Hej allesammans, vi har ett gammalt plankinnertak som vi ska gipsa. Glespanelen kommer sättas direkt på plankorna och vi undrar om det går att använda en tunnare panel än standard 28x70 för att spara på takhöjden? Åtminstone 22x70, men helst ännu tunnare om möjligt. Har läst andra trådar på forumet där folk skrivit att gipset kan börja svikta om man använder för tunn panel, men då vi har plankinnertak och kan skruva så tätt vi vill borde inte det vara ett problem? Eller tänker jag fel?

• Gammalt plankinnertak med slitage och fästdetaljer, diskussionsämne om gipsning och användning av tunnare glespanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver ingen glespanel alls egentligen. Glesen gör främst två saker, skapar plats för 16mm flexrör för eldragningar och utrymme för infällda downlights samt möjliggör för att justera så att taket hamnar i våg.

Tack för svar. Borde ha nämnt det. Anledningen att vi ska sätta panelen är för att få plats med rördragning. Men som jag förstår det är 28 mm väl tilltaget och VP-rör bör få plats under tunnare panel också?

Går det att dra rören i mellantaksfyllningen från ovansidan?

I Finland är 22mm standard tjocklek på glesbrädning bakom gips. Då ryms elrören precis in.

Tyvärr inte. Det är igenbyggt

H Herr Klocka skrev:
Eller tänker jag fel?
Nej

T tergo skrev:
Nej
Tack, vad bra

22*70 funkar också, tunnare än det hade jag inte andvänt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.