Ikea har lanserat en ny serie eluttag som modulärt byggs ihop ända upp till 10 brunnar och redan finns till salu i varuhusen:

IKEA Askvader serie inkluderar dubbel och enkel vägguttag, fast installation, startkit och förlängningskablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




fler tillbehör/varianter verkar vara på ingående...
...usb-uttag:
Ikea modulärt eluttagssystem med dubbla eluttag och USB-uttagsmodul.
...och Trådfri kontroll för av/på:
Ikea-modulära eluttag med en på/av-knapp och ett standard vägguttag, isolerade på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ikeas nya modulära eluttag med en inkopplad sladd och strömbrytare, monterad på en vägg ovanför en golvlister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


några tankar/reflexioner:
-- någon som hunnit testa/klämma på dom?
-- visst är det ett proprietärt kontaktdon som Ikea använder sig av?
-- undrar hur dom löst petskyddet på "utgående sida"
-- blir det här ett steg till det bättre eller sämre för hempuleriet och dess rykte?
-- kan man få gratis frukost på IKEA?
 
  • Gilla
Chr3 och 3 till
  • Laddar…
ingen gratis frukost, men gratis kaffe på vardagarna för family-medlemmar!
 
  • Gilla
Callekansjälv
  • Laddar…
Trådfrikontrollern ser ju intressant ut..
 
Hade varit intressant att veta om det finns något överbelastningsskydd inbyggt. Antagligen inte?
Är ju smidigt i äldre lägenheter eller hus som inte dimensionerats efter dagens behov för antal uttag. snyggare än grenuttag och skarvsladdar överallt. antagligen säkrare än en kedja av grenuttag, men givetvis inte lika bra som en fast installation. Men hellre detta än att folk försöker sig på att installera extra uttag själva utan tillräcklig kännedom.

IKEA ÅSKVÄDER modulära eluttagssystem med olika längder och antal uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Instruktionsblad för IKEA-produkt med säkerhetsanvisningar, tekniska data och återvinningsinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SWE_Bridgeman
  • Laddar…
Det där var enkla grejer, men ändå smartaste jag sett på länge.
Jacka ihop moduler, inklusive smart på/av-modul. :p
Dock är jag skeptisk till de små stiften. Klarar de verkligen 16A efter 10 seriekopplade uttag?
 
jag håller med dig -- fast min första tanke var "men vad f..."

men sen började jag ändå fundera på en lång rad ovanför min egen labbänk...först en obruten dubbelbrunn följt av en [trådfri] on/off med efterföljande 6-8 brunnar, följt av en dubbel USB...

..och som en förlängningssladd från existerande vägguttag till bekväm sänghöjd med USB-uttag...
 
Chr3
Max 10 uttag står det.
Vad händer när Svensson på hörnet behöver några uttag till och inte tänker sig för utan rusar till butiken och köper fem till, för att ha tillräckligt omutifallatt och kopplar in dem. Svensson upptäcker dock strax att de fem extra var för få, både sambon och barnen och Svensson själv har redan fyllt dem redan nästa dag och behöver mer..
Observera att Svensson här ovan inte har någon kunskap om el och därför handlar Åskväder, just för att inte kunna göra fel.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Chr3 Chr3 skrev:
Max 10 uttag står det.
Vad händer när Svensson på hörnet behöver några uttag till och inte tänker sig för utan rusar till butiken och köper fem till, för att ha tillräckligt omutifallatt och kopplar in dem. Svensson upptäcker dock strax att de fem extra var för få, både sambon och barnen och Svensson själv har redan fyllt dem redan nästa dag och behöver mer..
Observera att Svensson här ovan inte har någon kunskap om el och därför handlar Åskväder, just för att inte kunna göra fel.
Och hur farligt är det att ha fem grendosor efter varandra?

Edit: du får gärna förtydliga vad det är som är så farligt i ditt exempel
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Humm...
 
  • Skärmdump från IKEA:s webbplats visar att produkten "Åskväder" har utgått och rekommenderade kategorier.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Chr3
13th Marine 13th Marine skrev:
Och hur farligt är det att ha fem grendosor efter varandra?

Edit: du får gärna förtydliga vad det är som är så farligt i ditt exempel
Det var det jag frågade om; vad händer om... du kan nog likställa mig med Svensson i exemplet, den elutbildning jag har är från förra millenniet så jag undviker att koppla själv, finns de som kan och vet och har behörighet, de kommer gärna och gör det som behöver fixas så behöver jag bara slanta.
 
Chr3
13th Marine 13th Marine skrev:
[länk]
Tack!
 
Chr3 Chr3 skrev:
Det var det jag frågade om; vad händer om... du kan nog likställa mig med Svensson i exemplet, den elutbildning jag har är från förra millenniet så jag undviker att koppla själv, finns de som kan och vet och har behörighet, de kommer gärna och gör det som behöver fixas så behöver jag bara slanta.
Troligtvis kommer ingenting hända, om du inte börjar stoppa in en massa storförbrukare som elelement, kaffekokare osv osv. Men samma problem har du med förgreningsdosor och där finns inga varningar alls.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Humm...
Åskvädret verkar ha dragit förbi. Det var väl någon som anmälde till elsäkerhetsverket...
 
P
Chr3 Chr3 skrev:
Max 10 uttag står det.
Vad händer när Svensson på hörnet behöver några uttag till och inte tänker sig för utan rusar till butiken och köper fem till, för att ha tillräckligt omutifallatt och kopplar in dem. Svensson upptäcker dock strax att de fem extra var för få, både sambon och barnen och Svensson själv har redan fyllt dem redan nästa dag och behöver mer..
Observera att Svensson här ovan inte har någon kunskap om el och därför handlar Åskväder, just för att inte kunna göra fel.
Om man heter Svensson så kan man förmodligen läsa svenska. För folk med mer exotiska namn finns det beskrivningar på andra språk. För folk som inte är så bra på att läsa överhuvudtaget finns det bilder.
Man måste aktivt göra fel för det ska bli farligt.

Tydligen har Åskväder utgått, så någon på IKEA (eller Elsäkerhetsverket) tycker tydligen att svenskar är lika korkade som amerikaner.
 
  • Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.