Har nyligen flyttat in i ett radhus från -66. Asbest överallt känns det som. Är inte så orolig för mig själv men med ett litet barn i familjen så känns alla möjliga förändringar där man möjligtvis rör någon form av asbest ännu jobbigare. Nu har vi åkt på att ett av rummen blivit halvt röksanerat av tidigare ägare och behöver därför göra ett bättre jobb då rummet inte går att vara i annars. Tanken är att riva ner ett innertak som inte spärrmålats. Nu har jag läst en del om att takpapp kan innehålla asbest och att även färg (taket kan ha målats någon gång under åren) och undrar därför om någon vet om denna taktyp kan vara i riskzonen? Vi kommer testa innan vi river ner men då vi redan rivit en del av just detta taktyp som fortsatte in i en angränsande klädkammare blev jag nyfiken om vi redan försatt oss i skiten innan? Restbitar från den rivningen finns inte kvar.
Tack snälla! Har du någon aning om det kan finnas risk att det är något under det också? I klädkammaren var det bara plankor. Tänkte om du vet att man även klädde tak med asbest/asbest-material på den tiden. Känns som att det typ finns överallt och på de mest konstiga ställen.Stefan N skrev: