Lobo69 skrev:
Men far var stor.
Vilken underbar kommentar.

Min far var också stor.

/Gustav 110 kg C56 185 cm.
 
Jag är efter 6 års renovering inne på det tredje paret Snickers hängselbyxor. Nästa år är det nog dags för nya och då blir det någotannat. Varje gång går byxorna sönder på samma sätt - dom spricker från svanskotan och nedåt. Varje gång. Ett par byttes på garanti. Det glätta materialet är väl både bra och dåligt - det blir blött av väldigt lite vatten men är det torrt så fastnar inte skiten så lätt.

Farsan skaffade Jobman, lite budgetbralla tror jag men mycket smartare fickor etc än mina Snickers. Billigare än snickers och antagligen lika bra.

I somras köpte jag också ett par Blåkläder piratbyxor. Dom är jag mycket nöjd med. Perfekt kombo av skyddsbyxa och lite luftigare plagg. Kvaliteten verkar det inte heller vara något fel på.
 
fedex skrev:
Kör numera Fristads Gen Y-serie. Mycket lättare än traditionella ex FAS-250 och modernare passform, lägre midja osv.

Trevligt också att de i samma serie har tillhörande jackor och tröjor. Riktigt snygga är de också.

Byxan:
[länk]
Det finns inga fickor för knäskydd i dessa va?
Ser klart sköna ut i övrigt. :)
 
Jag har allt slitit sönder Fristadsbyxor i skåran också. Har bekanta som pratar sig varma om L.Brador - finns ju även i lite roligare färger som camo t ex.
 
FredrikR skrev:
Det finns inga fickor för knäskydd i dessa va?
Ser klart sköna ut i övrigt. :)
Jodå, det finns absolut.

Skillnaden är att man stoppar i dem från insidan.
Personligen tycker jag att de sitter bättre då, lite tajtare mot knät och glider
inte lika lätt som fristads traditionella utanpåfickor.

Sen finns samma modell som pirat också, grymt sköna de också!
 
:D
Swedol öppnar här i byn nu i november.. tror de kan bli ett par sådana i farsdagspresent i efterskott ;)

Tack!
 
Lyfter den här gamla tråden om arbetsbyxor...

Har haft ett par blå midjebyxor från Björnkläder i 100% bomull i några år, men inte använt dom alltför många timmar. Tvättade en gång.
Nu har båda benen spruckit rakt över strax ovanför fickan för knäskydden.
Förmodligen för att jag jobbat en hel del knäståendes, men ändå - ska det inte hålla bättre?

Jag behöver iaf nya.
Jula öppnar i stan nu till helgen och dom har kanpanj på midjebyxor från BlueWear. 169kr, har kostat 299kr.
Dom är i 100% bomull.
Kan dom vara nåt?

Björnkläder har också kampanj på liknande som jag har nu - 495kr.

Jag tycker att bomullsmaterialet funkat bra, även under varma dagar.
Hur funkar det annars med blandmaterial på sommaren - blir det varmare än 100% bomull?

/L-O
 
Akta dig för bluewear, Var inne på samma spår som dig för ett tag sen men dom byxorna var inte mycket att hänga i granen, hade nog dom bara i 3 dagar innan dom expressåkte till UFF kontainern, så här i efterhand har jag faktiskt lite dåligt samvete för det...

Om bomull är bättre på sommaren har jag ingen aning om, brukar köra Fristads cordura byxor som jag tycker är svala, eller snickers lättare montörsbyxor.
 
P
hur är det med alla skjotor då? rustas och julas är då inget att hänga i granen då de krymper i tvätten :mad: fast man körde i 30 grader och de fick lufttorka ute så krympte dom flera storlekar från xl till xs, tror jag har 3-4 styckna som inte duger mer än småbarns kläder nu :( blåkläders ville oxå krympa lite men inte så våldsamt som rustas , några andra sorts skjortor som kan rekomenderas?
 
Ursäkta, jag använder inte skjortor. Någon annan får svara. Jag delar med mig av byxerfarenheter.

Varnar för byxor från: Jobman, Topswede, Biltema och Bluewear. De sitter alla illa och vill trilla ner över ändan så att man hela dagarna går och drar i linningen. För vida vid knäna så att knäskydden aldrig sitter på rätt ställe när man ställer sig på knä. Och man måste alltid hissa upp byxorna när man vill lyfta ett ben lite högre.
Resten av Jobmans sortiment är väl OK, men inte bäst.

Fristads byxor sitter perfekt och jag skulle inte ens behöva bälte till dem. Många bra fickor.
Snickers är sköna, men lite flygiga och tunna för min smak. Har dock inte provat den grövsta modellen av snickers.
Blakladers blå byxor är ok, men har också de en tendens att halka ner. Plus för grovt tyg som tål mycket misshandel. Minus för att tyget är väldigt tätt, trots att det är bomull, och för att en ficka saknas - torpedpassfickan. Jag lärde mig att hänga tummisen i hammarhanken, men trivs ändå bäst med pass och tummis bredvid varandra.
 
Redigerat:
phl skrev:
phl svarade:
Om du tänker på en ficka utanpå den vanliga spikfickan på framsidan så har Fristads gråa "golvläggarbyxor" en sådan extraficka på vänster spikficka. De har även en dröse fickor på höger lår. Mina favisbyxor =)
Jag kanske missförstår, men mina blå Fristads FAS-250 har också dubbelficka, dvs en extraficka utanpå spikfickan, vänster sida. Perfekt för småprylar som man alltid vill veta var de finns, t ex spikdrivaren. Aktuella skruvbits bor i den inre framfickan. Och favvomätbandet med snabbfäste (http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/116343-hultafors-maetband-5-meter-kampanjpris-pa-beijer.html) passar perfekt på det sydda bandet utanpå höger spikficka. :)
 
  • Fristads FAS-250-14.jpg
A
En undran, nån som vet vars kan man hitta Arbetskläder i stora storlekar (D128-D132)? Helst inte jättedyrt heller :)
Som går att skicka efter på Postorder. Typ arbetsbyxor, jacka, overall o.s.v.
 
Haha, det verkar finnas en hel del på forumet som bär runt på några extra kilon. :p

//Patrik
 
Amarace:
Kolla med: Roy Peterssons Klädmarknad AB
Box 51, Vekerum
375 22 MÖRRUM
Tel: 0454 - 509 34

Förr sålde de på postorder, vet inte hur de gör idag. ;-\
 
Marcus J skrev:
Jag kanske missförstår, men mina blå Fristads FAS-250 har också dubbelficka, dvs en extraficka utanpå spikfickan, vänster sida. Perfekt för småprylar som man alltid vill veta var de finns, t ex spikdrivaren. Aktuella skruvbits bor i den inre framfickan. Och favvomätbandet med snabbfäste ([länk]) passar perfekt på det sydda bandet utanpå höger spikficka. :)
tror phl talar om dom grå:a byxorna med en extraficka just ovanför högra benskyddet som bara återfinns på dom byxorna, man jag kan ha fel.


www.arbetskladshuset.se har ett bra sortiment.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.