.
Arbetsbock:
Jag ska bygga två rejäla arbetsbockar . På dessa ska jag lägga plankor för att ha att stå på när jag ska lägga isolering mellan reglar i sommarstugans fasad, sätta vindpapp, måla osv.
Det finns beskrivning på sådan “byggnadsställning”. Dimensioner på virket finns. Men inga längd- och vinkelmått.
Jag vill att bockarna ska vara 1,30 m höga och 90 cm breda.

1. Hur långa ska benen vara?
2. Hur ska benen sågas upptill för att ligga an mot den tvärställda “överliggaren”?

Målning med Falu rödfärg på ny panel:
Mellan regnskurarna stryker jag med förtunnad färg enl. burkens rekommendationer på de nya, långa fjällpanelerna.Tunt stryker jag också färg på panelernas kanter och, enligt tips här på sidan, också på de gerade ändarna.
Har sett på den drygt 60:åriga panelen som nu ska bytas att baksidorna är omålade.
Mina frågor:

1. Bör de hyvlade baksidorna också målas?
2. Är det ok. att färdigmåla panelen med oförtunnad färg när den spikats upp på väggen .

/Frågvisa Teba

Just det här med att måla baksidan har varit till diskussion några gånger, men nej, du ska inte måla baksidan.
Du kan måla panelen färdigt innan du spikar upp den, eller efter. Gör det som verkar bekvämast för dig.

Jag tycker att du gör rätt som grundmålar innan och färdigmålar när panelen är uppsatt. Falu rödfärg har en helmatt yta och oförsiktiga händer kan lämna blanka stråk på panelen när man spikar upp den.

Baksidan är helt onödig att måla, även om rödfärgen är mest lämpat för detta eftersom den är helt öppen. Det är bara slöseri att måla baksidan.

Jepp, håller med föregående talare.

Områden som är jobbiga att måla i efterhand, som t ex övre delen av gavel, kan du absolut färdigmåla innan panelen spikas upp. Använd handskar när du sätter upp den färdigmålade panelen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.