Har nu fått mitt nya hus, byggt 1970. 1972 byggde man ihop utrymmet mellan hus och garage, cirka 2.3 meter brett och 12 meter långt. Konstruktionen är att man grävt ut och fyllt med drängrus. Ovanpå detta en plastfilm av samma typ man sätter innanför isoleringen.

Sedan är det ett kryputrymme på cirka 20 cm till golvbjälkarna 45x95 som vilar på LECA-block. Regelfacken fyllda med isolering och så golvspån på det. Och som slutlig finish en fastlimmad plastmatta med medaljongmönster.

Föga förvånande stinker det av mögel. Har nu börjat ta upp golvet genom att köra cirkelsågen genom skivorna och använda bräckjärn.

Reglarna ser ok ut och kan till största delen återanvändas. Allt annat får slängas. Hur gör jag sen? Skall man lägga platon i stället för plastfolie? Eller låta det vara helt öppet?

Jag har tänkt att lägga avloppsrör med hål alternativt spiro i grunden och koppla till en fläkt för att få ventilation. Sedan ha luftinsläpp, även om det bara består av att jag flyttar ut golvsocklarna.

Har någon tips om hur man lättast fixar en sådan här konstruktion? Gjuta EPS går ju men jag har inte obegränsad budget. Tänkte i första hand gå på ventilerat golv men är osäker på om man skall köra platon eller plastfolie eller något annat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.