prototypen prototypen skrev:
Nu kan de plocka fram grejorna igen
[länk]

Protte
Läste du inte inlägg 57?
 
  • Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
G
K Keld skrev:
Här hade Åskväder passat bra, men nu blev det inte så
[bild]

Istället blev det såna här: [länk]
Rejäla grejer det (y)
 
så har det då gått en tid och jag har fått tillfälle att besvara några av frågorna jag ställde i mitt originalinlägg efter att den genomgått rigorös granskning av BHEMKO

sedan introduktionen i februari och säljstoppet i mars så har nu Åskväder-serien fyllts på med en strömbrytare (även trådlöst manövrerbar) – enligt plan skulle den lanseras under april och så har nu skett; då sa man också att USB-modulen skulle komma under senare delen av q2:
Vit strömbrytare med tre uttag och trådlös manöverknapp, ansluten med vit kabel och stickpropp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


kan notera att alla produktkartonger var tidstämplade med veckonummer under 2020q4, även strömbrytaren

kablar och moduler sätts samman med ett ganska tydligt klick när man "är framme"

kabeln som används har ledare med 1.5 mm² koppararea
Närbild på en elektrisk kabel med texten "H05VV-F 3G1.5mm² NINGBO HONGYI TECHNOLOGY SF".

kontaktstiften förefaller vara 2.3 mm i diameter, alltså över 4 mm² om de vore solida
Elkabel och ny trådlös strömbrytare från Åskväder-serien med petskyddade utlopp på träbord.

utloppen har petskydd för de två strömförande polerna (nedre), och oskyddat hål till skyddsjorden (övre hålet)
Närbild av en ny Åskväder-seriens strömbrytare med synlig petskydd och kontaktstift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


en komplicerande faktor för brukaren som vill väggmontera många uttag är väggfästena...
Eluttagskomponenter med rosa fästelement och blått väggfäste på träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

de små rosa trampdynorna ska pillas loss och den röda släden ska monteras i stället (det är väldigt enkelt och är lika lätt att reversera processen) därefter skjuter man in enheten i det väggmonterade metallblecket
Eluttag från Åskväder-serien med rosa väggfästen, upptagningshål för skyddsjord och datumstämplade produktkartonger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

det hela känns stabilt

det pilliga blir när man vill montera många moduler på samma plats, varje modul bör förses med väggfäste (och en tvåbrunnars med två), så det blir många fästen á 20 kronor och borrhål, jag kan väl se framför mig att IKEA kan komma med längre väggfästen för i vart fall 2-4 moduler

och på tal om tvåbrunnars så sitter brunnarna lite mer isär än i vanliga grenuttag eller ELKO/Schneider vägguttag för den delen – cirka centimetern extra skulle jag säga – vilket ger mer utrymme för adaptrar
Dubbelt grenuttag med petskydd och en USB-modul utanpå ett träunderlag.

och hur ser det ut under huven då? idel solid metall som förefaller direkt nitade i intag/utlopp:
Inre del av en strömbrytare med metallkomponenter, kabel, och stift synliga på träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppnat eluttag med synliga kopparkontakter och metallbleck på ett bord med spån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 22 till
  • Laddar…
Nu har jag satt up mitt första åskväder. Skarven på slutet är till fåtöljen som står mitt i rumme när man behöver ladda där. Känns bra!
 
  • Elsladdar löper längs med grått mattgolv och under ett vitt skrivbord för att ansluta till ett vägguttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M MaxPo skrev:
Nu har jag satt up mitt första åskväder. Skarven på slutet är till fåtöljen som står mitt i rumme när man behöver ladda där. Känns bra!
 
  • Hemmaarbetsplats med vitt skrivbord och grå kontorsstol på grå matta, synliga kablar och del av person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och här är nr 2. Satt den under bordet och fick bort fr golvet. Fuska lite och satt bara 2 fästen men det sitter ju hårt. Tog 10 min fr idé t färdigt vilket är rekord för mig.
 
  • En grenuttag under ett bord med kablar organiserade och upphängda från golvet med två fästen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kablar och grenuttag monterade under ett skrivbord för organiserad kabelhantering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
snuttjulle snuttjulle skrev:
Den sista delen du lägger ut på golvet förstår jag inte alls?
Använder du den som ren skarvsladd du håller på att kopplar i och ur när du behöver den skulle jag rekommendera en [länk] istället.
snuttjulle snuttjulle skrev:
Den sista delen du lägger ut på golvet förstår jag inte alls?
Använder du den som ren skarvsladd du håller på att kopplar i och ur när du behöver den skulle jag rekommendera en [länk] istället.
Ja absolut. Men nu ingick den delen i startpaketet så det passade bra
 
Snygga bilder med ser fortfarande inte fördelen med förbestämde längder med special kopplingar istället för att man tydligt lär ut hur man kopplar en skarvsladd själv (vilket man får göra om man vet hur man gör) och då fixar det minst lika fint under bordet.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Snygga bilder med ser fortfarande inte fördelen med förbestämde längder med special kopplingar istället för att man tydligt lär ut hur man kopplar en skarvsladd själv (vilket man får göra om man vet hur man gör) och då fixar det minst lika fint under bordet.
Faktum är att fram till en kvart sen så hade du nog rätt men över middan säger frugan att hon tycker det saknas ett uttag. Så imorgon skall jag trycka dit sista enheten jag har. Det är ju rätt bra
 
M MaxPo skrev:
Faktum är att fram till en kvart sen så hade du nog rätt men över middan säger frugan att hon tycker det saknas ett uttag. Så imorgon skall jag trycka dit sista enheten jag har. Det är ju rätt bra
Äsch- fixade det nu. På 1 minut. Allvarligt- det här kan va framtiden.
 
  • Dubbeluttag med sladdar i en hörna, en instoppad och en hängande löst, mot en brun vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Paxman och 2 till
  • Laddar…
Försöker fortfarande förstå det geniala med denna produkt.
Anslutningssladd 1.2m 50:- precis för kort behöver en förlängning på 2m ger 50:- till. Behöver 5 uttag vid TV plats så 3 st dubbeluttag a 100:- totalt 300:-
Alternativet är att jag köper 2 st 6 vägs grenar på Kjell för 89:- och 10m RKK för 99:99. 1 st hona plus hane 39:90 st. Detta blir då 268.81 och man har en extra 6 vägs gen och rätt längd på kabel Letar man lite hittar man nog en gren man kan öppna och då slippa de 39.90 för en hane och få det riktigt fint vid TVn utan en massa extra kabel förutom dessa till utrusningen man ska ansluta som aldrig stämmer i längd.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Ja- skall man optimera och kan ta sig tid så skall man göra som du säger. Men i mitt segmentet där man har lite pengar men inte tid eller ork så går det här väldigt snabbt att göra en förbättring. De e allt
 
M MaxPo skrev:
Ja- skall man optimera och kan ta sig tid så skall man göra som du säger. Men i mitt segmentet där man har lite pengar men inte tid eller ork så går det här väldigt snabbt att göra en förbättring. De e allt
Men även utan denna "fantastiska" grej så skulle du kunnat göra en bättre insats med det du hittat på ICA.
Skulle mycket hellre se grenuttagsdosor utan fast kabel och bra anvisningar om hur man kopplar in dem så man slipper över längder. Och tydliga anvisningar att man inte drar kabeln mellan olika rum så man inte hamnar i problemet med jordade/isolerade rum.
Men helt klart har du använt denna produkt på ett säkert sett enligt anvisningarna och är du nöjd för överpriset som du betalt så du alla nöjda. Ser säkert och bra ut.
 
  • Gilla
Papperskatt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.