingen är givetvis misstänkt pga sin ålder och det du ser vid mätningen så sök efter en ny också.L lulegurra skrev: