9 274 läst · 5 svar
9k läst
5 svar
Apskabbiga golvtrösklar i EK, vad göra?
Golvtrösklarna var säkert jättesnygga på 60-talet... och såg helt okey ut på 70-talet..
Nu är dem... apfula? Lacken har släppt/nötts lite i mitten, smuts har gått ner i träet.
Lacken är så gulnad såden är att betrakta som brun numera.
Det är lagt golv i flera omgångar i huset under årens lopp... så att få ut trösklarna och byta mot nya går bara inte. Alla ligger alldeles för djupt.
Gjorde ett test med sickel, vass kniv, och en3-kants slip i en halvtimme
oavsett hur mycket jag slipar så ligger lackrester djupt ner... och de svarta skitiga partierna (eken kan ju vara lite mjukare i vissa åderpartier) så är det fortfarande "svart" om man försöker återlacka det med ny golvlack... det andra slipade blir inte bra heller... .
Vad ska jag göra?
Skita i eken och bara lacka vitt och sälja huset fort?
kan man typ vit-lasera ett tunt lager och sedan dra golvlack över?
Andra bra ide'er?
Nu är dem... apfula? Lacken har släppt/nötts lite i mitten, smuts har gått ner i träet.
Lacken är så gulnad såden är att betrakta som brun numera.
Det är lagt golv i flera omgångar i huset under årens lopp... så att få ut trösklarna och byta mot nya går bara inte. Alla ligger alldeles för djupt.
Gjorde ett test med sickel, vass kniv, och en3-kants slip i en halvtimme
oavsett hur mycket jag slipar så ligger lackrester djupt ner... och de svarta skitiga partierna (eken kan ju vara lite mjukare i vissa åderpartier) så är det fortfarande "svart" om man försöker återlacka det med ny golvlack... det andra slipade blir inte bra heller... .
Vad ska jag göra?
Skita i eken och bara lacka vitt och sälja huset fort?
kan man typ vit-lasera ett tunt lager och sedan dra golvlack över?
Andra bra ide'er?
Problemet är väl att den gamla lacken ihop med smuts verkar sitta väldigt djupt... har säkert dragit av 2mm lack medsickel och slipen och tyckt mig vara nere på "trä nivå"John J skrev:
Så fort man drar med olja eller lacknafta för att få en uppfattning så ser man att lacken och smutsen sitter bitvis djupt ner.
funderar nu på ngn typ av färglösningsmedel ihop med en ångtvätt för att på så vis försöka lyfta upp eländet ur alla porer och revor...
Ångtvätt.. is the shit!
Vilken grymme maskin!
så här blir det
Sickling Slipning
på med "kakelfix och fogrent" (löser upp hudavlagringar, mögel smutsetc.)
vänta 5 min
Blås rent tröskeln med ångtvätten!
helt nöjd med resultatet
grym maskin på att blåsa skit ur porer!
(och på att rengöra sunkiga klinkerfogar)
Vilken grymme maskin!
så här blir det
Sickling Slipning
på med "kakelfix och fogrent" (löser upp hudavlagringar, mögel smutsetc.)
vänta 5 min
Blås rent tröskeln med ångtvätten!
helt nöjd med resultatet
grym maskin på att blåsa skit ur porer!
(och på att rengöra sunkiga klinkerfogar)
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 259 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 259 inlägg
Låter bra. Ångtvätt står på önskelistan
Med lite j-r anamma, en multisåg och lite fantasi går det dock att byta även knepiga trösklar.
Bytta alla trösklar (ett tjugotal) i min gamla lägenhet. Sågade ut trösklarna med multisågen, byggde upp nya av ek och lackade. Skrivhålen pluggades med träplugg. Lägger mn ådringen rätt syns det inte. Det gjorde en enorm skillnad mot de trösklar som jag något år tidigare enbart slipat och lackat.
Några av väggarna var halvmetertjocka med tillhörande djupa trösklar. Där använde jag stavlimmade ekhyllplan. Det blev mycket snyggt.
Med lite j-r anamma, en multisåg och lite fantasi går det dock att byta även knepiga trösklar.
Bytta alla trösklar (ett tjugotal) i min gamla lägenhet. Sågade ut trösklarna med multisågen, byggde upp nya av ek och lackade. Skrivhålen pluggades med träplugg. Lägger mn ådringen rätt syns det inte. Det gjorde en enorm skillnad mot de trösklar som jag något år tidigare enbart slipat och lackat.
Några av väggarna var halvmetertjocka med tillhörande djupa trösklar. Där använde jag stavlimmade ekhyllplan. Det blev mycket snyggt.
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Produkter som diskuteras i tråden