Hej,

Någon som har kunskap om ev asbest eller bly i svart färg som målats på egentillverkat brasställ/eldställ i smide/järn, tillverkat 1961.

Färgen har börjat rosta/ärga och då slog detta mig. Tycker väldigt mycket om stället, då det tillverkats av tidigare ägare till mitt gamla hus, så vill helst behålla detta.
Men, inte om det kan vara hälsovådligt såklart.

Tacksam för era synpunkter.

• Svartmålat smidesjärn eldställ, tillverkat 1961, med rost och ärgning på ytan. Kan innehålla asbest eller bly, enligt inlägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av svartmålat järnbrasställ som visar tecken på rost och ärgning.
    Skapa konto
  • Närbild av svartmålat smidesjärn på ett eldställ från 1961, med rostfläckar och avflagning på ytan.
    Skapa konto
  • Närbild på hörnet av ett svartmålat brasställ i smide från 1961, med rost och avflagnande färg.
    Skapa konto
Claes Sörmland
Svart färg är typiskt sett en svart järnoxid eller möjligen kolsvärta. Hittar du ett lager i lysande gulorange under färgen så är det troligen blymönja om det är äldre metall. Men har nog inte använts inomhus så ofta.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Svart färg är typiskt sett en svart järnoxid eller möjligen kolsvärta. Hittar du ett lager i lysande gulorange under färgen så är det troligen blymönja om det är äldre metall. Men har nog inte använts inomhus.
Tack snälla för svar! Uppskattas!

Järnoxid? Kolsvärta? Blymönja?
Något av dessa alternativ som innebär att jag borde slänga ut brasstället?
Hur hade du agerat?

Vad tror du om risk för asbest i färgen?

• Wow
  • Haha
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Slottsfrun skrev:
Tack snälla för svar! Uppskattas!

Järnoxid? Kolsvärta? Blymönja?
Något av dessa alternativ som innebär att jag borde slänga ut brasstället?
Hur hade du agerat?

Vad tror du om risk för asbest i färgen?
Skulle du se blymönja lysa upp i gulorange så ska du inte slipa där. Måla på ett lager till med svart färg så är den skyddad. Den svarta färgen är inte farlig.

Asbest i färgen låter långsökt, vet inte vad det skulle göra där och har aldrig hört talas om detta.

• Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Skulle du se blymönja lysa upp i gulorange så ska du inte slipa där. Måla på ett lager till med svart färg så är den skyddad. Den svarta färgen är inte farlig.

Asbest i färgen låter långsökt, vet inte vad det skulle göra där och har aldrig hört talas om detta.
Lite svårt att avgöra om det orange jag ser är rost eller blymönja… Hur kan man avgöra detta?

Claes Sörmland
S Slottsfrun skrev:
Lite svårt att avgöra om det orange jag ser är rost eller blymönja… Hur kan man avgöra detta?
Det du har på bild är rost. Det är ju brunrött.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
S Slottsfrun skrev:
Det där skulle jag säga är rost..
Blymönjan är så orange att det inte är tvekan..

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Bekymra dej inte om det är blymönja under eller inte det gör ingen skada under färgen. Tvätta av o måla med mattsvart sprayfärg el vanlig svart lackfärg ej vattenburen.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold skrev:
Bekymra dej inte om det är blymönja under eller inte det gör ingen skada under färgen. Tvätta av o måla med mattsvart sprayfärg el vanlig svart lackfärg ej vattenburen.
Varför skulle man måla med blymönja ???

B Belastar skrev:
Varför skulle man måla med blymönja ???
Den var ju rostskyddsfärg förr

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Hej
Finns inget farligt i det där.
Matta ner ytan lite försiktigt och måla på med ny svart färg.
Där det är rostigt får du slipa lite mer så det blir blankt.
/W

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Blymönja var en bra rostskyddsfärg användes mycket på järn och även som bottenfärg på båtar förr särskilt utomhus. Numera förbjuden för man kunde bli förgiftad när man målade med den.Inte farlig där den sitter men man skall inte slipa så den dammar.

Dett traditionella sättet att göra smidesföremål svarta är att stryka på linolja och hetta upp. (Eller stryka linolja på ett redan hett föremål.) Det blir ett svart och mycket hållbart ytskikt. Senare började man med olika former av svart färg men de innehåller varken bly eller asbest.

Blymönja användes både som rostskydd och som rötskydd utomhus men den är som sagt alltid orange. Det har aldrig funnits någon vettig anledning att ha blymönja på ett föremål avsett att förvaras inomhus.... fast stollar har ju alltid funnits.

• Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold skrev:
Blymönja var en bra rostskyddsfärg användes mycket på järn och även som bottenfärg på båtar förr särskilt utomhus. Numera förbjuden för man kunde bli förgiftad när man målade med den.Inte farlig där den sitter men man skall inte slipa så den dammar.
Ska bara tillägga att den fortfarande finns att få tag i..
Iallafall för företag som håller på med k-märkta fastigheter..

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Ska bara tillägga att den fortfarande finns att få tag i..
Iallafall för företag som håller på med k-märkta fastigheter..
Det är även väldigt enkelt att blanda själv. Fast det finns ju anledning att låta bli.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.