Bor i hus från 50-talet och fått för mig att isoleringen på dessa rör innehåller asbest, vad tror ni?

Samt.. utrymmet står just nu helt öppet och blottat vidare ut i resten av huset, kan det utgöra någon fara? Eller först farligt om/när isolering eller rören byts ut och de skadas? (tänker att viss del i ändarna blottas redan nu och ev asbest kan ”spridas” )?

• Gammalt rörsystem i ett hus från 50-talet, delvis täckt med misstänkt asbestisolering. En pil och texten "VARM" syns på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt rör med vit isolering och ventil, potentiellt asbestinnehåll, beläget i ett 50-talshus. Blottade ändar som kan innebära risk vid ombyggnad.
    Skapa konto
4774
Lite dåliga bilder, men visst kan det vara asbest i isoleringen. Rev själv bort liknande isolering från rören i tvättstugan utan en tanke på asbest, jag ville bara få bort skiten så jag kunde sätta ny isolering. Det dammade något fruktansvärt så jag stod med duschslangen i ena handen och rev med den andra. Stod ut i ca 15 minuter innan jag spydde. Har astma så allt damm blev för mycket men tog en paus och fortsatte sedan tills jag hade fått bort allt. Inte förrän jag var klar kom jag på att hmm det där var nog asbest damm. Mådde uselt med konstant illamående i några dagar efteråt och lärde mig läxan att använda rätt skyddskläder.
Har inga kvarstående besvär tack och lov.

I Idabett skrev:
Bor i hus från 50-talet och fått för mig att isoleringen på dessa rör innehåller asbest, vad tror ni?

Samt.. utrymmet står just nu helt öppet och blottat vidare ut i resten av huset, kan det utgöra någon fara? Eller först farligt om/när isolering eller rören byts ut och de skadas? (tänker att viss del i ändarna blottas redan nu och ev asbest kan ”spridas” )?
Ja, det kan vara asbest i rörisoleringen, då främst i böjarna.
Om ingen rör rören/isoleringen så sprids det inget.
Det man kan göra är att måla isoleringen.

• Gilla
Idabett
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, det kan vara asbest i rörisoleringen, då främst i böjarna.
Om ingen rör rören/isoleringen så sprids det inget.
Det man kan göra är att måla isoleringen.
stort tack!

Källare med gamla kopparrör, några isolerade med eltejp och stenull. Brädbitar och wellpapp ses bland rören i pannrummet.
Skapa konto

Såhär ser det ut I mitt pannrum och i övriga källaren med.
Har rivit en del i samband med ny rördragning. Där fanns asbest i böjar och T-rör. Som vanligt var det kliig glasull överallt annars. De skadade delarna fixade jag med eltejp. Så låter du det vara, sprids ingenting. Rör i pannrum med skadad isolering av stenull och wellpapp.
Skapa konto

Ser nu att det var stenull i wellpapp istället. 😁

• Gilla
Idabett
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.