Hej,
funderar på vad som är bäst när jag nu snart ska byta golv i mina badrum och hall. Har hus med torpargrund. Huset byggdes 1984. Enligt besiktning mår grunden bra, ingen mikrobiell tillväxt ännu! Grunden är välventilerad, fri från organiskt material och har plastfolie.
Mina fråga blir således: om jag väljer klinkers, med golvvärme, påverkas inte balansen i grunden, med risk för mögel i framtiden? Eller kan man isolera så att värmen från slingorna ej leds nedåt mot golvbjälklaget?

Vill gärna ha ett snyggt klinkers, men ej på bekostnad av grundens "välmående".

L
Problem med fukt i torpargrund kommer oftast av att varm luft kommer in i en relativt kall grund på sommaren - och kondenserar på träytor, vilket leder till mögel etc.
Om du får "spillvärme" till grunden (särskilt sommartid) borde det bara vara av godo.

Vintertid är uteluft kall och bär inte mycket fukt - och luften i grunden oftast varmare = kan bära mer fukt än vad uteluften innehåller.

(På nya torpargruner typ varmgrunder läggs endast 5cm isolering i bjäklaget och istället isoleras grunden noga = varm grund = ingen kondensation på sommaren = inget mögel)

/L.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.