• Gilla
Steffo6804 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
harka harka skrev:
så har det då gått en tid och jag har fått tillfälle att besvara några av frågorna jag ställde i mitt originalinlägg efter att den genomgått rigorös granskning av BHEMKO

sedan introduktionen i februari och säljstoppet i mars så har nu Åskväder-serien fyllts på med en strömbrytare (även trådlöst manövrerbar) – enligt plan skulle den lanseras under april och så har nu skett; då sa man också att USB-modulen skulle komma under senare delen av q2:
[bild]

kan notera att alla produktkartonger var tidstämplade med veckonummer under 2020q4, även strömbrytaren

kablar och moduler sätts samman med ett ganska tydligt klick när man "är framme"

kabeln som används har ledare med 1.5 mm² koppararea
[bild]

kontaktstiften förefaller vara 2.3 mm i diameter, alltså över 4 mm² om de vore solida
[bild]

utloppen har petskydd för de två strömförande polerna (nedre), och oskyddat hål till skyddsjorden (övre hålet)
[bild]

en komplicerande faktor för brukaren som vill väggmontera många uttag är väggfästena...
[bild]
de små rosa trampdynorna ska pillas loss och den röda släden ska monteras i stället (det är väldigt enkelt och är lika lätt att reversera processen) därefter skjuter man in enheten i det väggmonterade metallblecket
[bild]
det hela känns stabilt

det pilliga blir när man vill montera många moduler på samma plats, varje modul bör förses med väggfäste (och en tvåbrunnars med två), så det blir många fästen á 20 kronor och borrhål, jag kan väl se framför mig att IKEA kan komma med längre väggfästen för i vart fall 2-4 moduler

och på tal om tvåbrunnars så sitter brunnarna lite mer isär än i vanliga grenuttag eller ELKO/Schneider vägguttag för den delen – cirka centimetern extra skulle jag säga – vilket ger mer utrymme för adaptrar
[bild]

och hur ser det ut under huven då? idel solid metall som förefaller direkt nitade i intag/utlopp:
[bild]

[bild]
Ser stabilt och bra ut!
 
sisådärja, nu har det hänt! cirka halvåret senare än först aviserat– så nu har väl några fartygscontainrar börjat hamna lite rätt i alla fall

USB-laddaren finns i begränsat antal i de flesta varuhusen
USB-laddare med två portar ansluten till grenuttag på ett skrivbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tyvärr lite basic prestanda för en USB-laddare 2021:
– 2 portar USB-A, 5V
– max utström 2A på en utgång eller 1A per utgång om båda används
– inga lysdioder el dyl som visar på funktion

och det är väl vad man kan tänkas få när man betalar en hundralapp

på plussidan att den har en låg tomgångseffekt, visserligen bara uppmätt med en Shelly Plug S så här långt, men ändå... två inkopplade USB-laddare gav inget utslag alls på Shellyn

så nu kan man om man vill komplettera sitt Åskväder – nejvisstja, ägarna har väl dött av elchock och alla husen har väl redan brunnit ned ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
P
Jag försökte beställa lite Åskväder i mitten av december, men fästmojjarna gick inte att gå tag på (IKEA kunde inte leverera från sitt lager, och de närmaste varuhusen hade inga).

Fanns fästmojjarna när du köpte Åskväder? Utan dessa blir det lite meningslöst, tycker jag.
 
under hela hösten tycker jag att det gapat tomt på hyllorna och det har bara funnits fyra artiklar – utav seriens åtta, numera nio – att tillgå, men jag tror det var i början av december som de verkade få in en större sändning så att det mesta fanns tillgängligt i varuhusen, inklusive fästena

tyvärr verkar fästena nu ha blivit en bristvara och fanns inte när jag köpte USB-laddarna :( men det verkar ändå som att leveranskedjorna börjat fungera lite bättre – eller så är det bara en from förhoppning / välvillig tolkning
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.