Hej, ny på forumet så hoppas jag inte la denna helt fel.

Fått i kontakt med en man som skall sälja som stuga som står på arrenderad mark.

Pratat med arrendatorn och fått priset på tomten dvs ok att köpa ut den i samband med stugköpet.

Är helt grön inom bostadsköp så inte hunnit lära mig allt ännu.
Kruxet är som uträknat att banken ej lånar ut till arrende, även om jag nu på förhand säger att tomten får friköpas.

Banken började prata om att tomten skall vara avstyckad och klar, helst ska en mäklare dit och värdera fastigheten osv.

Hur går en sådanhär affär tillväga steg för steg?

Det jag hört är följande:

Köpeskontrakt skrivs för stugan (allt som ska stå med osv) , arrendatorn följer med till banken, lämnar in och skriver på ett specifikt papper/kontrakt på att jag ska få köpa tomten.. och resten är lite luddigt.

Dela jättegärna med er av era erfarenheter eller vem jag ska tala med. För just nu verkar banken bara se det som ett problem och kom knappt med någon info för att leda mig vidare.

Tack för svar, mvh

Vad du först borde höra med är Lantmäterimyndigheten.
https://www.lantmateriet.se/

Det är nog där de mesta pengarna i en fastighetsbildning (=avstyckning) försvinner, och de har hejdlöst långa handläggningstider.

Minsta lilla ändring lär kosta 20 - 30 tusen kronor, och ta ett år i bästa fall.

Lycka till, och välkommen till forumet!

Är stugtomten avstyckad och klar som en egen fastighet?
Det skrivs att "Pratat med arrendatorn och fått priset på tomten", det borde ju vara ägaren till fastigheten (tomten) som du får priset av, eller är det samma person?

Det enklaste borde ju vara om nuvarande arrendator ser till att lösa det så att stuga och tomt blir en fastighet, och sedan säljer den. Det borde ju vara det som är ekonomiskt mest lönsamt. Om en stuga står på ofri mark minskar ju det värdet.

kindvall skrev:
Är stugtomten avstyckad och klar som en egen fastighet?
Det skrivs att "Pratat med arrendatorn och fått priset på tomten", det borde ju vara ägaren till fastigheten (tomten) som du får priset av, eller är det samma person?

Det enklaste borde ju vara om nuvarande arrendator ser till att lösa det så att stuga och tomt blir en fastighet, och sedan säljer den. Det borde ju vara det som är ekonomiskt mest lönsamt. Om en stuga står på ofri mark minskar ju det värdet.

Precis..använd fel ordval.. har pratat med ägaren av tomten och fått priset av henne/byamännen.

Nuvarande arrendator (stugägaren) har inget intresse att engagera sig mer i stugan utan "den skall bort bort bort".

Men de svar jag nu fått från två banker är följande, arrendetomten måste styckas och bli en egen fastighet så lånet kan förankras i fastigheten.
Precis som ovan nämnt verkar det ta tid.

Försökt ringa markägaren under dagen utan svar.
Vet att det finns minst en person i samma område som satt i samma situation och löste det på något vänster trots avstyckningstiden.

Är den lösningen jag söker , som kanske någon fler har gjort.

Tack igen för alla svar !

harry73
Fråga banken hur de skulle göra med lånet om du skulle stycka av och köpa en tomt och sen bygga på den. för på något sätt borde det vara samma sak för banken.

Som skrivet ovan kräver banken att tomten (arrende nu) måste få en egen fastighetsbeteckning (avstyckas från arrende området) . Detta verkar ta ca 11månader enligt Lantmäteriet för att handlägga ett sådant ärende.

Men det verkar finnas en genväg runt detta, att i förskott få låna på fastigheten medans handläggningstiden fortgår. Att markägaren skriver på några papper som tydligen är god nog för att försäkra banken att lånet kan ges.

Ingen som gjort något liknande?

(Är inhumana priser i mitt område, tidigare sålda arrende stugor har gått mellan 700-1,4M så att endast låna till stugan och invänta avstyckningen är inget ekonomiskt alternativ...tyvärr)

Mvh

Det är möjligt att banken kan acceptera ett villkorat köpeavtal, om avstyckningen inte går igenom så går köpet tillbaka. Det gäller då själva byggnaden. Fastighetsaffären blir ju aldrig en affär om avstyckningen inte går igenom.

Frågan är då om säljaren av byggnaden accepterar att sälja med villkor. Han verkar ju bara vilja bli av med huset.

harry73
Mitt svar var kanske inte så tydligt, men bankar brukar låna ut till folk som styckar av en tomt och sen bygger på den. Då får man en tomtlån och sen en byggkredit när man ska bygga, och när allt är färdigt lägger man om allt till en bolån.

Skulle banken inte kunna göra likadant i ert fall?

Ibland behöver man hjälpa till så att de fattar hur de kan runda sina egna regler

Vi, min hustru och jag, köpte tomt innan lantmäteriets fastighetsbildnings-verksamhet var klar.
Men då betalade vi bara en handpenning, 10% av vad köpeskillingen skulle bli.
Resten skulle, enligt köpekontraktets villkor, betalas när fastighetsbildningen var klar och hade vunnit laga kraft.

Så innan avstyckningen är klar tycker jag inte att man skall betala fullt pris.

Men det är ju möjligt att TS behöver låna även för köpet av byggnaden, och vill troligen inte köpa byggnaden om inte fastighetsbildningen går igenom. Säljaren av byggnaden har ju egentligen inget med avstyckningen att göra.

Precis som senaste hempularen skrev.. behöver även låna på själva stugan.. annars hade det inte varit något problem.. hade jag köpt stugan och styrt upp avstyckningen av tomten utan stress. Är ihopbakningen av båda affärerna som ska gå ihop.

Ett alternativ kan självklart vara att säljaren går med på att skriva ett bindande kontrakt på uthyrning ett år av stugan , jag lägger förslagsvis 10% i handpenning som säkerhet för säljaren att jag inte drar mig ur och därmed kan jag vänta ut Lantmäteriets hantering.
Då Lantmäteriet är klara,tomten har fått en fastighetsbeteckning så avslutas affären.

Detta alternativ kan jag gå med på MEN då känns det som man är inne på osäkert vatten... vilka konsekvenser blir det om säljaren helt plötsligt drar sig ur? Dör? Eller försöker sälja det innan avstyckningen är färdig?

Min konsekvens om jag backar är ju att jag förlorar de 10% jag gav honom.

Känns som att man måste blanda in jurister för att ett sådant kontrakt ska skrivas?

Tack för alla svar !

Tomtägarna säljer av 1-2tomter varje år så vore väldigt konstigt ifall fastighetsbildningen INTE skulle bli godkänd.
Då jag pratade med markägarna så lät det som att det inte är något problem.

Jimmy Norberg skrev:
Tomtägarna säljer av 1-2tomter varje år så vore väldigt konstigt ifall fastighetsbildningen INTE skulle bli godkänd.
Då jag pratade med markägarna så lät det som att det inte är något problem.
I praktiken går det säkert bra, men banken vill (troligen) ha en garanti för att det verkligen blir en fastighet. Jag kan ha fel, men jag tror inte att de kan ge ett bolån utan fastighet som säkerhet, men det löses troligen genom ett Blancolån. När de ger blancolån så kan de ta hänsyn till realiserbara tillgångar som inte är möjliga att pantsätta, som ex. en byggnad på ofri grund. Då tar de ju bara risken att låntagaren skall bli kriminell och blåsa banken.

Det du säger stämmer, inget bolån utan fastighet. Och blanco är inget alternativ då tomtpriset är ca 800K och huset på tomten landar säkert däromkring också. Lite mindre.

Jag förstår banken helt klart.. men söker vägen runt eller sättet att vägleda dem rätt. För det finns en väg runt allt detta.. men den verkar endast finnas i vissa fall, och är just dom exemplen jag behöver för ta mig vidare :)

Jo men det är det jag menar, om du köper ett hus på ofri grund, där avsikten är att det skall bli köp även av tomten så snart den är bildad, då har jag uppfattat att banken går med på ett tillfälligt blancolån, även om det är större än de vanligen skulle acceptera. Huset ligger där som en inofficiell säkerhet.

Det är skillnad på att låna ut 800k till någon som skall investera, mot att låna ut det till ngn, som tänker konsumera summan. Din investering finns ju där, banken kan mäta ut den om du skulle misslyckas med ditt lån. Har du däremot rest jorden runt för pengarna, så är dte lite svårt för banken att få tillbaka något. Så länge de någorlunda vågar lita på att du inte säljer huset i hemlighet och reser jorden runt för pengarna, så kan de låna ut.

Tomten däremot, den skall normalt inte slutbetalas förrän avstyckningen är klar.

Det här har jag uppfattat är rätt vanligt vid nybygge, lånet börjar löpa för bygget innan tomten är helt klar avstyckningsmässigt. Men det måste troligen ha kommit igång, banken vill inte att det visar sig vara omöjligt att stycka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.