Vi håller på att renovera vårt nyköpta hus, beräknad inflytt 31 januari. Vi behöver en del nya möbler, som vi helst köpt efter jul av förvaringsskäl. Upptäckte dock att Ikea hade kampanj (som innebar presentkort på vardagsrums- och sovrumsmöbler om man handlade för viss summa), så vi åkte de 11 milen till Ikea för tre veckor sedan. På nätet stod det att sakerna vi ville ha fanns inne, men väl där visar det sig att några saker fattas. Då har de delat upp kampanjen så att v-rum räknas för sig, och sovrum för sig, varför vi med liten marginal missar båda rabatterna. Vi får då veta att om vi behåller kvittot och handlar de saker som fattas innan kampanjen går ut så får vi presentkorten ändå, fast det egentligen var ett köptillfälle som gällde. Alltså måste vi åka 11+11 mil igen, och låna släp. Dessutom har det sedan dess inte funnits ett tillfälle då både soffbordet och klädskåpet funnits inne i Jkpg samtidigt! Så nu får sofforna m.m. stå helt i onödan ett par månader i kompisens garage, och vi får göra en dyr extra resa till Ikea. Och nu i helgen tar kampanjen slut! Grrrr... >:(
 
Är väl deras tanke att man ska göra fler besök på varuhuset. För visst är det så att man lätt kommer hem med lite extra här och lite extra där när man besökt ikea?! Kan förstå både ikea samt din frustration. Gissar att jag ska vara glad åt att jag "bara" har fyra mil enkel resa till ikea.
Att vissa saker saknas på varuhuset trots att man kollat upp innan att de skulle finnas inne kan jag helt förstå känns surt.
 
Fast saker tar ju slut...inte för att det blir roligare för den som åkt dit för att handla men så är det ju. Sakerna fanns säkert inne när ni kollade men någon har väl köpt de sista.

vet inte om ni kollat via deras hemsida men där står ju inget antal. Prova isåfall att ringa istället så talar de om hur många det finns kvar oxå...är det då bara en är ju risken stor att den tar slut... :)
 
Vi har beställt hemkörning. Då kan vi välja när vi vill ha leverans och betalar bara för en frakt även om något är slut. Det tjänar vi helt klart på, samt att vi slipper massa åkande och bärande.
 
Jag har också för rutin att ta hemkörning när jag handlar mycket på Ikea. Man betalar en gång och är något restnoterat kör de ut det "gratis" när det väl kommer in. Du beställer allt, köper hemkörning och så får du rabatten också... Bor du långt från butik, kan du ju alltid åka dit och kolla och sedan åka hem och beställa på internet så kör de hem det åt dig (mot en mindre kostnad - jämfört mot att åka dit med släp och sedan kånka allt själv...)
 
Problemet med att de inte har sakerna inne fast att man har kollat innan är ett återkommande ikeaproblem verkar det som. Skulle inhandla ny sängram för att passa in i renoveringen av sovrummet. Har ca 25 minuters bilresa till ikea. Ringde in och hörde med personal om de hade min vara på lager. Svaret blev ett självklart ja. (de hade 11 stycken inne). Så, 45 minuter senare stod vi inne på ikea och kunde bara surt konstatera att elva sängramar i vår kulör och med våra mått hade sålts på mindre än 45 minuter. Märkligt. När jag påtalade detta för personalen beklagade de sig och skyllde på något nytt system de hade infört.
Halvåret senare (blev försenad med renovering av sovrummet) är systemet fortfarande precis nybytt och lagersaldot stämmer inte alls.
Så, jag håller helt klart med. Hemkörning är, om du ska handla på ikea, det enda rätta.
 
Men vi fick veta att de här kampanjerna inte gällde för handla-hemma, utan bara på varuhuset. Jag kan tillägga att vi var dit igen i helgen, och upptäckte att soffbordet fortfarande saknades, trots att det stod på nätet att det var inne. Klädskåpet fanns, så vi handlade det och grälade till oss den rabatt vi fått om vi även köpt soffbordet. [smiley=smiley.gif] Nu får vi åka en tredje gång efter jul, eftersom några av de saker vi skulle ha inte finns på handla hemma, och inte fanns i lager nu. Puh! [smiley=thumbdown.gif]
 
Ylva P skrev:
Men vi fick veta att de här kampanjerna inte gällde för handla-hemma, utan bara på varuhuset.
Det är helt fel, vi har nyss beställt kök via telefon och kampanjen gäller för oss. Det har vi t.o.m. fått skriftlig bekräftelse på.
 
Absolut, vi har också handlat från handlahemma och fått rabatten. Iofs som en voucher som vi sedan fick hämta ut från varuhuset nästa gång vi var där.
mvh fiddeli
 
O
Hmm... varför klaga så mycket på ikeas kampanj?
klart att dom måste ha begränsningar, det blir väldigt dyrt annars!

Och varor kan ta slut! det är väl inte bara hos Ikea som varor tar slut?
och då kanske man missar kampanjen! men nä'r dom låter er handla två gånger för att komma upp i samma summa så ska ni inte klaga, för då har dom gjort mycket mer än vad dom skall!

Jag har aldrig upplevt att allt jag velat ha är slut....

Näää sluta klaga på kampanjen! Var glada för att dom har den i stället!
 
Fast det man blir arg på är ju att grejorna inte finns, trots att de står på hemsidan som lagerförda...... Särskilt om man då åker 20 mil, därför att hemsidan lurat en att tro att det man vill ha finns inne! Hemsidan bör naturligtvis stämma, annars får de ordna så att det går att ringa direkt till varuhuset ifråga, vilket ju inte går idag.
 
O
Du kan tyvärr aldrig få ett korrekt resultat på ett lagersaldo!
Det kan vara så att det finns enligt datorn men att det är slut ändå kan bero på att någon har snott, eller så har en vara bytts ut utan att man har registrerat det i kassan!
Därför så är alla såna uppgifter alltid ungefärliga därför anger dom inte hur många dom har i lager på hemsidan! Så länge människan är inblandad så kommer vi aldrig kunna få ett exakt resultat! detta gäller inte bara Ikea utan alla branscher! var tacksamma för att dom faktiskt kan ge ett lagersaldo! för några år sedan var inte det möjligt!
Visst kan man bli arg men frågan är vems fel det är?
Ikea garanterar inte att det finns! Dessutom så kan saker ta slut under tiden som man åker dit!

Men som alltid! det är lätt att skriva när något är fel istället för när något är bra...
men så är vi människor... vi klagar hellre...
 
stigrichard skrev:
Fast det man blir arg på är ju att grejorna inte finns, trots att de står på hemsidan som lagerförda...... Särskilt om man då åker 20 mil, därför att hemsidan lurat en att tro att det man vill ha finns inne! Hemsidan bör naturligtvis stämma, annars får de ordna så att det går att ringa direkt till varuhuset ifråga, vilket ju inte går idag.
Men visst går det att ringa direkt till varuhuset. Det har jag gjort flera gånger. Inte när det är någon kampanjvara för ett extra ordinärt pris utan då det handlar om deras vanliga saker. Brukar ju stå på internet om det går att lägga undan eller köpa via internet. Som med all rea/kampanjer så är det först till kvarn
 
Det finns inget direktnummer på hemsidan. Via deras telefon fanns det ingen möjlighet att få tag i ngn levande människa alls - bara maskiner på alla alternativ. Jag testade då deras chatmöjlighet. Jag bad den damen om direktnumret till min IKEA - men då sade hon att det lämnar de inte ut, utan hon ringde till dem istället, och sedan vidarebefordrade hon mina frågor och deras svar..... Helt absurt kändes det. :-/
 
Odjuret skrev:
Du kan tyvärr aldrig få ett korrekt resultat på ett lagersaldo!
Det kan vara så att det finns enligt datorn men att det är slut ändå kan bero på att någon har snott, eller så har en vara bytts ut utan att man har registrerat det i kassan!
Därför så är alla såna uppgifter alltid ungefärliga ...
Hur kan då personalen på varuhuset ha koll på antalet i lager? Eller det kanske de inte har? Om jag t.ex. köper köksskåp i varuhuset så pratar jag med säljaren på avdelningen. Där får jag en bokningslista där en del saker ska hämtas av mig på lagret och en del hämtas i varuutlämningen. Men om de inte kan ha ett korrekt lagersaldo betyder det alltså att jag kan få en plockorder, betala i kassan och sen när jag kommer till varuutlämningen så finns inga grejer...? :-?

Jag vet att det är väldigt svårt att ha korrekta lagersaldon hela tiden. Det räcker med att en sak går sönder och man missar att boka av den eller att en kund tar en vara och sen lägger ifrån sig den på helt fel ställe, osv. Men samtidigt så har IKEA löpande inventering dagligen just för att ha koll på lagersaldon.

Det är synd att man inte kan ringa direkt till varuhusen, men antar att det är en medveten strategi från deras sida för att minska trycket på varuhusen. IKEA jobbar ju med att kunna ha så lite personal som möjligt (och istället låta kunderna göra jobbet) och då kan de inte ha en person som bara sitter och svarar i telefon.

För mig är inte detta med felaktiga lagersaldon ett problem eftersom det finns ett varuhus i min stad, så resan dit är mycket kort. Förstår dock att den som reser 10 mil ser annorlunda på saken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.