Jag planerar mitt altanbygge och fastnade för modellen som vann fototävling för uterum 2014 (bifogar bild)

Det jag undrar är vad som krävs för bärlinor och stolpar för att klara detta uthäng som skapas. Mina mått är tänkta 6.9m gånger 3.7m och vinkeln vid uthänget blir ca80cm in och 180cm bred.

Hade tänkt göra utan limträ och limskruva vid behov istället.

Tacksam för svar

• uterum-1544.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt! Det lilla uthänget har ingen större betydelse för grovlekarna på balkarna. Att limma o skruva ersätter inte limträ. Varför inte limträ? Så mycket bättre o inte så himla dyrt.

Dels kostnaden men även att bredden på mitt bygge blir ca 6.9m och funderade då på om det går bra med en övre fingerskarvad bärlina på 45x220 som kan löpa längs hela bredden. De flesta limträbalkarna verkar ligga på 6m i de vanliga byggvaruhusen med.

Skall du ha en frontbalk på nästan 7 meter behöver du milt sagt rejäla doningar....skulle gissa på 115x315mm. Måste ha kranbil för en sån balk.
Men varför så lång? Dels finns det inte så långa skjutpartier, dels skulle halva uterummet ha ett indrag. Dvs du kommer att ha en stolpe på mitten.
45x220 räcker tyvärr inte så långt som frontbalk.

verktygsgurun skrev:
Skall du ha en frontbalk på nästan 7 meter behöver du milt sagt rejäla doningar....skulle gissa på 115x315mm. Måste ha kranbil för en sån balk.
Men varför så lång? Dels finns det inte så långa skjutpartier, dels skulle halva uterummet ha ett indrag. Dvs du kommer att ha en stolpe på mitten.
Jo alltså bärlinan blir det sammanlagt. Tänkte mest att den har styrkan om man har den hel. Men jag ska ha tre stolpar på de första 5.2 metrarna. Sen kommer den där skarven på 1.8 meter och sen en stolpe 80cm in efter 1.8m.

verktygsgurun skrev:
Har själv monterat ett skjutpart med 4+4 luckor 8000x2200 så visst går det..

Med vänlig hälsning, fremax

Sant! Tänkte inte på såna partier som möts på mitten när jag skrev...Du har helt rätt.

erland82 skrev:
Dels kostnaden men även att bredden på mitt bygge blir ca 6.9m och funderade då på om det går bra med en övre fingerskarvad bärlina på 45x220 som kan löpa längs hela bredden. De flesta limträbalkarna verkar ligga på 6m i de vanliga byggvaruhusen med.
Det är väl den lagerlängd som de vill ha och kanske den längd som de säljer mest av. Men det går, med lite framförhållning, att den längd man vill ha på limträbalken. Det är "bara" att beställa så får man den tillverkad med exakta mått om så önskas.
Har själv en nockbalk i mitt uterum som måttanpassades vid bygget, men var ca. 8 m lång vid leverans (om jag inte minns fel).

verktygsgurun skrev:
Ähh!

Vi var 2 man som lyfte upp en 7,25m lång 115x315 för ett tag sen.

Muskler! 😄

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.