Hej.
Fråga som kanske mest handlar om byggnadsvård, dvs renovera med korrekt material.
Bild visar toalett i källaren. Yttervägg åt vänster, innervägg rakt fram. Toan förefaller att vara original från mitten 50-talet. Marmorgolv och underbart blått porslin med matchande kakel.
Tyvärr är det fel färg på väggen. Misstänker våtrumsfärg… den är hård och tät, dvs släpper från väggen.

Planen är att riva väven, ev fylla ut ojämnheter med puts. Sen då???
Ska jag sätta ny väv och måla med öppen färg?? Eller måla direkt på betongen??

Målet är alltså att toan ska se helt original ut! Inte renoverad, utan ursprunglig 50-tal.
Kakel, porslin och golv behålls.
Elementet verkar tidigare varit målat i den snygga ljusblåa färgen , men vilken kulör är lämplig på väggen? Vit? Beige..?

Ja. Källaren är uppvärmd, torr, dränerad och välventilerad. Det är boendestandard i källaren.

Tacksam för tips om tidstypiska färger och materialval.
 
  • Ett badrum med toalett, handfat, spegel och blå kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Toaletthörn med beige vägg, marmorgolv, och synlig rörinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är du säker på att det inte är fukt bakom nere vid golvet? Inte bra att stänga in väggen med tät väv och färg i källaren. Jag skulle måla med difföppen färg och skippa väv.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Glasfiberväv började väl bli vanligt på 80-talet.
Färgat porslin var nog också något som kom lite senare, typ 60-talet. Ettgreppsblandare blev väl inte vanliga förrän på 70-talet, det fanns visserligen tvågreppsblandare som satt med bara ett hål men det hålet var större än hålet i det där handfatet.

Var det boendestandard i källaren på 50-talet eller har man senare, när familjen har växt, börja inreda källaren och då gjort en toalett där?
Har du originalritningarna?

Om det inte gäller ett hus som byggdes eller renoverades på 60-talet av väldigt rika personer så ville man normalt hålla nere kostnaderna och i en toalett i en källare som bara skulle bebos av några barn så var det antagligen bara målat på väggar och golv på 50-talet. Vita väggar så att det skulle se rent ut.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Tack för svar!
Toalettutrymmet är original från 1954. Marmorgolv och rördragningar är original. Även väggar osv är helt original. (ja, planlösning och placering av väggar alltså...)
Huset och området är påkostat från början, så källaren var inredd original. Toalett och gillestuga med öppen spis.
Jag tror att det blåa kaklet är ursprungligt. Men om det inte ens fanns på 50-talet får jag väl ge mig där :)

Engreppsblandaren är såklart utbytt. Väggarna är ommålade.

Frågan är vad jag ska göra med väggarna?
Bara putsa och måla, eller sätta någon väv....?

Och. Ja. Problemet som ska lösas är att det finns lite fukt i väggen, som alltså inte kommer ut pga fel färg, och att väven därför släpper...
 
BirgitS
A A bygg skrev:
Engreppsblandaren är såklart utbytt.
Det jag menar är att jag inte förstår hur de har kunnat byta 50-talets blandare till den där blandaren utan att behöva en täckbricka runt blandaren.

Se om det går att kontakta Gustavsbergs kundtjänst för att se när den där toalettmodellen tillverkades.

Det är möjligt att det fanns färgat porslin redan 1954, men det var mycket ovanligt i så fall.

Glasfiberväv är olämplig på väggar med tillskjutande fukt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Färgat porslin var nog också något som kom lite senare, typ 60-talet.
Visst har @BirgitS rätt i flera påpekanden. Arkitektritat påkostat hus i vår familj från 1964 var hypermodernt med bl detta färgade porslin (fortfarande intakt).
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A A bygg skrev:
Tack för svar!
Toalettutrymmet är original från 1954. Marmorgolv och rördragningar är original. Även väggar osv är helt original. (ja, planlösning och placering av väggar alltså...)
Huset och området är påkostat från början, så källaren var inredd original. Toalett och gillestuga med öppen spis.
Jag tror att det blåa kaklet är ursprungligt. Men om det inte ens fanns på 50-talet får jag väl ge mig där :)

Engreppsblandaren är såklart utbytt. Väggarna är ommålade.

Frågan är vad jag ska göra med väggarna?
Bara putsa och måla, eller sätta någon väv....?

Och. Ja. Problemet som ska lösas är att det finns lite fukt i väggen, som alltså inte kommer ut pga fel färg, och att väven därför släpper...
Putsa och måla, ej väv och någon typ av silikatfärg som "andas".
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Anna_H Anna_H skrev:
Toalettmodellen heter 315T, och tillverkades mellan 1953 och 1977. Hittar tyvärr ingen info om färger vid snabb googling. Men en brun (foto) och en blå finns på Nationalmuseum:
[bild]

[länk]
Fast den där verkar inte helt stämma med TS toalett eftersom TS lock är mindre än ringen men den på din bild är större. Den liknar mer toaletten i den här tråden i just det avseendet: https://www.byggahus.se/forum/threads/bla-retro-toalettstol-bortskaenkes.320357/
Men ingen info om modell etc.
 
Det mesta är nog ursprungligt förutom väven på väggarna. Antagligen har det bara varit putsat och målat men nån har satt väv och målat när fuktproblematiken och genomslagen på väggen blivit för besvärande.......
 
Lite offtopic. Skickar med en bild på toaletten
Gustavsberg, gissar på modell 315
 
  • Toalett med stängt lock, blå behållare, metallrör, gråmönstrat golv, beige vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svar hittills. Blir troligen att riva väven, putsa på där det behövs. Vita väggar och ett blått element 😊

Hoppas att inte hitta alltför mycket tråkigt under väven…
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A A bygg skrev:
Tack för svar hittills. Blir troligen att riva väven, putsa på där det behövs. Vita väggar och ett blått element 😊

Hoppas att inte hitta alltför mycket tråkigt under väven…
Bra idé. Kolla även status på stammarna, ser ut som ni har gjutjärnsrör i huset. Lyft av WC och kolla ev. golvbrunnar samt rensluckan till vänster om WC-stolen :)
 
Om väven är original så finns ju sjögräsväv att uppbringa som med lämplig färg som andas blir tidstypiskt. Om väven är en efterhandskonstruktion över puts är det väl den man får ordna upp
 
Om du river väven kan du kanske se om det är målat bakom 🙂 Längst ner har du nog putssläpp bakom tapeten. Förhoppningsvis inget allvarligare än så.

Våra 50-talskällare har tenderat att gå i gult eller någon sorts gråbeige, men en gräddvit färg (typ 0502-Y) är piggare i en källare och funkar bra till övriga 50-talsfärger. Vi har valt att måla källargolven i något som liknar originalfärgerna men måla källarväggarna i 0502-Y.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.