Har varit medlem ett tag här men aldrig postat, men nu är det dags.
Vi har precis köpt ett hus byggt 49, samt tillbyggt 69. Tänkte att vi skulle renovera det en hel del. Vi har en liten dotter på snart 2 år, och naturligtvis funderar man lite på hälsorisker som hör ihop med dessa renoveringar.
Det vi tänkte göra är bl a renovera badrum, kök samt hall till och börja med. Samt även tapetsera de flesta rummen. Hallen som ligger på suterängplan i orginaldelen från 49, är täckt delvis med klinkers samt heltäckningsmatta. Så första frågan är om det finns risk att det finns asbest i mattlimmet, samt klinkersfogarna?
Suterrängplan är gjord i betong, övre plan är trästomme med träfiberskivor samt puts.
Huset har två badrum, var av det större ligger i tillbyggnaden från -69. Det större är täckt med våtrumsmatta, antar att det är från 69, dvs när tillbyggnaden bygdes. Även här tänkte vi renovera, så frågan är kan det finns nån asbest i limmet till våtrummsmattan?
Och slutligen köket, i den ursprungliga delen, ska vi ta bort det gamla kaklet och lägga nytt, kan man tänka sig att det finns asbest där? De här iofs själva renoverat köket på 80-talet och då kanske man inte använde asbestfog längre?
Var kan man annars tänka sig hitta asbest i ett hus från 49?

Ja, det kan eventuellt finnas asbest på de ställen du nämner.

Förutom dessa kan det även finnas asbest i ventilationskanaler (eternit-kanaler) och i rörisolering. Jag utgår från mitt eget hus som är byggt 1953.

Jag ser dock inga problem med detta, så länge du är medveten om vad du gör. Se t.ex. till att inte slipa, borra eller på andra sätt röra upp damm från de material som innehåller asbest. Om det ändå riskerar att damma lite så försök fukta innan. Skura även ordentligt efter dig. Givetvis använder man andningsskydd när man arbetar! Dock inte sådana där lappar med resårband, utan riktiga grejer!

Det brukar även finnas vissa speciella regler att förhålla sig till när det gäller deponi av material som innehåller asbest. Kontakta din kommun för mer info.

• Gilla
Resko
  • Laddar…
S
att rekommendera att köpa är en sundströmsmask. den kommer man ha många år.
använd rätt filter och förfilter

• Gilla
Resko
  • Laddar…
Tack för de goda råden. Ska ta en titt på ventilationen samt rören. Blir också att inhandla en sundström mask :)

O
För mask ska man alltid ha när man river och håller på. För det är inte bara asbest som är farligt i den här världen.
Men det finns en risk för asbest i båda badrummen, och kanske även i mattlimmet. Om man vill vara riktigt säker så tar man prov och skickar in. Annars så gör man det hela själv. Är man bar ordentlig och noggrann så skulle inte jag oroa mig. Ta ett rum i taget, plasta in ordentligt så att dammet inte kan smita ut, ha en bra dammsugare, och masken på och kanske en engångsoverall så kan man göra jobbet själv, mycket billigare... och ganska roligt :)

O
Det är bara ventilationsrören du behöver oroa dig för! de andra rören är av koppar eller gjutjärn eller något annat metall aktigt troligtvis. Men oavsett, inte asbest... det är bara i ventilationen

S
Odjuret skrev:
Det är bara ventilationsrören du behöver oroa dig för! de andra rören är av koppar eller gjutjärn eller något annat metall aktigt troligtvis. Men oavsett, inte asbest... det är bara i ventilationen
Själva rören, ja... men isoleringen då?
Du snackar skit när du säger att det enda ställe det förekommer asbest i en gammal kåk är i ventilationen.
Som gammal asbestsanerare blir jag rädd när jag ser vad folk rekommenderar.

Norrhyttan..skulle inte du kunna skriva lite om hur folk ska gå tillväga då det är asbest inblandat.
Det är ju inte fel om kunnigt folk kan berätta hur man ska och inte ska göra osv..
Även var det kan tänkas finnas i husen o hur man kan skydda sig.
Har du varit asbestsanerare så borde du ju sitta på kunskapen om just detta.:)

O
Tja... eller så läser man som man vill och missar hälften! Det är lite av nackdelen när man bara läser hälften... man missar så mycket!

Förresten.... Eftersom du nu är proffs på att lura i folk människor hur farligt asbest är för kunna tjäna stora pengar (vilket jag egentligen är väldigt avundsjuk på) Så berätta nu för alla hur man ska göra! Så vi slipper göra fel...
Men jag vill inte läsa ta in en firma.... Istället bara för att klaga! Berätta Dina hemliga knep!
Som gammal privatperson blir jag rädd när proffs bara klagar på att man gör fel och har fel men inte berättar hur man gör....
Men förvisso.... Asbest är inte så farligt som många vill göra sken av.... Dock om man jobbar med det varje dag så skulle jag absolut köra med mask....

Odjuret skrev:
Eftersom du nu är proffs på att lura i folk människor hur farligt asbest är för kunna tjäna stora pengar (vilket jag egentligen är väldigt avundsjuk på) Så berätta nu för alla hur man ska göra! Så vi slipper göra fel...
Men jag vill inte läsa ta in en firma.... Istället bara för att klaga! Berätta Dina hemliga knep!
Som gammal privatperson blir jag rädd när proffs bara klagar på att man gör fel och har fel men inte berättar hur man gör....
Men förvisso.... Asbest är inte så farligt som många vill göra sken av.... Dock om man jobbar med det varje dag så skulle jag absolut köra med mask....
Om du har som inställning att asbest är i princip hälsokost och att allt bara är en konspiration för att saneringsföretag ska tjäna pengar så spelar det nog ingen roll vad jag säger.
Jag tjänar inga pengar på asbest. Det var 20 år sedan jag jobbade med asbestsanering, och då var jag anställd på en saneringsfirma. Jag tjänade alltså inte mer pengar på asbest än på något annat saneringsjobb då lönen var fast.

Du skriver att man inte behöver oroa sig för "de andra rören" eftersom de är i koppar. Vad är det i isoleringen i böjarna då? Många gamla kåkar har gurmassa i böjarna, och det skulle jag oroa mig mycket mer för än en eternitkanal.

Trådstartaren har själv ringat in risken för asbestförekomst ganska bra, tycker jag. Eviljava fyllde på med mer som också är troligt. Fix, fog, mattlim, ventilationskanaler och rörisolering är de vanligaste ställena. Sedan kan man hitta fiberskivor på insidan av ventilationsluckor och bakom elcentraler, samt eternitskivor i pannrumstaket. Gamla pannor innehåller också gärna asbest. Och givetvis klassikerna eternitfasad och eternittak utvändigt.

Precis som Eviljava skrev så är det ofarligt så länge man inte bearbetar det. Det som utgör en risk är luftburna fibrer. Problemet är att det är de små fibrerna du inte ser som är värst (tre mikrometer och mindre) och dessa tar inte en vanlig dammsugare hand om, tvärtom den virvlar bara runt det ännu värre.
Jag vet inte om man kan hyra dammsugare med rätt filterklass (minns inte vad filtret i dammsugarna heter, men i ditt andningsskydd är det i alla fall P3 om inget ändrats), men det vore ju en rekommendation om du ska riva i något som verkligen dammar.
Sedan är det undertryck som gäller, för att förhindra spridning. Ska man riva alla rörböjar i ett pannrum, till exempel, hade jag gjort en saneringszon av hela rummet, med igenplastade dörrar och ventiler, och ständigt undertryck under arbetet (räcker oftast med att ha dammsugaren utanför zonen och dra in slangen om det är ett mindre utrymme). Är det någon enstaka böj så finns det speciella saneringspåsar som man tejpar över böjen ihop med dammsugarmunstycket, och river isoleringen med hjälp av handskar som är inbyggda i påsen (ungefär som ett blästerskåp funkar). Då slipper man dammsuga av hela pannrummet efteråt.
Vill man vara på säkra sidan kan man binda eventuellt kvarvarande damm med en tät primer, men det är nog lite överkurs för en privatperson.
Principen är sedan den samma oavsett om det är pannrum eller badrum.
Stora jobb - bygg zon av hela rummet.
Små jobb - försök göra en smidig lokal lösning.

Själv oroar jag mig inte nämnvärt för eternit. De gånger jag råkat på eternit i mina egna hus har jag bara plockat ned det försiktigt. Eller låtit det sitta kvar, om det inte stör. Jag har eternit i mitt pannrumstak, det har jag bara målat ett par vändor med takfärg. Inte för att jag oroar mig för dammet, utan för att det var så tråkigt och grått.
De få rörböjar med asbestinnehåll som jag har kvar i pannrummet får sitta. Ett gammalt husmorsknep är att linda dem med gipsbinda och måla dem, då är dammet inkapslat. En god gärning är att märka böjarna med asbestvarningstejp, så slipper nästa ägare tråkiga överraskningar. Men det är valfritt!

Deponi - ring tippen och fråga.

Annars är det nog så, oavsett vad Odjuret säger, vid större jobb skulle jag definitivt tagit in en firma. Och vakat över dem som en hök så de inte fuskar.

Och ... på tal om att tjäna stora pengar. Vad jobbar du själv med, Odjuret?
När jag jobbade med asbest, för 20 år sedan, var marknaden så pressad att man tvingades ta genvägar för att få jobben att gå ihop. Det var just därför jag slutade, eftersom jag inte ville fuska med varken min eller andras hälsa. Det är ju ett av de moraliska problemen, om du fuskar drabbar det ofta andra.
Det vore roligt om någon som jobbar med asbest idag kunde berätta lite om hur branschen ser ut nu.

• Gilla
Demner och 1 till
  • Laddar…
Jo, just det. När det gäller rörböjar som ändå ska rivas kan man förstås välja att skära ner rören med isoleringen kvar och hantera hela böjen. med rör och allt, som asbestavfall. Plasta in böjen och såga/skär typ 15-20 centimeter från den så är du safe.
Du ser om det är asbest i böjen. Är det ett läskigt dammigt pulver under en gasbinda eller gipsbinda så är det troligen asbest (gurmassa).

Visst ska man ha respekt för asbest men samtidigt är det stor skillnad om man är sanerare på heltid och kommer i daglig kontakt med det eller om man river ut det ur huset under ett par dagar.
Lim och fogrester släpper inte mycket damm så där är det ingen större fara. Värst är isolering och kanaler som man måste slå sönder för att få bort eftersom det då kan släppa mycket damm.
Om du har isolering eller skivor som är asbest är det bäst att göra som Norrhyttan rekommenderar, plasta in och hyr en riktigt bra dammsugare. DU behöver inte vara rädd att vistas där själv så länge du har andningsskyddet på och gärna en sån engångs saneringsoverall som du släger sen.

Planera att göra all sanering på en gång så behöver ni inte plasta in och damma fler gånger!

Tråkigt att läsa att det fuskades/ fuskas en del vid asbestsanering. Man anlitar ju proffs för att det skall bli riktigt gjort

anders07 skrev:
DU behöver inte vara rädd att vistas där själv så länge du har andningsskyddet på och gärna en sån engångs saneringsoverall som du släger sen.
...plus att det viktigaste är att sanera av allt ordentligt efteråt. Dammsug allt inne i zonen noga. Inklusive dig själv. Det är här firmorna har en tendens att fuska för att spara tid. Det drabbar ju inte dem, bara de stackare som ska vistas i lokalerna efter att de åkt hem.

anders07 skrev:
Planera att göra all sanering på en gång så behöver ni inte plasta in och damma fler gånger!
Klart vettigt. Och ska man ta in en firma är det förstås mer ekonomiskt att braka av allt på en gång.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.