Ofta skrivs om djupa hål och slippa elpatron-stöd i bergvärmen. Speciell om man ska investera i ytterligare hål eller djupare. Mina data:
183 m2 boyta. Hål 165 m. Mälardalen. 10 kwh Nibe F1245 allt intallerat 2013.
Elpatron-stöd kickar in vid -9-10 grader.
Extra patron-kwh 2022/2023: 197 kwh.
2023/2024: 442 kwh.
Total el inkl hushållsel 13000 kwh. Golvvärme i betong. Souterängvilla.

• Gilla
PFO
  • Laddar…
Jag har liknande förhållanden men klara mig till ungefär - 18 grader innan jag behöver elpatron stöd.
Daikin geo 3 8kW
200 m borrhål
220 kvm atemp suterängvilla byggd 2007
FTX ventilation
Stockholm

Dock går elpatron in en gång i veckan för legionella körningen på vv.

PFO PFO skrev:
Jag har liknande förhållanden men klara mig till ungefär - 18 grader innan jag behöver elpatron stöd.
Daikin geo 3 8kW
200 m borrhål
220 kvm atemp suterängvilla byggd 2007
FTX ventilation
Stockholm

Dock går elpatron in en gång i veckan för legionella körningen på vv.
Kan tillägga att vi har också 13 000 kWh i årsförbrukning för värme, hh el och elbil. Värmepump drar mellan 4500 till 5000 kWh/år beroende på utetemp. Den har egen elmätare.
Genom solceller köper vi ca 10 000 kWh/år.

C
B bertalm skrev:
Elpatron-stöd kickar in vid -9-10 grader.
Liknande situation här.
Idag är det ju lite trist att man dimensionerade det så vid installation.
Men det handlar ju samtidigt inte om så mycket pengar att det finns någon ekonomiskt incitament att "uppgradera".

Handlar ju inte nödvändigtvis heller om att just brunnen är underdimensionerad. I vårt fall är helt enkelt pumpen för liten för att klara vintern med enbart kompressorvärme.

Det man kan göra är ju att komplettera med ved de dyraste dagarna om man har möjligheten.

Liknande här med 200-300 kWh/år med tillskottsel och med en gammal Thermia Villa 55 pump.
Vid byte blir det en pump som motsvarar befintlig, finns ingen ekonomi att borra mera.
Har även en kamin som väl får lite ved.

Vi som tidigare haft frånluftsvärmepump vet hur mycket elpatron kan gå under en vinter 😉
Jag hade en Nibe 410P och där räckte det med att diska en stekpanna så startade elpatron eftersom temperaturen på varmvattnet gick ner lite. Det gick liksom inte att ställa när elpatron skulle kicka in utan när temperaturen på varmvattnet gick under 50°C så gick elpatron med 6kW eller om det var 8kW.
Där blockerades givetvis elpatron så kompressorn fick chansen att göra sitt.

Nu med bergvärme Nibe S1255 6kW 180m borra behövs ingen elpatron.
Sen gäller det att känna sin maskinpark, vad klarar den av och vart går gränsen och vågar man tänja lite på den. Det är skönt att veta att det även finns marginaler.
Skulle kompressorn inte gå av olika anledningar finns elpatron, för varmvattnet. Värme fixar någon av luftvärmepumparna eller kamin om vi inte är hemma.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.