Vi skall nu renovera vårt badrum. Enligt mäklarbroschyren är badrumet med kakel och klinker från "början av 80-talet." Själva huset är äldre än så, 60 tal.

Jag undrar om det kan vara asbest i fix och fog. Det var väl strax innan detta som man förbjöd asbest men totalförbudet kom väl strax efter?

Sannolikheten bör väl vara låg och att vänta på en dyr analys slipper jag gärna :)

• Rosa badrumskakel med blomstermönster från tidigt 80-tal, eventuell asbestfråga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sannolikheten är som du säger liten, men hur säker är du på att det verkligen är gjort på 80-talet?

Ett asbestprov kostar ca 500kr och tar en vecka ungefär så det är inte jättedyrt.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Sannolikheten är som du säger liten, men hur säker är du på att det verkligen är gjort på 80-talet?

Ett asbestprov kostar ca 500kr och tar en vecka ungefär så det är inte jättedyrt.
Tack för svar. Precis, det vet jag inte med säkerhet utan har endast det beskrivna att gå på. Det finns dessutom en inteckning på 100 000kr gjord 1982, kanske är det i samband med badrumsrenovering.

Det kan ju dessutom sitta gammalt kakel och klinker under, om de fuskrenoverat.

Jag har hittat asbest på ställen som borde varit riskfria rent åldersmässigt. Ibland ville man nog använda upp lager man hade.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
P plan-g skrev:
Tack för svar. Precis, det vet jag inte med säkerhet utan har endast det beskrivna att gå på. Det finns dessutom en inteckning på 100 000kr gjord 1982, kanske är det i samband med badrumsrenovering.
100000 kr räckte nog till badrum och betydligt mer än så 1982.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Ta det säkra före det osäkra. Ett test är en liten summa i sammanhanget och är inte så dyrt som man tror! :)

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Asbest har varit "ett rött skynke" innan det blev förbjudet så i något gjort 1982 är inte speciellt sannolikt. Däremot kan det mycket väl finnas i äldre delar av bygget, gammalt kakelfix man kaklat över tex.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Tackar för svaren. Skall strax dra igång med rivningen. Lätt att bli velig i såna här situationer när man är en "snål" typ!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.