Hejsan!

Vi är ett par som tillsammans med en arkitekt har ritat en villa på ca 300kvm. Ritningarna för huset är klara och vi har nu fått godkänt bygglov.

Då vi är totalt oerfarna inom denna bransch behöver vi nu råd inför nästa steg.

Arkitektfirman har erbjudit oss att ta fram rumsbeskrivning, budjetkalkyl samt k-ritningar för att kunna få exakta uppgifter vid en offertförfrågan. Vad är ett rimligt pris för ett sådant uppdrag för ett hus med premiumval? Den prisuppgift vi har fått givet är runt 400.000, vilket vi tycker låter mycket.

Enligt de byggfirmor som vi har talat med ingår detta i en totalentrepenad. Dessutom har vi en ungefärlig budjetkalkyl med rumsbeskrivning gjord sedan tidigare.

Det vi funderar på nu är att sammanställa en egen offertförfrågan med den budjetkalkyl och rumsbeskrivning som vi redan har fått.

Vad finns det för fördelar med att ta fram dessa bitar med arkitektfirman innan vi skickar ut offertförslag och gör vi ett misstag om vi väljer att vända oss direkt till byggfirmorna?

Har ni pratat med Arkitektfirman och ställt frågan vad som ingår och varför man bör fortsätta?

Du kan ju ladda upp offerten från arkitektfirman här, men det låter som det ingår en hel del mer än vad du har uppfattat det.

Kanske följer de även bygget under tiden?

Hade du inte fått en totalbudget från arkitekten från början?

Huset Ni ritat på 300 kvm kommer säkert kosta minst 40.000 kr/kvm så det blir minst 12 mkr.
Vad är då 400.000 för att få ett exakt förfrågningsunderlag så antalet osäkerheter minska när ni får en slutgiltig offert - som ändock kommer att överstigas med minst 10% när ni kommer på behov av ändringar under byggets tid.

Snålhet brukar kosta mycket på den slutgiltiga kostnaden.

• Gilla
Discoman och 1 till
  • Laddar…
R
Rumsbeskrivningar för 400tkr du skämtar!!!

R Rejäl skrev:
Haha, vi vet ju inte vad som ingår…

• Gilla
StrukturalAB
  • Laddar…
S saltet skrev:
Huset Ni ritat på 300 kvm kommer säkert kosta minst 40.000 kr/kvm så det blir minst 12 mkr.
Vad är då 400.000 för att få ett exakt förfrågningsunderlag så antalet osäkerheter minska när ni får en slutgiltig offert - som ändock kommer att överstigas med minst 10% när ni kommer på behov av ändringar under byggets tid.

Snålhet brukar kosta mycket på den slutgiltiga kostnaden.
Helt rätt 👍

Det är väl nu trådskaparen skriver att de bara har budget för 20 000kr/kvm för ett ”premiumhus” 😂

• Gilla
saltet
  • Laddar…
R
LaszloToth LaszloToth skrev:
Ha ha vad skulle kunna ingå i en rumsbeskrivning för att berättiga 400tkr låter som du säljer sådana?

Det finns 2 sidor på detta mynt.
1 ni fortsätter att projektera fram alla ritningar och handlingar som behövs. Ni vet då att alla räknar på samma sak och offerterna är lättare att jämföra. Men och det ett stort MEN ni tar på er hela ansvaret att ritningarna stämmer och kommer att få stå för alla kostnader om något inte stämmer eller går att bygga som det är ritat. Ja det händer ofta att arkitekter ritar saker som inte är byggbart och följer lagar o regler.

2 ni ritar fram skisser och riktlinjer för hur huset ska se ut. Offerterna kommer spreta mer och många kanske inte lämnar någon offert alls. Däremot tar byggaren helhetsansvaret och får ta kostnaden om något inte stämmer. Ni kommer givetvis få vara med och granska ritningarna innan det börjar byggas.

R Rejäl skrev:
Ha ha vad skulle kunna ingå i en rumsbeskrivning för att berättiga 400tkr låter som du säljer sådana?
Om du läser hela inlägget så ingick även budgetarbete och vissa ritningar.

Har dock svårt att avgöra om priset är rimligt eftersom jag inte vet så mycket om bygget.

Jag är ändå ganska säker på att det blir billigare i längden att göra rätt från början och få ett hus som passar ens behov bra än att behöva börja ändra saker när bygget är påbörjat.

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
O OskarJ skrev:
Om du läser hela inlägget så ingick även budgetarbete och vissa ritningar.

Har dock svårt att avgöra om priset är rimligt eftersom jag inte vet så mycket om bygget.

Jag är ändå ganska säker på att det blir billigare i längden att göra rätt från början och få ett hus som passar ens behov bra än att behöva börja ändra saker när bygget är påbörjat.
Jag är lite orolig att arkitekten inte haft med K-ritningar från början, bygget kan bli dyrt nu när arkitekten haft fria händer.

Jag själv har arkitekt + konstruktör + VVS-projektör + byggare ihop under projekteringen. Annars kan det bli många ändringar och dyra lösningar. Speciellt med tanke på ett premiumhus.

Är det ett billigt kataloghus kan man ha synliga pelare och balkar utan att någon bryr sig och inbyggda takvinklar för installationer.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
R
400tkr är alldeles för mycket sedan kan ni som jobbar med detta försöka att marknadsföra att kostnaden är skälig, men det kommer jag aldrig att hålla med om!

För TS gäller att hitta någon billigare det finns konsulter som gör detta för en liten del av den summan..

Redigerat:
LaszloToth LaszloToth skrev:
Jag själv har arkitekt + konstruktör + VVS-projektör + byggare ihop under projekteringen. Annars kan det bli många ändringar och dyra lösningar.
Så gjorde jag. Ingen (på den tiden för 20 år sedan) av de större byggfabrikanterna kunde lämna vettig (eller ekonomisk) offert - och jag kontaktade 10 av de större.

Jag anlitade lokal mindre byggare. Han fixade takstolsritningarna och byggde huset med kontinuerlig kontakt med arkitekten.

Arkitektarvodet inkl ritningar bör (?) väl ligga på ca 10-15% av totala byggkostnaden - väl ? Det är svårt förstå vad som ingår i de 400.000 och vad ni har för budget för huset. I mitt fall hade jag fast pris hos arkitekt och byggare. Hushållsmaskiner etc köpte jag själv lokalt. Min budget höll "på kronan" - men då hade jag strukit det glasade uterummet 😉 (som jag insåg skulle bli opraktiskt) och jag var noga med att inte göra några ändringar efter att bygget påbörjats. Gjorde ekonomisk uppdatering själv.

Prefabfabrikanterna var till en början positiva men ville peta i arkitektritningen och började tycka och ändra - och förbilliga.

Det bästa för TS är att finna välrenoverad lokal byggare, kanske inte alltför stor. Inte lätt!

Här kommer svar på de frågor ni funderat kring:

Det som ingår i de 400tkr är : K-ritningar, ventilation, vvs, rumsbeskrivning.

I en tidigare budjetkalkyl som vi har betalat för har vi fått beskrivet mark, bygg, el, VVS, målning, ventilation, materialval.

T.ex det som står gällande vvs är:
  1. Inkoppling av panna, golvvärme, vattenfördelare montering av badrum, frikyla till ventaggregat.
  2. Material till avlopp & vatten
  3. Kök inkoppling diskblandare
  4. Tvättstuga
  5. Golvvärme med trådbunden styrning, ingjutning i källare och
    plan 1 spånskivor och betong
  6. Panna Nibe S1255-13
  7. Material till inkoppling av panna, borrhål, frikyla
  8. Borning med foderrör
  9. Borning i berg 200 m
  10. Isolering av rör till kyla
  11. Geberit wc-fixtur duofix, sign art wc-skål
  12. Vattenutkastare - standard
  13. Utslagsback och spolblandare

Vad mer för information behövs för att det ska bli offerter med samma underlag?

Budjet på huset är runt 15 miljoner.

H husdröm2025 skrev:
Hejsan!

Vi är ett par som tillsammans med en arkitekt har ritat en villa på ca 300kvm. Ritningarna för huset är klara och vi har nu fått godkänt bygglov.

Då vi är totalt oerfarna inom denna bransch behöver vi nu råd inför nästa steg.

Arkitektfirman har erbjudit oss att ta fram rumsbeskrivning, budjetkalkyl samt k-ritningar för att kunna få exakta uppgifter vid en offertförfrågan. Vad är ett rimligt pris för ett sådant uppdrag för ett hus med premiumval? Den prisuppgift vi har fått givet är runt 400.000, vilket vi tycker låter mycket.

Enligt de byggfirmor som vi har talat med ingår detta i en totalentrepenad. Dessutom har vi en ungefärlig budjetkalkyl med rumsbeskrivning gjord sedan tidigare.

Det vi funderar på nu är att sammanställa en egen offertförfrågan med den budjetkalkyl och rumsbeskrivning som vi redan har fått.

Vad finns det för fördelar med att ta fram dessa bitar med arkitektfirman innan vi skickar ut offertförslag och gör vi ett misstag om vi väljer att vända oss direkt till byggfirmorna?
Jag är konstruktör och beroende på hur huset ser ut, typ av grund mm så är det 50-100 tusen för K-handlingar. Beräkningar och ritningar samt EKS-intyg. För att ni ska få startbesked behövs dessa handlingar (och flera). Att låta entrepenören ta fram handlingarna skulle jag inte rekommendera. Ni vet inte vilka produkter de kommer använda, och vill ni byta något något de föreslagit blir det extra kostnad. Ni tappar kontrollen, och har ingen som hjälper er att kolla vad E gör. Kanske sparar in på material som gör att det läcker/rasar/sviktar.

Som flera kloka skrivit ska ni så långt det går göra anbuden jämförbara. Så ju mer info som är styrande desto bättre. Är 400 rimligt? Utan att veta omfattningen njaeee, lite i överkant. Men gör inte misstaget och spara in på projekteringen. Om ni köper en bil för 500´ har ni en exakt spec. Då är antagandet rimligt att göra lika för ett hus va.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.