Tjenare!
Jag ska till helgen ta fram dom stora musklerna och böja armeringsstål till ”villabyglar”.
Så långt inga problem, 200x200x800 cc600 borde fungera i kantbalken. Men…
Min konstruktör har tvingat mig att göra två voter under hjärtvägg och bärande innervägg (i stället för en, som jag räknat med). Han har inte börjat med beräkningarna på detta ännu så jag vet inte brädd etc.

Nu till frågan!

Hur ser igentligen armeringen ut i voten? Jag ritade en bild som jag kan tänka mig att det ser ut. Men om det ser ut som på bilden hur fästs den i arm.mattan? vad kan man tänka att det skall ha för mått?
Jag ska ha 300mm cellplast + 100mm.

Tacksam för svar!

• votbygel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gustavson skrev:
Tjenare!
Jag ska till helgen ta fram dom stora musklerna och böja armeringsstål till ”villabyglar”.
Så långt inga problem, 200x200x800 cc600 borde fungera i kantbalken. Men…
Min konstruktör har tvingat mig att göra två voter under hjärtvägg och bärande innervägg (i stället för en, som jag räknat med). Han har inte börjat med beräkningarna på detta ännu så jag vet inte brädd etc.

Nu till frågan!

Hur ser igentligen armeringen ut i voten? Jag ritade en bild som jag kan tänka mig att det ser ut. Men om det ser ut som på bilden hur fästs den i arm.mattan? vad kan man tänka att det skall ha för mått?
Jag ska ha 300mm cellplast + 100mm.

Tacksam för svar!
Tänkte göra som du, 360-gradersbocka ett armeringsjärn till rektanglar CC600 med utstickande ändar i ovankant, ha 4 längsgående 12mm järn fastnajjade i rektanglarna och sedan rektanglarna fastnajjade i mattan. Nu blev det bara två längsgående tolvor i botten på hjärtväggsvoten. Så länge man inte har ett gjutet mellanbjälklag tror jag inte man behöver använda mer än dessa tolvor. Detta bekräftades av den beräkning min KA gjorde som visade att belastningen på ytterväggsvoterna var 4ggr högre än hjärtväggsvoten i mitt hus. 1.5plan 45 grader 8.5m spännvidd. Berätta gjärna vad din konstruktör får/fick för resultat efter beräkningarna. Vad är det för stomme annars?

Mvh Habbe

mitt hus har den befänga egenskapen (självritat) att hänga si uppe på hjärtväggen! (se bild) så jag tänker nog säkra med både hängslen och livrem.
Tyvärr väntar jag fortfarande otåligt på min konstruktör att bil klar med mina beräkningar och fs.
Men en liten föhands varning har jag ju fått, att möjligheten för ytterligare en vot under bärande innervägg kan dyka upp. pust och frust!

förövrigt är det någon som vet hur man gör med cellplasten under voten?
jag tänkte på att man måste ju gå upp till typ kval. 200 på båda underliggande lager under voten (300mm iso. tot), och då går det ju åt en jäkla massa dyr 200 cellplast! kan man möjligen lägga utan förskutna skarvar just under voten?

• söder.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.