Hej,
Någon som har kunskap om ev asbest eller bly i svart färg som målats på egentillverkat brasställ/eldställ i smide/järn, tillverkat 1961.
Färgen har börjat rosta/ärga och då slog detta mig. Tycker väldigt mycket om stället, då det tillverkats av tidigare ägare till mitt gamla hus, så vill helst behålla detta.
Men, inte om det kan vara hälsovådligt såklart.
Tacksam för era synpunkter.
Någon som har kunskap om ev asbest eller bly i svart färg som målats på egentillverkat brasställ/eldställ i smide/järn, tillverkat 1961.
Färgen har börjat rosta/ärga och då slog detta mig. Tycker väldigt mycket om stället, då det tillverkats av tidigare ägare till mitt gamla hus, så vill helst behålla detta.
Men, inte om det kan vara hälsovådligt såklart.
Tacksam för era synpunkter.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 556 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 556 inlägg
Svart färg är typiskt sett en svart järnoxid eller möjligen kolsvärta. Hittar du ett lager i lysande gulorange under färgen så är det troligen blymönja om det är äldre metall. Men har nog inte använts inomhus så ofta.
Tack snälla för svar! Uppskattas!Claes Sörmland skrev:
Järnoxid? Kolsvärta? Blymönja?
Något av dessa alternativ som innebär att jag borde slänga ut brasstället?
Hur hade du agerat?
Vad tror du om risk för asbest i färgen?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 556 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 556 inlägg
Skulle du se blymönja lysa upp i gulorange så ska du inte slipa där. Måla på ett lager till med svart färg så är den skyddad. Den svarta färgen är inte farlig.S Slottsfrun skrev:
Asbest i färgen låter långsökt, vet inte vad det skulle göra där och har aldrig hört talas om detta.
Lite svårt att avgöra om det orange jag ser är rost eller blymönja… Hur kan man avgöra detta?Claes Sörmland skrev:
Besserwisser
· östergötland
· 2 178 inlägg
Besserwisser
· östergötland
· 2 178 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 4 093 inlägg
Hej
Finns inget farligt i det där.
Matta ner ytan lite försiktigt och måla på med ny svart färg.
Där det är rostigt får du slipa lite mer så det blir blankt.
/W
Finns inget farligt i det där.
Matta ner ytan lite försiktigt och måla på med ny svart färg.
Där det är rostigt får du slipa lite mer så det blir blankt.
/W
Blymönja var en bra rostskyddsfärg användes mycket på järn och även som bottenfärg på båtar förr särskilt utomhus. Numera förbjuden för man kunde bli förgiftad när man målade med den.Inte farlig där den sitter men man skall inte slipa så den dammar.
Dett traditionella sättet att göra smidesföremål svarta är att stryka på linolja och hetta upp. (Eller stryka linolja på ett redan hett föremål.) Det blir ett svart och mycket hållbart ytskikt. Senare började man med olika former av svart färg men de innehåller varken bly eller asbest.
Blymönja användes både som rostskydd och som rötskydd utomhus men den är som sagt alltid orange. Det har aldrig funnits någon vettig anledning att ha blymönja på ett föremål avsett att förvaras inomhus.... fast stollar har ju alltid funnits.
Blymönja användes både som rostskydd och som rötskydd utomhus men den är som sagt alltid orange. Det har aldrig funnits någon vettig anledning att ha blymönja på ett föremål avsett att förvaras inomhus.... fast stollar har ju alltid funnits.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Besserwisser
· östergötland
· 2 178 inlägg
Ska bara tillägga att den fortfarande finns att få tag i..Bo arnold skrev:
Iallafall för företag som håller på med k-märkta fastigheter..