Hej allesammans, vi har ett gammalt plankinnertak som vi ska gipsa. Glespanelen kommer sättas direkt på plankorna och vi undrar om det går att använda en tunnare panel än standard 28x70 för att spara på takhöjden? Åtminstone 22x70, men helst ännu tunnare om möjligt. Har läst andra trådar på forumet där folk skrivit att gipset kan börja svikta om man använder för tunn panel, men då vi har plankinnertak och kan skruva så tätt vi vill borde inte det vara ett problem? Eller tänker jag fel?
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 100 inlägg
Du behöver ingen glespanel alls egentligen. Glesen gör främst två saker, skapar plats för 16mm flexrör för eldragningar och utrymme för infällda downlights samt möjliggör för att justera så att taket hamnar i våg.
Tack för svar. Borde ha nämnt det. Anledningen att vi ska sätta panelen är för att få plats med rördragning. Men som jag förstår det är 28 mm väl tilltaget och VP-rör bör få plats under tunnare panel också?
Tyvärr inte. Det är igenbyggt
Ok, tack. Varför skulle du inte använda tunnare? Är det för att trät blir för svagt och opålitligt? Idealiskt hade vi gärna använt den här tjockleken (15x70) nämligenJK87 skrev:
https://www.byggmax.se/15x69-planhyvlad-furu-p08315069#913=80997
Liknande trådar
-
Vatten i kallställt fritidshus (som ibland skall användas på vintern)
Vatten & Avlopp -
Vågar jag använda spisen om ugnen får huset att slockna?
Kök -
Mest lättanvända tvätt+torktumlaren?
Vitvaror -
Byggställning i trä, använda glespanel?
Byggmaterial & Byggteknik -
Kan man använda tunnare isolering och dubbla upp?
Isolering