5 679 läst · 3 svar
6k läst
3 svar
Armeringsnätet ut över kantbalken vid anv av villabyglar?
Hej,
Håller på med en isolerad platta på mark för en mindre tillbyggnad (20m2). Ska man låta armeringsnätet gå ända ut mot (med ett par cm avstånd naturligtvis) kantelementet, över villabyglar/kantbalk så att säga? Jag tycker att det verkar rimligt att det ska vara så, men mina "grundkillar" har låtit armeringsmattan sluta vid votens inre kant.
En annan fundering är kring kantbalkarmeringen i hörnen. Här har man korslagt ändarna och najat i hörnen istället för att lägga 90-gradersböjda järn. Okej förfarande?
Mvh
Håller på med en isolerad platta på mark för en mindre tillbyggnad (20m2). Ska man låta armeringsnätet gå ända ut mot (med ett par cm avstånd naturligtvis) kantelementet, över villabyglar/kantbalk så att säga? Jag tycker att det verkar rimligt att det ska vara så, men mina "grundkillar" har låtit armeringsmattan sluta vid votens inre kant.
En annan fundering är kring kantbalkarmeringen i hörnen. Här har man korslagt ändarna och najat i hörnen istället för att lägga 90-gradersböjda järn. Okej förfarande?
Mvh
Jag hade lagt mattan hela vägen ut på armeringskorgen(villabygeln) och jag hade stoppat in bockade 90graders armeringsjärn i alla hörn. En stor del av mitt jobb är att armera och gjuta. Dina grundkillar kanske ska läsa på lite "grundläggande" kunskaper om armering.
I hörnen skall det vara B-järn i hörnen.
Angående om mattorna ska gå över kantbalken eller inte så beror det på om hur byglarna i kantbalken är bockade samt om du ska ha armeringsmattan i över eller underkant.
I en vanlig opålad platta ligger mattorna i överkant och kan således gå ut över kantbalksarmeringen, i en pålad platta ligger armeringsmattorna i underkant och går då bara mot kantbalksarmeringen.
Sedan beror allt så klart på hur höga byglarna i kantbalken är om det får plats en armeringsmatta där och man fortfarande klarar täckskiktet för armeringen.
Angående om mattorna ska gå över kantbalken eller inte så beror det på om hur byglarna i kantbalken är bockade samt om du ska ha armeringsmattan i över eller underkant.
I en vanlig opålad platta ligger mattorna i överkant och kan således gå ut över kantbalksarmeringen, i en pålad platta ligger armeringsmattorna i underkant och går då bara mot kantbalksarmeringen.
Sedan beror allt så klart på hur höga byglarna i kantbalken är om det får plats en armeringsmatta där och man fortfarande klarar täckskiktet för armeringen.
Tack för svaren! Då fick jag min egen uppfattning om hur det ska vara bekräftad, perfekt. Rubbet måste rivas bort och göras om, för det är inte ett enda rätt nånstans... Armeringmatta som går in i cellplasten längs en hel kant. Järnen i kantbalken är najade *utanpå* villabyglarna. Inga 90-böjar i hörnen, några kantjärn är korslagda och ihopnajade i hörnen men vissa av järnen möter inte ens varandra i hörnen. Värmeslang som titar upp över färdiggolvnivå lite här och där... Osv.
Plattan är inte pålad. Det är 12-cm byglar i en 20-vot, så det ska väl inte vara några problem med höjden.
Plattan är inte pålad. Det är 12-cm byglar i en 20-vot, så det ska väl inte vara några problem med höjden.
Liknande trådar
-
"hantverksmässigt" utförd renovering av rum - slipning av parkettgolv
Hantverkare -
Vatten till utekök genom fd utkastare. Hur och vad behöver jag?
Vatten & Avlopp -
Byta ut överliggare trappa
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur putsa lecablock vid övergång till gipsskiva?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Automover, begränsningskablerna pajar vid åska
Robotgräsklippare