Jag har två säckar kakelfog över som jag felköpt och inte kan lämna tillbaka.
Polarn berättade att han använde kakelfog som putsbruk i sin tvättstuga med bra resultat... kan detta stämma eller blandar han ihop detta med något annat tro?
I fall det funkar så ska jag putsa en vägg nere i källaren med detta hellre än att kasta det.
Bespara mig gärna inlägg som idiotförklarar alla som inte gör allt exakt "by the book". Jag vet redan att det finns puts att köpa i butik som är till för väggar, jag undrar bara om det polarn säger kan stämma.. kan kakelfog funka som ytmaterial i ett förrådsutrymme?
Polarn berättade att han använde kakelfog som putsbruk i sin tvättstuga med bra resultat... kan detta stämma eller blandar han ihop detta med något annat tro?
I fall det funkar så ska jag putsa en vägg nere i källaren med detta hellre än att kasta det.
Bespara mig gärna inlägg som idiotförklarar alla som inte gör allt exakt "by the book". Jag vet redan att det finns puts att köpa i butik som är till för väggar, jag undrar bara om det polarn säger kan stämma.. kan kakelfog funka som ytmaterial i ett förrådsutrymme?
Kakelfog är ett (vanligtvis) cementbaserat putsbruk. Den bör rimligtvis fungera som puts också. Det värsta som kan hända är väl att den spricker och trillar ner. Eftersom du redan har betalt fogbruket, så har du ju inget att förlora.
Jag har putsnät som jag i så fall tänkte klamra fast först. Använder primer först. Det är en gipsvägg och en målad betongvägg. Väldigt släta. Tycker att det borde funka att smacka på 2-3 mm som ytskikt. Ingen som testat ( förutom min polare)
Tja, fog är liksom mycket kladdigare och "limmig" än puts och andra liknande cementbaserade produkter.
Sen har den även en mindre kornstruktur.
Antagligen går den hjälpligt att använda, men lite beroende på vilka av putsens egenskaper du söker så kan det kanske bli pannkaka.
OBS, jag är inte speciellt haj på detta, men det är min upplevelse av de olika produkterna.
Sen har den även en mindre kornstruktur.
Antagligen går den hjälpligt att använda, men lite beroende på vilka av putsens egenskaper du söker så kan det kanske bli pannkaka.
OBS, jag är inte speciellt haj på detta, men det är min upplevelse av de olika produkterna.
Kan tänka mig att det kan fungera, men inte att det blir ett bra resultat och definitivt inte att det blir lättjobbat på något sätt. Tror det kommer spricka upp som f-n. Men what the heck, det är vad jag tror. Jag hoppas att du provar och att det blir bra så jag får utöka min kunskapsbas lite. Återkom gärna med resultat om du gör det!
Dock så vet jag folk som putsat med kakelfix med mycket bra resultat. Det kanske är det din polare menar...
Dock så vet jag folk som putsat med kakelfix med mycket bra resultat. Det kanske är det din polare menar...
Redigerat av moderator:
Vill bara återkoppla. Det gick sjukt bra att putsa med kakelfog. Tycker fasen det var skitbra om man bara är ute eftet den putsade ytan. Det va bra häng i fogen så det blev minimalt med slabb. Lätt att bearbeta med svamp och vatten om man ville. Det funkar alltså precis lika bra som puts.
Det är ju dyrare så man kanske inte köper det istället för putsbruk men har du en halvsäck hemma så är det ju bara putsa nån vägg istället för att kasta.
Gick även bra att måla med silikatfärg.
Det är ju dyrare så man kanske inte köper det istället för putsbruk men har du en halvsäck hemma så är det ju bara putsa nån vägg istället för att kasta.
Kul att det fungerade ändåHolpers skrev:Vill bara återkoppla. Det gick sjukt bra att putsa med kakelfog. Tycker fasen det var skitbra om man bara är ute eftet den putsade ytan. Det va bra häng i fogen så det blev minimalt med slabb. Lätt att bearbeta med svamp och vatten om man ville. Det funkar alltså precis lika bra som puts.
Du har inga bilder på resultatet? Vore intressant att se och jämföra med vanlig puts, speciellt med silikatfärgen.
Näää nu har du har gjort fel... det ska ju inte fungera....Holpers skrev:Vill bara återkoppla. Det gick sjukt bra att putsa med kakelfog. Tycker fasen det var skitbra om man bara är ute eftet den putsade ytan. Det va bra häng i fogen så det blev minimalt med slabb. Lätt att bearbeta med svamp och vatten om man ville. Det funkar alltså precis lika bra som puts.
Kul med återkoppling! Nu vet vi att det fungerar!