useless useless skrev:
Det som Elsäkerhetsverket vill testa som man kanske inte testade vid S-märkningen är att dra max last i det sista uttaget. Vid Semko-testet kanske man lastade med 3680W fördelat på flera brunnar?

IKEA/Semko gjorde kanske bedömningen att det är osannolikt att man kopplar in en enda last på 3680W så man tyckte inte det var ett relevant test? Hur många prylar med stickpropp finns det i ett vanligt hem som drar 16A kontinuerligt?
Har inte detta diskuterats inägan tråd om laddning av elbilar och det framkom att ett 16 A uttag inte alls är testat eller fungerar för 16 A kontinuerligt. Bara en kortare tid, någon timme eller så.
Jag tror de flesta konsumenter inte vet eller förstår detta. Står det något på märkningen tror man det gäller kontinuerligt. Om man bryr sig eller förstår problematiken öht.
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Fortfarande inte sant? Sen när?
Vilket varuhus menar du att dom inte är bortplockade i?
Att dom är bortplockade för att dom är farliga och att Ikea mörkar allvarliga säkerhetsbrister genom att säga att det är av andra skäl.
 
J jonko skrev:
Att dom är bortplockade för att dom är farliga och att Ikea mörkar allvarliga säkerhetsbrister genom att säga att det är av andra skäl.
Och med vilken grund säger du detta?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
J jonko skrev:
Att elsäkerhetsverket testat produkten utan att ha något att anmärka på.

[länk]
Är inte det en motsägelse?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Är inte det en motsägelse?
Varför? Dom tyckte att det var en ny och intressant produkt som dom ville testa och dom hittade inga problem med den. Dom hade inte fått in någon anmälan eller sett några tillbud när testningen beslutades.
 
men snälla, nu blev det snurrigt och jag tror jonko och pacman42 talar "förbi" varandra. pacman42, kolla på vad jonko svarade på för inlägg i #62. att de är bortplockade för att de skulle vara farliga är inte sant.
 
Om ikea mörkade allvarliga säkerhetsbrister så borde väl elsäkerhetsverket hittat dom?
 
major_tom major_tom skrev:
men snälla, nu blev det snurrigt och jag tror jonko och pacman42 talar "förbi" varandra. pacman42, kolla på vad jonko svarade på för inlägg i #62. att de är bortplockade för att de skulle vara farliga är inte sant.
Nu har du definitivt fått mig nollställd, jag fattar inte vad du syftar på.
 
J jonko skrev:
Att dom är bortplockade för att dom är farliga och att Ikea mörkar allvarliga säkerhetsbrister genom att säga att det är av andra skäl.
Jahaja. Men det du svarade på handlade ju enbart om att dom var bortplockade i varuhusen, och det är ju tyvärr fortfarande sant (om ingen sitter på ny info?)
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Jahaja. Men det du svarade på handlade ju enbart om att dom var bortplockade i varuhusen, och det är ju tyvärr fortfarande sant (om ingen sitter på ny info?)
Det svaret var en replik på att jag ifrågasatte att det egentliga skälet till att ikea plockade bort produkten för att dom var farliga och att ESV eventuellt hade ett finger med i spelet.
 
Ni får definiera vad bortplockade betyder.
Är det bortplockade så man inte kan köpa dem, eller bortplockade demo-exemplar så man inte kan titta på Åskvädret?

Sen förstår jag inte varför inte Ikea skulle kunna ha hittat några exemplar med kvalitetsproblem, utan att det behöver vara konstruktionsfel som göra att produkten behöver dras in av Elsäkerhetsverket. ESV kan ju ha testat några Åskväder utan kvalitetsbrister. :thinking:
 
blackarrow blackarrow skrev:
Ni får definiera vad bortplockade betyder.
Är det bortplockade så man inte kan köpa dem, eller bortplockade demo-exemplar så man inte kan titta på Åskvädret?

Sen förstår jag inte varför inte Ikea skulle kunna ha hittat några exemplar med kvalitetsproblem, utan att det behöver vara konstruktionsfel som göra att produkten behöver dras in av Elsäkerhetsverket. ESV kan ju ha testat några Åskväder utan kvalitetsbrister. :thinking:
Man kan se demoex av Åskväder i varuhusen men man kan inte köpa dem.
 
Någon som vet exakt vad som uppdaterats i artikeln nu?

Är någon medlem i den där FB-gruppen och kan läcka om det skrivs nåt spännande?

Jag vet inte hur man ska tolka att den "setts på hyllorna", här har det alltid funnits visnings-ex framme men ej vart köpbar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.