Hejsan,

jag har för avsikt att förnya ventilationen på vinden på vårt 100+ åriga hus. Innan jag går loss vill jag gärna veta om det finns något farligt däruppe. Främst asbest, speciellt bekymrar jag mig för säckarna med isolering. Isoleringen i säckarna ser ut som helt vanlig glasull. Inte helt oväntat dammar det förfärligt mycket när man rör sig i "ytan".

Alla råd uppskattas, asbest är vikigast, men kommentera gärna allmänskicket också.
WP_000709 (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
WP_000714 (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
+100 år så borde det inte vara jättestor sannolikhet just med isolering men man vet aldrig, är ullen helt vit och ser mer ut som en härva med garn är det asbest fast en väldigt låg procent asbest i skiten. bifoga gärna närbild på en bit isolering så kan jag säga till 99,9% om det är det eller inte. det är väldigt dyrt med labprov på det tyvärr.
 
Tack för ditt lugnande svar, isoleringen ser helt enkelt ut som vanlig gullfiber och är gul och ser definitivt inte ut som någon garn härva. Skall försöka skaka fram en bild i helgen.
 
Isoleringen är ju med största sannolikhet inte 100 år. Att utsätta sig för asbest under en kortare period är inte farligt om du är frisk i övrigt. Men du ska ha mask och engångsoverall (Det ska du ha ändå med tanke på hur dammigt det ser ut att vara)

Vinden ser frisk ut, varför vill du ändra på ventilationen? :)
 
Det finns vissa partier som är rejält svara på läkten som inte direkt syns på bilderna ovan.
En större ombyggnad har skett på ovanvåningen så jag är lite bekymrad för att inne klimatet ändrats, bland annat har det monterats ventiler i alla rum samt en pax fläkt som ventilerar fuktig badrumsluft via ett eternitrör som passerar vinden. Dessutom har jag borrat hål på kortsidorna efter en beskitningsmans rekomendation. Då jag vid senare tillfälle pratat med antisimex menar dom på att hålen var helt fel och bör sättas igen.
- Omöjligt att göra rätt...
Därmed försöker jag i viss mån hålla koll på utvecklingen däruppe.
 
O
Jag skulle inte lyssna på AC....
Men oroa dig inte för asbest.... rädslan för asbest är farligare än asbest i sig....
Men med tanke på hur det såg ut uppe på vinden skulle jag ändå köra med mask... Det är inte så hälsosamt att andas in massa damm oavsett om det innehåller asbest eller inte...
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.