Hej,
Jag har en trappa i hallen på tre st steg som jag har tänkt att klä in stegen med parkettgolv.
Planen var att riva bort mattan och slipa bort limrester för att sedan limma på parketten.
Skickade för säkerhetsskull iväg en bit på asbestanalys. Fick detta svaret idag:
"Tyvärr- men ju bra att veta -mattans baksida (det vita) är en så kallad asbestbaksida med en väldigt hög koncentration av asbest."
Så nu är frågan hur jag ska göra för att få dit mina parkett steg..
Hur hade ni gjort?
Jag har en trappa i hallen på tre st steg som jag har tänkt att klä in stegen med parkettgolv.
Planen var att riva bort mattan och slipa bort limrester för att sedan limma på parketten.
Skickade för säkerhetsskull iväg en bit på asbestanalys. Fick detta svaret idag:
"Tyvärr- men ju bra att veta -mattans baksida (det vita) är en så kallad asbestbaksida med en väldigt hög koncentration av asbest."
Så nu är frågan hur jag ska göra för att få dit mina parkett steg..
Hur hade ni gjort?
Asbest är inte farlig så länge du inte river i det. Du kan ta ut en saneringsfirma som plastar in och slipar bort det åt dig. Du kan göra det själv om du är noggrann och försiktig. Det man gör då är att man ser till att all material är på plats. Sen tejpar du plast som bildar en tät zon runt trappan för du vill inte ha dammet någon annanstans. Sen behöver du kläder som kasseras efteråt och helst helmask med pp3 filter. Slipmaskinen ska ha uppsamlare och h13 filter. Sen när du slipat klart våttorkar du alla ytor i zonen två gånger. Har du inte dessa saker själv så blir det snabbt inte så dyrt för en professionell firma. Skulle tippa på att det kostar någonstans mellan 4000-6000 kr för arbetet. Arbetsinsatsen är liten men inställelseavgiften är ganska saftig. Jag asbetssanerade ett helt golv på 30 KVM och det kostade 11000 kr. Då var inställelseavgiften drygt 3000 kr.
Tack för ett bra svar.Silver78 skrev:Asbest är inte farlig så länge du inte river i det. Du kan ta ut en saneringsfirma som plastar in och slipar bort det åt dig. Du kan göra det själv om du är noggrann och försiktig. Det man gör då är att man ser till att all material är på plats. Sen tejpar du plast som bildar en tät zon runt trappan för du vill inte ha dammet någon annanstans. Sen behöver du kläder som kasseras efteråt och helst helmask med pp3 filter. Slipmaskinen ska ha uppsamlare och h13 filter. Sen när du slipat klart våttorkar du alla ytor i zonen två gånger. Har du inte dessa saker själv så blir det snabbt inte så dyrt för en professionell firma. Skulle tippa på att det kostar någonstans mellan 4000-6000 kr för arbetet. Arbetsinsatsen är liten men inställelseavgiften är ganska saftig. Jag asbetssanerade ett helt golv på 30 KVM och det kostade 11000 kr. Då var inställelseavgiften drygt 3000 kr.
Väljer jag att riva mattan så får det nog bli en firma som gör det.
Skönast hade varit att ha kvar mattan som den är och sätta trappstegen på mattan. Men frågan är om det går att få till det på nåt bra sätt..
Limma trappstegen på mattan.. ? >
Skulle det funka att köpa färdiga trappsteg med nos och limma på mattan samt skruva fast stegen underifrån?