Håller på och river ut originalgolvet i lägenhet från 1952. Verkar vara någon typ av svartlim som använts men innebär det automatiskt att det är asbest i limmet. Enligt denna infosida om avfallshantering från Umeå kommun talar de om lim i samband med golv "kring 60-talet". Jag pausar ett litet slag nu och lämnar fönstret öppet..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 888 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 888 inlägg
Man kan aldrig vara säker utan att skicka in ett prov på analys.
Man har även använt svart bitumen (asfalt) för att täta/jämna ut och det innehåller inte asbest.
Om det gråa är det understa lagret av själva mattan så kan även det innehålla asbest.
Man har även använt svart bitumen (asfalt) för att täta/jämna ut och det innehåller inte asbest.
Om det gråa är det understa lagret av själva mattan så kan även det innehålla asbest.
Bäst är att skicka analys på det.
Kan tillägga att asbest var ett poppulärt material även på 50- talet.
Och tillägg nummer 2. Man blandade ibland i asbest i asfaltslim. Så att utesluta asbest bara för att det är asfaltslim är inte att rekommendera.
Kan tillägga att asbest var ett poppulärt material även på 50- talet.
Och tillägg nummer 2. Man blandade ibland i asbest i asfaltslim. Så att utesluta asbest bara för att det är asfaltslim är inte att rekommendera.
Lämnade in ett prov på lab för ett par dagar sedan. Väntar på svar! Någon i förening hade tidigare gjort något liknande och då fått negativt resultat på sitt prov – dvs ett positivt besked! Det var alltså asbest-fritt... Jag håller tummarna!Ohchips skrev:
Bara tryggheten att veta till 100% är värt den pengen det kostar för analys på det där.J JohanVSF skrev:
Håller tummarna för att det kommer tillbaka som negativt, så att du kan köra vidare med ditt projekt
Moderator
· Stockholm
· 52 404 inlägg
Nu vet jag inte hur mycket du hunnit skrapa bort. Men det finns eldrivna skrapor att hyra.
Asbest är lite overhype:at. Man skall absolut vara försiktig och veta vad man gör. MEN man skall inte heller gå och gräva ner sig för att man befunnit sig i tillfällig exponering.Ohchips skrev:
Notera att det är över tid som det blir värre och värre. Rökare verkar också vara en katalysator till det sämre i sammanhanget.
Respekt absolut. Men inte panikångest.
Har man det som jobb så skall man såklart vara försiktig och skydda sig på absolut bästa sätt.
Aha.. En sån har jag ju faktiskt Ja, nu blev jag ändå klar idag så nu är det golvdags. Tack för alla tips!D Dr Benz skrev:
Å andra sidan luktar det kolmila i hela köket nu och sniffar jag på snickerierna känner jag tydligt att det sitter där. En liten bieffekt av oset från det upphettade tjärlimmet (vädrade lite dåligt inledningsvis..). Hoppas det räcker med att torka av med milt tvålvatten eller nåt.
Det är inget mirakel utan man får kämpa rätt hårt ändå men det blev den vägen vi tog iaf den gången…J JohanVSF skrev:Aha.. En sån har jag ju faktiskt Ja, nu blev jag ändå klar idag så nu är det golvdags. Tack för alla tips!
Å andra sidan luktar det kolmila i hela köket nu och sniffar jag på snickerierna känner jag tydligt att det sitter där. En liten bieffekt av oset från det upphettade tjärlimmet (vädrade lite dåligt inledningsvis..). Hoppas det räcker med att torka av med milt tvålvatten eller nåt.
Verkligen inget mirakel men skam den som ger sig!D Dr Benz skrev:
https://photos.app.goo.gl/Z82v4hN6FuvDVko56
Tyvärr visste jag inge tom asbest, eller tänkte in på det, när jag totalrenoverade lyan med pappa för 22 år sedan. Vi hade samma "tjärpapps"-liknande lager under de mer moderna heltäckningsmattorna(mattor som inte var original i 50-talshuset). Pappa och jag handskrapade golven i två rum, med varsin kofot. Jag tror patta gjorde merjobbet medan jag pysslade med lite annat under renoveringen. Har alltid funderat på om vi drog i oss aspets - hoppas inte. Rev också ner original kakelplattor från både badrum och kök - hua! Dock var det firma som rev badrummet, men vi var ju där timmarna efter för att renovera andra rum. Hua!