Chr3
P pmd skrev:
Om man heter Svensson så kan man förmodligen läsa svenska. För folk med mer exotiska namn finns det beskrivningar på andra språk. För folk som inte är så bra på att läsa överhuvudtaget finns det bilder.
Man måste aktivt göra fel för det ska bli farligt.

Tydligen har Åskväder utgått, så någon på IKEA (eller Elsäkerhetsverket) tycker tydligen att svenskar är lika korkade som amerikaner.
Som du kanske läste så gjorde ovan nämnda Svensson på hörnet ett ”aktivt” fel; Svensson lät bli att följa anvisningarna om max 10 uttag.
 
P
En verklig händelse alltså?
 
Ikea skriver på deras Facebooksida att den inte har utgått helt, den har bara drabbats av leveransproblem. Den förväntas komma tillbaka senare i år.
https://www.facebook.com/ikeasverige/posts/10158395211731137

Men visst, det är ju roligare att hitta på teorier om elsäkerhet helt från tomma intet :)
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Men detta om för många uttag. Du kan ju fortfarande inte dra mer ström totalt än vad säkringen i centralen tillåter. Så det lär inte vara så farligt om någon klämmer ihop 20 uttag.
 
  • Gilla
Macce och 2 till
  • Laddar…
Det ser ju ut att ev. finnas petskydd. Det finns det däremot inte på vissa andra Ikea produkter, ex LED drivdon som kan kaskadkopplas.

De klena kontakterna behöver inte heller vara ett problem. Vanliga grova shuckouttag, må vara stora. Men de har generellt extremt dåliga kontakter. I ett shuckouttag har man normalt nästan ingen yta som faktiskt ger kontakt. En massa onödig metall som inte bidrar till överföringen av ström. Det finns massor med kontakter i elektronik och maskiner som lätt överför flera hundra A med kontakter som är en bråkdel så stora som en shuckouttag.
 
  • Gilla
Macce och 3 till
  • Laddar…
hsd
H hempularen skrev:
Det ser ju ut att ev. finnas petskydd. Det finns det däremot inte på vissa andra Ikea produkter, ex LED drivdon som kan kaskadkopplas.

De klena kontakterna behöver inte heller vara ett problem. Vanliga grova shuckouttag, må vara stora. Men de har generellt extremt dåliga kontakter. I ett shuckouttag har man normalt nästan ingen yta som faktiskt ger kontakt. En massa onödig metall som inte bidrar till överföringen av ström. Det finns massor med kontakter i elektronik och maskiner som lätt överför flera hundra A med kontakter som är en bråkdel så stora som en shuckouttag.
Så är det, har opererat en vanlig grendosa och det var väldigt klent i anslutningen till kontaktblecken dessutom pressat, hade hoppats på skruvanslutning
 
H hempularen skrev:
Men detta om för många uttag. Du kan ju fortfarande inte dra mer ström totalt än vad säkringen i centralen tillåter. Så det lär inte vara så farligt om någon klämmer ihop 20 uttag.
Håller med att detta inte kan bli farligt och undrar då varför man sätter max 10. Idag när man lätt gör av med 10st bara vid datorplats om man har lite tillbehör så är det vanligt att man sätter gren på gren.
 
K Kdog skrev:
Ikea skriver på deras Facebooksida att den inte har utgått helt, den har bara drabbats av leveransproblem. Den förväntas komma tillbaka senare i år.
[länk]

Men visst, det är ju roligare att hitta på teorier om elsäkerhet helt från tomma intet :)
En klassisk "jag skiter i om det är sant, det är för jävligt ändå"..
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Håller med att detta inte kan bli farligt och undrar då varför man sätter max 10. Idag när man lätt gör av med 10st bara vid datorplats om man har lite tillbehör så är det vanligt att man sätter gren på gren.
Det kanske är rent mekaniskt. En lång räcka med enheter blir en för bra hävarm som kan knäcka kontakterna. Elektriskt, så kan man tänka sig att det blir ett litet spänningsfall i varje kontaktsteg.
 
Chr3 Chr3 skrev:
Max 10 uttag står det.
Vad händer när Svensson på hörnet behöver några uttag till och inte tänker sig för utan rusar till butiken och köper fem till, för att ha tillräckligt omutifallatt och kopplar in dem. Svensson upptäcker dock strax att de fem extra var för få, både sambon och barnen och Svensson själv har redan fyllt dem redan nästa dag och behöver mer..
Observera att Svensson här ovan inte har någon kunskap om el och därför handlar Åskväder, just för att inte kunna göra fel.
Jag är jättenyfiken på den här familjen Svensson.

Eftersom Ikea Åskväder är det som äntligen möjliggjorde för dom att koppla in elektriska apparater, och den lanserades först året 2021.

Vad gjorde dom innan? Ingen elektricitet alls?

Satt dom och delade på ett enda uttag i köket, en i taget, under 2020 när hela familjen jobbade hemma?


Dom hade iallafall inga sk "grenkontakter", det förstår jag tydligt av din berättelse!
 
  • Haha
  • Gilla
Purre och 7 till
  • Laddar…
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Jag är jättenyfiken på den här familjen Svensson.

Eftersom Ikea Åskväder är det som äntligen möjliggjorde för dom att koppla in elektriska apparater, och den lanserades först året 2021.

Vad gjorde dom innan? Ingen elektricitet alls?

Satt dom och delade på ett enda uttag i köket, en i taget, under 2020 när hela familjen jobbade hemma?


Dom hade iallafall inga sk "grenkontakter", det förstår jag tydligt av din berättelse!
Det verkar på vissa som om hela det här konceptet med grenuttag skulle vara helt nytt och att IKEA är först att lansera det, när de i själva verket bara har gjort en vidareutveckling av ett befintligt och extremt vanligt koncept.
 
  • Gilla
kribban
  • Laddar…
J jonko skrev:
En klassisk "jag skiter i om det är sant, det är för jävligt ändå"..
K Kdog skrev:
Ikea skriver på deras Facebooksida att den inte har utgått helt, den har bara drabbats av leveransproblem. Den förväntas komma tillbaka senare i år.
[länk]

Men visst, det är ju roligare att hitta på teorier om elsäkerhet helt från tomma intet :)
Jag var på Ikea Barkarby under helgen och de hade plockat undan alla Åskväder-produkter som de fortfarande hade i lager. Enda undantaget var väggfästena. Jag plockade på mig några förpackningar men när jag kom till kassan för att scanna fästena så fick jag ett felmeddelande. IKEA-personalen kontrollerade och sa att de inte fick sälja produkten, så det ligger nog något mer bakom än bara leveransproblem.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det kanske är rent mekaniskt. En lång räcka med enheter blir en för bra hävarm som kan knäcka kontakterna. Elektriskt, så kan man tänka sig att det blir ett litet spänningsfall i varje kontaktsteg.
Inte helt omöjligt. Låter som en bra anledning. Eller så är det en kvarleva från någon gammal tumregel om max 3 uttag per grupp som jag har för mig jag hört om.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Håller med att detta inte kan bli farligt och undrar då varför man sätter max 10. Idag när man lätt gör av med 10st bara vid datorplats om man har lite tillbehör så är det vanligt att man sätter gren på gren.
Jag har 17 uttag som nyttjas vid mitt skrivbord, jag har några som inte nyttjas också...

Edit: 18, jag glömde en stickpropp som sitter direkt i väggen också (jag har fyra uttag i väggen vid skrivboprdet och det sitter tre grendosor i väggen).
 
Chr3 Chr3 skrev:
Som du kanske läste så gjorde ovan nämnda Svensson på hörnet ett ”aktivt” fel; Svensson lät bli att följa anvisningarna om max 10 uttag.
Var kan man läsa det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.