Jag är lite intresserad av vad övriga forummedlemmar tycker om den i rubriken ställda frågan. Jag planerar att slipa min betongtrappa under påskledigheten och har därför hyrt en betongslip för ändamålet. Samtidigt funderar jag på hur lämpligt detta är egentligen, med tanke på att det är påskhelg nu. Slipen är ju minst sagt högljudd och jag bor i ett tätbebyggt villaområde. Trappan är vid vår huvudentré så ljudet kommer i allra högsta grad att höras till grannarna. Jag undrar, finns det någon oskriven lag kring när man kan använda sådana maskiner? Påskafton tänkte jag låta bli, men är det okej under långfredagen t ex? Hur skulle ni tänka?
 
Jag skulle tänka att shit vilken grym granne jag har som bryr sig, det är inte alls så vanligt som man skulle önska.

On topic: Du tänker rätt, jag skulle säga att 11-13 är den bästa tiden att jobba. Inte före 10 om du vill visa hänsyn.
 
jonmo skrev:
jag skulle säga att 11-13 är den bästa tiden att jobba. Inte före 10 om du vill visa hänsyn.
Fram till 16-17-tiden tycker nog jag är OK.
 
Hur tänker du kring övriga stunder då folk är lediga? Helger och semestrar är ju den tid de flesta har på sig för sådana här projekt, så kör igång! Kanske inte före klockan sju och efter klockan nio eller vad som nu anses som vedertagna tider i ditt område.
Visst, det är väl aldrig roligt när grannen sätter igång med betongslipning, gräsklippning, studsmattehoppning, grillning mm, men det hör ju till sådant man får stå ut med om man köper hus i ett villaområde.
 
Tack för era svar. Jo, en vanlig helg hade jag faktiskt bara kört på, men jag tänkte att folk kanske är mer känsliga när det trots allt är påskhelg vi talar om. För egen del firar vi inte påsk i någon större omfattning i familjen, därav funderade jag på om andra kanske skulle reagera mer om man börjar arbeta högljutt en långfredag t ex :)
 
  • Gilla
hangy2
  • Laddar…
Inte före tolv! Blir galen på folk som inte respekterar oss morgontrötta som passar på att vila ut när det är långledigt
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Inte före tolv! Blir galen på folk som inte respekterar oss morgontrötta som passar på att vila ut när det är långledigt
Noterat! :)
 
  • Gilla
pmm och 2 till
  • Laddar…
Ett par timmar i eftermiddag om du slutar jobbet tidigt så blir det mindre i morgon. Hur lång tid beräknar du att det kommer ta?
Annars känns väl påskdagen och annandagen rätt harmlösa ur vilosynpunkt?

Jag jobbar i norge så jag är ledig skärtorsdagen, men bor på landet och kan väsnas när jag vill hur mycket jag vill.. jag har inga grannar så nära. :rolleyes:
 
Jodå, planen är att starta i eftermiddag, men något säger mig att jag kommer att behöva ge mig på ytterligare slipande någon gång under helgen. Det är ett digert arbete jag har framför mig med en trappa som levt 30 hårda år :)
 
Fråga dina grannar, dom kanske har gäster och vill sitta ute om vädret tillåter, och det är nog då du också kommer att vara det.
 
  • Gilla
RoBo och 2 till
  • Laddar…
Ser man till den kristna betydelsen så skulle det snarare vara fel att låta bli att slipa. Långfredagen ska vi ju tänka på Jesus lidande och lida med honom. Då är väl det klockrent att behöva stå ut med någon som slipar trappen! :D

Sen oavsett religion kan man väl förstå att sånt måste göras när man har tid, dvs när man är ledig. Jag instämmer med ovan att det är viktigt att visa hänsyn och begränsa oljud, men det måste ändå vara ok mellan 10 och 16.

Oavsett så finns det alltid någon som inte blir nöjd med hur du gör, man kan inte vara alla till lags på samma gång. Tyvärr.
 
  • Gilla
Kåtan och 1 till
  • Laddar…
hahalj
Jag hade hellre tagit ett par dagar ledigt under veckan när de flesta ändå arbetar och kört på med slipen mellan kl 8-16. Ingen skulle väl klaga på det. Måste man nödvändigtvis köra under helgen så skulle iaf jag betrakta långfredag och annandag som vanliga söndagar och då ta normal hänsyn, dvs inga störningar före kl 11 och inte efter kl 15 kanske. Men det beror väl på hur stingsliga grannar man har, hur brukar de själva bete sig vid liknande tillfällen etc. Pratar man innan med de närmaste grannarna så kan man ju åtminstone förvarna dem och själv få en uppfattning om vad de tycker.
 
  • Gilla
hangy2 och 1 till
  • Laddar…
Speciellt långfredag och påskdagen tycker jag du skall låta bli att störa grannarna. De är mycket mer "söndag" än vanliga söndagar.
 
  • Gilla
hangy2
  • Laddar…
Jag hade nog försökt hålla mig till högljutt arbete mellan 11 och 18 vilken helg det än är.
min påskdag kommer spenderas med motorsågen i högsta hugg och det får grannarna acceptera.
att behöva ta ledigt för att göra saker på vardagen är i min värld inte rimligt.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
hahalj skrev:
Jag hade hellre tagit ett par dagar ledigt under veckan när de flesta ändå arbetar och kört på med slipen mellan kl 8-16. Ingen skulle väl klaga på det. Måste man nödvändigtvis köra under helgen så skulle iaf jag betrakta långfredag och annandag som vanliga söndagar och då ta normal hänsyn, dvs inga störningar före kl 11 och inte efter kl 15 kanske. Men det beror väl på hur stingsliga grannar man har, hur brukar de själva bete sig vid liknande tillfällen etc. Pratar man innan med de närmaste grannarna så kan man ju åtminstone förvarna dem och själv få en uppfattning om vad de tycker.
Inte efter 15 på söndagar? Oj jag som brukar tänka att någon gång då kör jag när det passar mig! Oavsett tid! blir det ofta tex gräsklippning (har dock robot så det låter inte, och då tycker jag att jag någon gång i veckan kan väsnas med något annat) så kör jag efter tiderna inte före 10 och inte efter 21, alltså jag kör när det passar mig dock om någon kommer och säger att vi ska ha kalas eller vi sitter ute kan du vänta lite. Svarar jag självklart förlåt jättebra du sa till räcker det att jag väntar x timmar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.