321 läst · 5 svar
321 läst
5 svar
Askdammsugare Kärcher AD2 eller cyklon?
Är det någon här som har jämfört en riktig askdammsugare, t.ex. Kärcher AD2 mot en cyklon plus vanlig dammsugare?
Jag har i alla fall testat med grovdammsugare plus cyklon (Dustcommander S 30) och jag fick definitivt en hel del fin aska in i grovdammsugaren. Sen var det även rätt meckigt att släpa fram både grovdammsugare och cyklonenhet. Så jag lutar åt att köpa en dedikerad askdammsugare, men bara om de faktiskt är bättre.
Vore intressant om någon annan har jämfört dem sida vid sida? Är t.ex. lite orolig för att filterrengöringen inte ska fungera så bra på Kärchern, så att man istället får stå och blåsa rent ett filter i tid och otid.
Och bara så att ingen missförstår mig. Jag är väldigt nöjd med Dustcommandern. Det var bara för aska som jag upplevde att den släppte igenom för mycket. Och tillverkaren själv säger att den inte är optimal för aska. I övrigt funkar din finfint och jag är mycket nöjd med den för övrigt.
För den som gillar länkar:
https://www.amazon.se/asksugare-tor...-14-liters-metallbehållare/dp/B074XK2D8W?th=1
https://www.dust-commander.com/gb/p...r-steel-cyclone-filter-kit-3760013430047.html
Jag har i alla fall testat med grovdammsugare plus cyklon (Dustcommander S 30) och jag fick definitivt en hel del fin aska in i grovdammsugaren. Sen var det även rätt meckigt att släpa fram både grovdammsugare och cyklonenhet. Så jag lutar åt att köpa en dedikerad askdammsugare, men bara om de faktiskt är bättre.
Vore intressant om någon annan har jämfört dem sida vid sida? Är t.ex. lite orolig för att filterrengöringen inte ska fungera så bra på Kärchern, så att man istället får stå och blåsa rent ett filter i tid och otid.
Och bara så att ingen missförstår mig. Jag är väldigt nöjd med Dustcommandern. Det var bara för aska som jag upplevde att den släppte igenom för mycket. Och tillverkaren själv säger att den inte är optimal för aska. I övrigt funkar din finfint och jag är mycket nöjd med den för övrigt.
https://www.amazon.se/asksugare-tor...-14-liters-metallbehållare/dp/B074XK2D8W?th=1
https://www.dust-commander.com/gb/p...r-steel-cyclone-filter-kit-3760013430047.html
Det du säger stämmer helt med vad jag har läst andra säga om de billigare versionerna. Så jag tänkte köpa en "riktig" istället för att först få köpa en billig och sen ändå köpa den dyrareFairlane skrev:
En killgissning från mig är att densiteten på aska är mycket lägre än trä därav att cyklonen inte fungerar tillfredsställande.B _bergman_ skrev:Är det någon här som har jämfört en riktig askdammsugare, t.ex. Kärcher AD2 mot en cyklon plus vanlig dammsugare?
[länk]
[länk]
Det tror jag med. Cyklonen bygger ju på att partiklarnas massa gör att de har svårt att byta riktning lika snabbt som luften i cyklonen. Och både aska och sot består av små partiklar med låg massa. Men det vore intressant att höra om andra har samma erfarenhet som jag har. För vissa cykloner marknadsförs ju som bra för just aska.L Lovan83 skrev:
Jag har en liknande Kärcher askdamsugare (fast lite äldre modell) för att sota vedpanna mm och filtret är ju inte jättestort så det sätter igen rätt snabbt. Nu sotar jag ca varannan vecka vintertid så det kanske inte går att jämföra med om man eldar i en kamin lite då och då.
Filterrensningen tycker jag inte fungerar alls.
Filterrensningen tycker jag inte fungerar alls.
Liknande trådar
-
Varför går säkringen på min Kärcher K5 efter knappt 10 sekunder.
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Kärcher grovdamsugare, suger inte, bara blåser.
Kärcher K7 Premium hummar smäller sedan säkring
Trädgårdsmaskiner -
kärcher nt 361 eco
Kärcher högtryckstvätt pulserar
Verktyg, Maskiner & Fordon