Jag har insett att jag aldrig kommer att få en snickarverkstad i huset :( och vill därför köpa ett undanstuvningsbart arbetsbord.

Mina kandidater just nu är;

Från CO
Powerbase 1002. Pris 1998:-
308164C_X_2004-06-30_125706.jpg

WorkMax 3000. Pris 998:-
313411E_A_2004-07-02_093647.jpg

Från Jula
Pris 895:-
249025_c.jpg

Ett Festool Multifunktionsbord vore nått, men det är klart då måste jag ju köpa en sänksåg för 5000:- oxå..

Vad tycker ni? - Vad använder ni?

//Johan

ClasseClas
Jag köpte en beg. Powerbase. Funkar mkt bra vid klyvning o liknande. Enda böket är att parallellställa cirkelsågen i plåtinsatsen. Blir det snett där så går det snett med sågningen också...

Ska fungera med handöverfräs o sticksåg också. Jag har inte haft anledning att prova det.

Tjenare!
Köpte den billigare varianten av arbetsbord från Jula (utan arbetsskiva) för ett halvår sedan...

KÖP DEN INTE!!!

Anhållet vrider sig runt sin egen axel när man försöker skruva fast den. Fastsättningen för verktygen suger svårt eftersom det är ett vekt plastskydd som omslyter klingan som böjer sig och gör bordet ojämnt om man drar åt för hårt.

Dyrt med 500 för en avställningsbänk vilket är det enda den duger till!

Lurad amatörsnickare!

Hoppas du sparade kvittot, du kan gå tillbaka med det och klaga. Varan uppfyller ju inte förväntningarna och håller redan på att gå sönder så pengarna tillbaka är helt ok att kräva. Jag klagar alltid på saker som inte håller eller visar sig vara dåliga på det de skall göra och har hittills alltid fått pengarna tillbaka, eller reducerat pris (ett par vinterstövlar höll inte ens ett år, men jag hade ju glädje av dem en vinter i alla fall så då var det ok med 75 % av priset tillbaks).

/ama

Personligen så tycker jag att man bygger de bästa maskinborden själv...
Principen är rätt enkel, en platta i aluminium eller en bit laminatgolv som man gör ett urtag i för verktyget (frässtålet eller sågklingan) och som verktyget monteras på.
Denna platta lägger man sen i en större skiva, t ex en bit laminerad köksbänkskiva och sätter några skuvar underifrån som nivellerar den i nivå. Man behöver oftast inte behöva skruva fast plattan med verktyget eftersom den hålls på plats av sin egen tyngd.
Fräsanhåll, klyvanhåll och geringsanhåll görs lätt och denna lösning brukar slå de flesta fabrikstillverkade borden i precision och mångsidighet.

Benstativet löser man som man önskar, en udda lösning är att ha gångjärn på väggen och bara stödben.

Tror och hoppas ni hänger med i hela beskrivningen?

/Kent

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.