Byter panelen som var spikad direkt på timret. Tänker mig en vindduk och klen spikläkt 22x45 (för att skapa en luftspalt)

Någon vits att sedan klämma in asfaltboard eller motsvarande porös skiva (19mm hunton vindtät) mellan läkten, för att öka isoleringen något.

Förstår att luftspalten minimeras men blir ju trots allt 3mm kvar:)
Då ingen ångspärr finns invändigt och panelen skall målas med slamfärg behövs egentligen ingen luftspalt.

Mvh Anders
Renovering av gammalt hus, byggnadsställning, avskalad träfasad, traditionell arkitektur, fönster, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade struntat i vindskyddet spikat asfaboarden på timret. Men d är ju svårt såklart om timret är ojämt.
Luftspalten bör du ha för man vet aldrig vad nästa ägare tänker måla med

Sedan spikläkten över/på asfaboarden?
Vill inte bygga ut mer än nödvändigt för att fönstren inte skall se insjunkna ut, samt att anslutningen till grundmuren blir naturlig.

Precis spikläkten på sen.
Hunton har en skiva som är falsad som är enklare att montera.

Jag är i samma sits. Tänker köra asfaboard, 10x50 läkt och sen panel.

Tror att 22mm utbyggnad från timret är max innan det börjar se konstigt ut. Frågan är då ifall en 19mm alt. 12mm board mellan spikläkten gör en märkbar skillnad som motiverar extrajobbet samt priset för skivorna? Luftspalt på 3mm alt. 10mm tror jag räcker.

Larsa Larsa skrev:
Jag är i samma sits. Tänker köra asfaboard, 10x50 läkt och sen panel.
Låter bra, bygger då ut 22mm. Men de spikar som bakom detta hamnar i tomrummet mellan timmerstockarna eller i sprickor sitter då endast i en 10mm läkt?
Om man först sätter en vindduk, sedan 22mm reglar och mellan dessa monterar boarden så inbillar jag mig att panelen sitter bättre.

Har redan köpt vindduk.
Boarden enbart som en extra isolering.

Skulle en tretex skiva fungera lika bra som asfaboarden (läste att asfaboarden lätt möglar?)

Jag hade använt asfaboard direkt på timret och sen skippat läkt om du ändå ska ha slamfärg. Man kan ju inte tänka på vad framtida ägare ev hittar på.......De får väl rätta sig efter omständigheterna eller läkta ut panelen själva då. Eller så köpa ett nyare hus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.