Hejsan!

Vi har fått bekräftat av vår säljare på LBhus att vårat hus skall levereras 28:e april,start med platta v.16.

Nu undrar jag om någon kan svara på någon eller alla mina frågor ang. Lbhus ugglan (102)..

1.Vi bygger "NNF"(snickarfärdigt),och skall alltså utföra "egna arbeten" ,lägga golv,kakla,måla,sockla,hänga dörrar m.m.
Någon som har byggt NNF och vet hur lång tid det ungefär tar från huslev. tills man får ta över för "egna arbeten"??

2.Jag köper in kaklingen/plattsättningen av en annan entrepenör (kompis),klassas det som "egna arbeten" eller får han tillträde att utföra sitt jobb innan jag får utföra "egna arbeten"..Dvs. att han kaklar medans "LBhus killar" är kvar och utför andra jobb??

3.Kommer LBhus/underenrepenörer tillbaka efter vi utfört "egna arbeten",och monterar badrumsinredning,kök m.m? Och isf. efter hur lång tid?

4.Någon som gjort elinstallationen själv,och vet hur många dagar man får på sig? Och om man är där själv då, eller om någon annan yrkesgrupp också utför installation samtidigt?? Och är det något "pass jobb" för elektrikern (dvs mig)?

5.Får man utföra något som helst jobb innan det så kallade övertagandet för "egna arbeten", tex målning så att LBhus kan montera kök m.m??

6.När sker slutbesiktningen,innan vi får tillträde till "egna arbeten", eller när huset är klart för inflytt??

Tacksam för alla svar!!

MVH/Baritz
 
Egentligen vore det bäst att kolla med LB-hus, men jag har svårt att se att de tillåter någon annan att tillträda huset innan deras åtaganden är klara. Om t.ex. en ruta går sönder - vem ansvarar för det? LB-hus snickare eller din egen kaklare?
 
Pepparkaka....Säljaren säger bara,det tar vi på byggstartsmötet...Lite nyfiken,vill veta NU =)

Om jag ställer enn annan fråga till er då.?
Ni som byggt med LB-hus/eller bara vet,hur lång tid har det tagit från den dagen att huset levererats till att ni fått tillträde och fått flytta in...??

MVH/Baritz
 
Baritz skrev:
Pepparkaka....Säljaren säger bara,det tar vi på byggstartsmötet...Lite nyfiken,vill veta NU =)

Om jag ställer enn annan fråga till er då.?
Ni som byggt med LB-hus/eller bara vet,hur lång tid har det tagit från den dagen att huset levererats till att ni fått tillträde och fått flytta in...??

MVH/Baritz

Vårat hus anlände den 4 september och den 15 december fick vi nycklarna men huset hade då varit klart minst en vecka så de var bra på att hålla tidplanen
 
Oki...Alltså dryga 3 månader från leverans till inflytt..Det låter trevligt de..
Tackar för det svaret...

Någon som byggt i NästanNyckelFärdigt-utförande och har lite info om det är ungefär samma tid??

MVH/Baritz
 
Vårt LB-hus restes den 22/2 och vi har fått slutbesiktningsdatum den 4/7.. Alltså ca 19 veckor...(Det är NF)
 
Okej,tackar...

Finns det ingen som byggt NNF (nästan nyckelfärdigt)? Och vet hur lång tid det tar,men det kanske rör sig om samma tid typ...

MVH/Baritz
 
Hejsan!

Vi har bott i vår Ugglan 121 i ca 3 månader nu o vi valde ett NNF o jag ska försöka svara på dina frågor..

1. När man kommer in beror helt på hur snabbt de arbetar.. Men vårt hus restes 9 aug -07 och vi fick börja med vårat arbete i början på oktober.. Men då stog bygget stilla i några veckor, då de färdigställde ett annat hus..

2. Det med kaklingen får du nog diskutera med din byggledare.. Vår byggledare ville inte ha några andra personer i huset samtidigt som de höll på.. Så våra kakel-killar fick snällt vänta..

3. Köksinredningen satte de upp innan vi fick tillgång till huset. Sedan fick vi höra av oss innan ca 2 veckor innan vi var klara med tapetsering/målning/kakling, så att de kunde boka in rörmokarna och el-killarna för att göra klart det sista, dvs. monterar badrumsinredning, koppla elen m.m.. Så de kom ungefär när vi var klara.

4. -

5. Som jag nämnde tidigare, så är det något som du får diskutera med byggledaren. Vi fick ej tillgång innan för eget arbete.

6. Det ingick en besiktning, slutbesiktningen allts.. Den gjorde de innan vi fick tillgång..
 
Hej allihop! Tack för era svar!!

limla.......Köpte ni någon ny badrumsinredning?? Monterade dem den då isf.,eller fick ni göra det själva eftersom ni bytt??

MVH/Baritz
 
Jepp, vi köpte nytt handfat till stora badrummet.. Vi fick sätta dit det själva, men de gjorde själva installationen av vattnet och silikonet..
 
okej....Vad menar du med "silikonet"??

MVH/Bartiz
 
Kanske var lite oklar där.. Jag menar att de fuktsäkrar med silikon runt handfatet..
 
Okej...Tack....En till sak.Vi funderar på att "köpa/deala" till en extra golvbrunn+vattenledningar till vårt framtida massagebadkar till hörnet i badrummet..Men vi har redan haft vårt färg/tillvalsmöte,tror du man kan ta en sån grej på plats med röris,sen när bygget skall dra igång?? Eller är det svårt eller rent av dyrare/omöjligt att komma med "extra" bestälningar när bygget startat?? Vad har du/ni för erfarenheter av sådant?

MVH/Baritz
 
Det med extrabrunn m.m. för framtida badkar tog vi upp vid byggstart-mötet..
 
Okej...Vad fick ni betala för extrabrunnen??

MVH/Baritz
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.