Hej

När vi byggde om vårt hus är jag ganska säker på att asbetsplattorna som legat på taket hamnade i marken under grunden.
Vet någon hur farligt detta är? De ligger nog en bit ner samt cementplatta ovanför.
 
Dom utgör ingen fara för dig om dom är nedgrävda.
 
Hej

Tack, är det så? Jag vet att det sägs att så länge de inte bryts mm så är de inte farliga.
Jag har tänkt att de ligger i marken och att det sipprar ut gift eller något i marken och till grönsaker mm.
 
Det är inget gift i dom, endast fibrer som är farliga därav ingen fara om dom är nedgrävta.
 
Asbest är inget gift. Det är en mineral som bildar fibrer. Om dessa fibrer kommer ut i luften och man andas in dem under mycket lång tid, riskerar man att få asbestos, eller lungcancer. Men det finns massor av människor som gladeligen frivilligt utsätter sig för en mycket större risk genom att röka tobak.
 
Tack för era svar.
 
Hej!

Om du vill kolla in mer om asbest och asbestsanering bör du kika in asbest-sanering.se. Där har jag skrivit och sammanställt en massa info om ämnet. Blev intresserad eftersom jag är uppvuxen i ett eternit-hus. Har förstått att det blir farligt när man börjar "rota i det" och bryta plattor et.c.

På sidan har jag med lite bra filmer om asbest och lite all möjlig info. Kan vara värt att kolla in helt klart ;)
 
I teorin är det nog ett dolt fel när du säljer huset.

Å andra sidan lär ingen märka det, så länge de inte river huset..

Oavsett vilket, så är det ofarligt så länge du inte andas in de fibrer som frigörs när det bryts/krossas.

/ Fredrik
 
Tornhill 2 skrev:
I teorin är det nog ett dolt fel när du säljer huset.
Knappast. På vilket sätt skulle detta vara ett konstruktionsfel? Att gräva ner asbest kan vara ett brott mot vår miljölagstiftning men det är inte ett dolt fel för fastigheten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.