2 267 läst · 10 svar
2k läst
10 svar
Arbetet som aldrig blir klart
Hej,
Kanske kan någon ge mig råd i följande situation:
Vi anlitade en golvfirma för att fixa vårt tvättstugegolv; flytspackling, tätskickt och klinker. De kom första gången i mars och började flytspackla. Resten av arbetet skulle göras klart de följande dagarna. Firman hade bråda dagar vid detta tillfälle med flera andra stora jobb och samtidigt problem med personal som var sjuka. Det hela drog ut lite på tiden, men jag hade inget problem med det då de berättade om sin situation för mig och vi kom överens om nya datum. De led dock av den "vanliga" hantverkarsjukan och hade väldigt svårt att höra av sig självmant om de inte tänkte komma. Jag hade väldigt svårt att planera min tid på grund av detta.
I skrivande stund är fortfarande inte jobbet klart. Vissa plattor återstår att lägga samt fogning. Firman har inte hört av sig sedan mitten av april och jag har slutat försöka få tag i dem. De har lämnat sin utrustning och har inte skickat någon faktura. Vi har fått ändra en massa planer, t.ex. som att skjuta installation av värmepump ett halvår fram i tiden.
Ett klassiskt misstag, men inget kontrakt skrevs. Jag tyckte väl helt enkelt att det inte behövdes för detta lilla jobb. Nu har jag kommit till en punkt där jag vill göra klart det sista själv för att kunna komma vidare. Vad jag är rädd för är att jag sedan trots allt kommer att få en faktura på hela beloppet. Hur hanterar man det? Hos vem ligger bevisbördan om vem som gjort vad? Bör jag försöka få tag i dom och diskutera det hela innan jag rör något alls?
Kanske kan någon ge mig råd i följande situation:
Vi anlitade en golvfirma för att fixa vårt tvättstugegolv; flytspackling, tätskickt och klinker. De kom första gången i mars och började flytspackla. Resten av arbetet skulle göras klart de följande dagarna. Firman hade bråda dagar vid detta tillfälle med flera andra stora jobb och samtidigt problem med personal som var sjuka. Det hela drog ut lite på tiden, men jag hade inget problem med det då de berättade om sin situation för mig och vi kom överens om nya datum. De led dock av den "vanliga" hantverkarsjukan och hade väldigt svårt att höra av sig självmant om de inte tänkte komma. Jag hade väldigt svårt att planera min tid på grund av detta.
I skrivande stund är fortfarande inte jobbet klart. Vissa plattor återstår att lägga samt fogning. Firman har inte hört av sig sedan mitten av april och jag har slutat försöka få tag i dem. De har lämnat sin utrustning och har inte skickat någon faktura. Vi har fått ändra en massa planer, t.ex. som att skjuta installation av värmepump ett halvår fram i tiden.
Ett klassiskt misstag, men inget kontrakt skrevs. Jag tyckte väl helt enkelt att det inte behövdes för detta lilla jobb. Nu har jag kommit till en punkt där jag vill göra klart det sista själv för att kunna komma vidare. Vad jag är rädd för är att jag sedan trots allt kommer att få en faktura på hela beloppet. Hur hanterar man det? Hos vem ligger bevisbördan om vem som gjort vad? Bör jag försöka få tag i dom och diskutera det hela innan jag rör något alls?
Klart du ska prata med dem först. Förklara att om de inte gör klart omgående så kommer du ta in en annan firma som färdigställer, och kostnaden för detta kommer du dra av från deras faktura. Jag menar nu inte att det är så du ska göra till slut, men sätt lite hårt mot hårt och se om det tar skruv.
Skicka en uppsägninng av kontrakt per rek brev där du bilägger foton och skirvar att du tänker inte betala utan ta in an annan firma då det drar ut "oskäligt" på tiden.
vi har också råkat ut för hatverkare som bara drar. Det är för j-vligt. Se till att dokumentera. Men troligtvis kommer de inte processa, det är ju IQ befriat...
vi har också råkat ut för hatverkare som bara drar. Det är för j-vligt. Se till att dokumentera. Men troligtvis kommer de inte processa, det är ju IQ befriat...
Jag skulle nog inte kalla det misstag att ni inte har ett kontrakt. Det är ju en ändrad bevisbörda så att om inga kontrakt finns, så gäller kundens ord före hantverkarens och hantverkaren måste bevisa vad som ni kommit överens om, vilket är svårt utan kontrakt. Givetviss så måste det ju vara inom rimlighetensgränser, det är ganska svårt att hävda att det bara skulle kosta 10.000 för arbete och material att göra vid ett badrum bara för att kontraktet saknas...jv12 skrev:Ett klassiskt misstag, men inget kontrakt skrevs. Jag tyckte väl helt enkelt att det inte behövdes för detta lilla jobb. Nu har jag kommit till en punkt där jag vill göra klart det sista själv för att kunna komma vidare. Vad jag är rädd för är att jag sedan trots allt kommer att få en faktura på hela beloppet. Hur hanterar man det? Hos vem ligger bevisbördan om vem som gjort vad? Bör jag försöka få tag i dom och diskutera det hela innan jag rör något alls?
Hade jag varit som du, så hade jag pratat med dem (rekomenderat brev) och gett dem en dead-line på 2 månader (tror jag det är), och efter det så tagit in en annan firma som gjort färdigt arbete, och dragit av denna kostnaden på det belopp som ni kommit överns om. Tyvärr är det väldigt svårt att få någon ersättning för att arbetet inte är klart, om det inte finns något kontrakt skrivet med krav på vite...
- M
Ringde och pratade med firman idag. Jag ställde krav att det hela skulle vara gjort denna veckan annars anlitar jag någon annan som får färdigställa. De var förvånade att jag inte redan gjort det och det verkade inte som om de hade haft för avsikt att någonsin komma igen. Jag tror de har dåligt samvete för att de skött det hela så illa och jag tror knappt att de ens hade tänkt skicka faktura för det jobb de gjort hittills, men det kan man ju aldrig veta. De lovade i alla fall att färdigställa i slutet på denna vecka så vi får väl se om det blir så.
Vissa firmor tar sig friheter att skita i kunder veckovis för att sen dyka upp. Vi har haft likadana. Iblandd tror jag att de vill bli utslängda för att de inte vill bygga bra och inser att man ställer krav och då är det bättre för dem om kundden slänger ut dem, de har fått handpenning eller delbetalningen och vill itne jobba mer................det är vanligt!
Ha tålamod!
Ha tålamod!
Eller så har de för mycket att göra så de väljer att göra de jobben som ger mest betalt per satsad timme.Åsa76 skrev:Vissa firmor tar sig friheter att skita i kunder veckovis för att sen dyka upp. Vi har haft likadana. Iblandd tror jag att de vill bli utslängda för att de inte vill bygga bra och inser att man ställer krav och då är det bättre för dem om kundden slänger ut dem, de har fått handpenning eller delbetalningen och vill itne jobba mer................det är vanligt!
Ha tålamod!
Om man då är en kund som har lite kvar att betala men det är tidskrävande arbeten så är man inte lika attraktiv att komma tillbaka till. Då har man inte pengarna som talar för en. Alternativet är att amn då blir deras besvärligaste kund som de vill färdigställa för att slippa höra tjatet.
Tänkte avlägga rapport om slutet på historien...
De kom i alla fall och gjorde färdigt som de sa vid det sista telefonsamtalet. De hade inget problem med att skicka fakturan i princip samma dag som de var där så de kanske har ryckt upp sig och blivit lite snabbare trots allt
De kom i alla fall och gjorde färdigt som de sa vid det sista telefonsamtalet. De hade inget problem med att skicka fakturan i princip samma dag som de var där så de kanske har ryckt upp sig och blivit lite snabbare trots allt
Liknande trådar
-
Offert badrum - Betala 95% innan arbetet är klart?
Badrum -
Betalar aldrig till byggfirmor innan allt är klart och godkänd av besiktnings man
Juridik -
Bygge som aldrig blir klart. Vad gör man?
Juridik -
faktura inan arbetet är klart
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Muntligt avtal att arbetet ska vara klart 2011
Juridik