En tråd om verktygsbälten gick OT och kom att handla om arbetskläder i stället. Den diskussionen får en egen tråd. phl, du får ursäkta att jag är inne och redigerat i ditt inlägg. Det blr konstigt med kronologin annars/Mattiasp, moderator

Lobo69 skrev:
Kan även rekommendera björnkläder. De har en byxa med en liten ficka utanpå de andra. Skulle tro för snusdosa men har kommit fram att den är perfekt för mindre skruvar som man lätt vill komma åt. Slipper mycket av grävande i fickorna för att hitta de små liven. Tyvärr så har jag bara ett par då sen lokala handlaren har en prispolitik som gör dem mycket dyrare än vad jag kan köpa fristad för. Retar mig dock varje gång jag inte har dem och jag behöver denna lilla ficka.
phl svarade:
Om du tänker på en ficka utanpå den vanliga spikfickan på framsidan så har Fristads gråa "golvläggarbyxor" en sådan extraficka på vänster spikficka. De har även en dröse fickor på höger lår. Mina favisbyxor =)
 
Redigerat av moderator:
Tack för tipset. Har jag aldrig sett. Tycker de har ful grå färg kanske därför jag aldrig har kollat närmare
 
Kollat och ser inte samma som på björnkläder. Kolla deras jubileumsmodell så ser du den. För övrigt en mycket skön byxa. Blivit lite för små dock. Slutat röka vilket inte gjorde underverk för midjemåttet precis.

För övrigt vet jag att vi är lite utanför ämnet men bra kläder är viktigt och är värt en egen tråd. Personligen så går jag helst i arbetsbyxor. Är de insletna så är de skönaste byxor man kan bära tycker jag.

Vill passa på att varna för modeller med förböjda ben om man vill använda de tjockaste knäskydden. Funkar inte då byxorna stramar som fan vid vaderna. Skall vara modeller med raka ben. Vet av egen erfarenhet.

Även om man ser ut som en hockeymålvakt så kan jag rekomendera dessa tjocka skydd av neopren. Oslagbara om man vill spara sina knä.
 
Redigerat:
Ingen kommentar längre.
 
Redigerat:
Problemet med björnkläder är väl att dom är så satans kraftiga att dom blir tunga, det enda jag har emot dom.
Kör med fristads fas2 byxor nu, kan även rekommendera snickers då dom har jävligt lätta byxor, inget för grovisar som krälar runt i betongen hela dagarna.
 
Jag har köpt en del kläder, bla Snickers Workwear ( och maskiner :) ) på Carl-ras. Kanonsköna, och det finns mycket att välja på.
 
Redigerat:
Mitt stora problem är att de flesta byxor tyvärr bara finns i "hantverkarstorlekar", dvs lite större om midjan, lite kortare i benen (lite väl fördomsfullt kanske ;) ). Som det är nu måste jag förlänga mina Fristadsbyxor för att få en kombo som passar mig som är lång och smal. Tur att Fristads skickar en gratis tyg att förlänga med...
 
Finns ju andra storlekar än de vanliga C-storlekarna. Kolla på tillverkarnas hemsida . Hittar du inget som passar där så vete fan hur du ser ut. Ofta kan man dock inte köpa dessa på byggvaruhusen utan man får gå till butiker som säljer arbetskläder.

Har själv d-storlekar så fördomarna stämmer. Nu är jag rätt lång 190 cm men korta ben ,släktdrag. Kanske därför jag tycker om arbetskläder. Skitsvårt att hitta kläder som passar i vanliga butiker. Är ju rätt stor väger 125 kg ok ingen maratonlöpare men inte smällfet. Har xxl eller xxxl när det gäller tröjor. I kostym 60 eller 62. Men far var stor. Snackade med en gubbe som hade haft en klädesbutik där far hade handlat. Han hade 64,5 i kostym sa han och det var den största av alla storlekar han sålde.

Kan ju tipsa om att köpa byxor som är en blandning polyester/bomull. Ofta lite billigare och mycket slitstarka. Tror att hemmapulare kan vara mer betjänta av dessa. En liten varning dock. Vet man att man skall svetsa och slipa mycket så är det bättre med rena bomullsbyxor.

Personligen så använder två olika sorter beroende på vad sysslar med i jobbet. Dels varsel då det krävs ofta om man skall in på större bygge. Annars är det mer vanliga typer.

Favoriter
Varsel: Fristad fas 292 oranga. Passar med tjocka knäskydd.
Vanliga: Fristad fas 250 svart eller Björnkläder jubileumsmodell gråa.
Shorts: Fristad fas 275, den gamla modellen. skall vara rätt korta ben som slutar på låren inte i knävecken. Köpte ett sådant par en gång, skaver

Köpte fristad cord 250 precis när de kom. Tyckte inte alls om dem. Sträva och obehagliga att ha på sig. Var alltid dem jag tog sist när de andra var skitiga. Upptäckte nu när jag tog på dem att de har blivit kanonsköna. Har tvättats tillräckligt många gånger. Oerhört slitstarka så känns som att de kommer att vara med en bra tid.

Det som dödar byxor är bruk å färg. Kanske bättre att köpa billigare typ biltema eller dyl om man vet att man skall pula med sådant.

Har inga piratbyxor men kommer nog att köpa till nästa sommar både varsel och vanliga. Verkar praktiskt. Kan tänka mig att de är sköna om man jobbar mycket inomhus. Är faktiskt inte främmande för blåkläders kilt heller. Varmt när man monterar solskydd.

Lite traditionsbunden. Tycker byxor skall vara i princip enfärgade, lite som fotbollsskor skall vara svarta med vita streck.
 
Redigerat:
gifen skrev:
Problemet med björnkläder är väl att dom är så satans kraftiga att dom blir tunga, det enda jag har emot dom.
Kör med fristads fas2 byxor nu, kan även rekommendera snickers då dom har jävligt lätta byxor, inget för grovisar som krälar runt i betongen hela dagarna.
Att dom är tunga är väl inte hela världen. Man är väl ingen sparris;). De får inte strama eller vara sträva. Det fixar jag inte.

Lite som att jämföra konsums blåvita och lambi.
 
Snickers har ju både storlekar för smala och långa, som oftast är svårt att hitta annars.

Själv vet jag inte hur många Fristadsbyxor jag har snubblat sönder nu, men jag gillar deras fickor bättre än Snickers.
 
Jag själv är fristads fantast och är mycket nöjd med utformningen på deras byxor.
Använder PLU-292 (Varsel) i yrket och privat har jag ett par FAS-250 samt verktygsväst i samma serie. Dock är inte västen utrustad med extra fickor på spikfickorna, nästa gång jag köper väst blir det en med extrafickor.
 
Kör nästan bara blåkläders blåa standardbyxor. Har bra pris på dem. Tror dock Fristads är bättre kvalitet och lite snyggare passform. Är kläderna tunga är väl det ett tecken på kvalitet. Vill själv ha det.

Blåkläder tenderar dock att bli urtvättade för lätt. Är det bara de som blir det? Gäller bara byxorna. Inte skjortor etc.
 
Alla byxor blir urtvättade snabbare. Snackade med en av säljarna på den lokala fristadsbutiken. Han sa att det hade något med färgning och att det hade blivit miljöanpassat att göra. Tydligen så höll den gamla bättre. Påstod dock att hållbarheten var samma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.