Funderar på att åka till Asien under Januari 2014. Kan ni ranka följande länder jag valt ut? ..Malaysia, Vietnam, Thailand, Filippinerna. En vän till mig som varit en del i asien förespråkar tveklöst Filip före Thai.
Jag är ute efter god mat o slappa, men vill även resa och se mig om lite. Tidsmässigt 3-5 veckor, beror på, tänkte ev skaffa en öppen hembiljett. 4 Länder är nog för optimistiskt, men 2 minst vill jag hinna besöka. Kom gärma med förslag på orter i respektive land - vill ha en lagom vistelse, varken mega-djungel eller mega-turism.

Filippinerna har jag inte varit i så där får du inga råd.
Thailand har bäst mat av dessa. Människorna är supertrevliga, du behöver sällan eller aldrig vara rädd, även om du skulle bli attacktrött och somna utomhus. Jag glömde en "plånbok" med ca 1 000 sek i på stranden då jag fick massage. När jag kom på det efter några timmar gick jag tillbaka och tänkte att det är ju kört. Men nej då, dom väntade mig! Nackdelen med Thailand är att du träffar turister på de mest outforskade delarna.

Vietnamn var en höjdare, även om det gav en kanske något för många tankeställare. Alla krigsmuseum och tunnlar från Vietnamnkriget är ett måste. Billigare än Thailand. Känslan av sydostasien känns större i Vietnamn. JAg skulle inte hyra moped/MC här!

Malaysia har grym dykning och det finns lite bättre stränder som inte är lika befoklade här. Missa inte Kuala Lumpur som är en cool stad där det är puls. Chinatown kan du fynda i.

Men, när jag återvänder nästa gång blir det Laos. Världens skönaste folk, mycket gammal fransk arkitektur. Vi tog en flodbåt från nordöstra Thailand till Luang Prabang. Där hittade vi något som heter "tubing"; man hyr en stor badring och blir skjutsad uppströms några km. Där släpps du av och flyter på floden sittandes i din ring. Efter vägen (eller i floden) står små bambuplatåer mitt i vattnet och du styr mot dessa, hakar fast dina fötter och beställer vad du vill dricka. Kanske en stor Beerlao och nåt tilltugg, tar med denna på resan och när den är tom kommer nästa bambuplatå dit du lämnar tomflaskan och köper en ny :) Ett måste, grymt läckert. Typ 4-5 timmar senare kommer du tillbaka och där står uthyraren och tar emot dig och dagens äventyr är över :)

• Gilla
nattugglan11
  • Laddar…
Nu var det ett tag sen jag var i krokarna men jag säger, ÅK TILL BALI. Underbar ö, lagom stor, perfekt att testa på vågsurfing, billigt, god mat samt mycket att göra och se. Jag var där i 3 veckor och det var lagom för att bo på Kuta Beach. Sedan kan du göra båtutflykter till öar i närheten.

Thailand var jag inte så imponerad över ärligt talat, thailändarna är på dig och ska sälja sälja sälja iom att de märker direkt att du är turist, jag hade väl kanske gått på hypen innan jag reste dit och blev besviken.Malaysia var maten inget bra alls(för en backpacker) Men Perhentian Islands i nordöstra Malaysia var magiskt. Men som sagt: Bali! Och när du är i Sydostasien, ät frukt! Bara det är en upplevelse!

• Gilla
nattugglan11
  • Laddar…
nattugglan11 skrev:
Funderar på att åka till Asien under Januari 2014. Kan ni ranka följande länder jag valt ut? ..Malaysia, Vietnam, Thailand, Filippinerna. - vill ha en lagom vistelse, varken mega-djungel eller mega-turism.
Dom länderna är som mellanmjölk, då kan du lika gärna åka till Mallis o käka på Thai resturang.
Vill du fortfarande uppleva Asien så åk runt i Indien, Bangladesh, inre Kina, Laos, Indonesiska landsbygden eller Norra Vietnam innan även dessa områden har blivit fullständigt chartertursistsmittade.

• Gilla
nattugglan11
  • Laddar…
ejeras skrev:
Men, när jag återvänder nästa gång blir det Laos. Världens skönaste folk, mycket gammal fransk arkitektur. Vi tog en flodbåt från nordöstra Thailand till Luang Prabang. Där hittade vi något som heter "tubing"; man hyr en stor badring och blir skjutsad uppströms några km. Där släpps du av och flyter på floden sittandes i din ring. Efter vägen (eller i floden) står små bambuplatåer mitt i vattnet och du styr mot dessa, hakar fast dina fötter och beställer vad du vill dricka. Kanske en stor Beerlao och nåt tilltugg, tar med denna på resan och när den är tom kommer nästa bambuplatå dit du lämnar tomflaskan och köper en ny :) Ett måste, grymt läckert. Typ 4-5 timmar senare kommer du tillbaka och där står uthyraren och tar emot dig och dagens äventyr är över :)
Hur kommer det sig att ni åkte just till denna lilla ort i Laos? Tubingen lät grymt najs! Jag tror jag hittade eran flod ni reste. Vad gjorde ni mer i Laos? Åkte tillbaka med flodbåten till Thailand?
w.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nimajneb skrev:
Dom länderna är som mellanmjölk, då kan du lika gärna åka till Mallis o käka på Thai resturang.
Vill du fortfarande uppleva Asien så åk runt i Indien, Bangladesh, inre Kina, Laos, Indonesiska landsbygden eller Norra Vietnam innan även dessa områden har blivit fullständigt chartertursistsmittade.
Haha! okej! Jag reser själv o har inte rest i asien så jag får inte ta vatten över huvudet, jag måste ha hyfsat lättrest. Kina eller Indien avstår jag ifrån. Fler som tycker Thailnd är för mycket turistigt osv o kanske jag väljer bort det, men samtidigt känns det som man borde se det landet i vilket fall som helst :) Men det är klart Laos o Vietnam lockar :)

Nordkorea lär vara ett av världens mest exotiska resmål.

raveper skrev:
Nordkorea lär vara ett av världens mest exotiska resmål.
Ironi eller? :) Kanske exotiskt för att ingen vågat åka dit och därmed ingen som känner till landet, hehe ;)

Nej. Varför åka dit alla andra jämt åker?

Tycker själv Thailand har blivit för turistigt även om det finns kvar några pärlor. Skulle själv välja något annat land men då har jag varit i Thai ett par gånger. Vill du ha lugn och ro eller fart? Utifrån första inlägget så skulle jag rekommendera koh lanta om du vill till thailand

Freco skrev:
Tycker själv Thailand har blivit för turistigt även om det finns kvar några pärlor. Skulle själv välja något annat land men då har jag varit i Thai ett par gånger. Vill du ha lugn och ro eller fart? Utifrån första inlägget så skulle jag rekommendera koh lanta om du vill till thailand
Fast något mer turistigt än Koh Lanta är väl svårt att hitta? Där går det väl typ fem svenskar på varje thailändare...

tja min dröm har varit att få åka till nordkorea efter att ha läst resereportagen om landet.
Asien har jag nog varit i ett par gånger och om det är turistigt eller inte kansek beror på dels vart man åker men sen vart man väl går när man är där.
Dock har jag aldrig varit på turistfällorna i Thai har bara varit i Bangkok en gång och den stan är stor så där kan man lätt undvika turiststråken.
Dock så gifte jag och min fru oss på Bali om nåt så var det ju australiensare överallt tror inte jag såg för många från europa där dock så är ju Australiensare asiens motsvarighet till tyskar så om det är bra eller dåligt låter jag vara osagt

Intressant med svar, tack för det. Vi får se vad det blir för min del

Alla tycker Thailand är så fint, åkte runt i tre veckor och tyckte det va för jäkla skräpigt, sopor överallt i diken och så. Och då var jag inte i närheten av Bangkok och Phuket utan runt Phi Phi och därikring. Nä åker inte dit igen helst.

Stefan N skrev:
Alla tycker Thailand är så fint, åkte runt i tre veckor och tyckte det va för jäkla skräpigt, sopor överallt i diken och så. Och då var jag inte i närheten av Bangkok och Phuket utan runt Phi Phi och därikring. Nä åker inte dit igen helst.
man ser det man vill se....... gäller från båda hållen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.