Vad är att rekomendera?
Jag ska dra trådbundet nätverk i huset nu i samband med en tillbyggnad.
Tanken är att det minst skmall finnas ett dubbeluttag i varje rum, lite mer på ett par ställen. Allt ska sammanstråla i ett "teknikrum" Data och telefon kommer att nyttjas.
Tanken är att dra Kat6 kabel, sen får jag se vad det blir för paneler/uttag. Beror på vad jag får tag i till bra pris, blir kanske en blandning. Kat6 där det behövs för att nyttja gigabit fullt ut.

Det var lite bakgrund, nu till frågan: En elektriker ska dra detta och min fundering är då om det är lönsamt att nyttja fördragen Flex med 2xUTP6+KTV för ca 40:-/m eller slang +enskilda kablar för ca
28:-/m.

Blir ju en hel del kabel (kanske 200m) och 12:-/m mer för fördragen ska ju kompenseras av intjänad tid för elektrikern. Går det 5 timmar snabbare att dra 200m fördragen mot slang med enskilda kablar?

Misstänker att jag "tjänar" på att nyttja fördragen.

Nån med erfarenhet av detta?

Redigerat:
En nackdel med fördragen är att om du någongång i framtiden kanske skulle vilja dra om nätverkskablarna när en ny snabbare standard har kommit. Eller om du skulle råka skada en av kablarna, då är de inte lika enkelt att dra igenom en ny kabel. En "backup-lösning där skulle ju vara att dra en extra tom slang paralellt med den fördragna.

Som installatör med pris på ett jobb skulle jag alla dagar i veckan använda fördragna slangar. Och det till ALL installation oavsett datanät, starkström, antenn mm Det man tjänar i tid uppväger väl merkostnaden dessutom behöver man bara en slang i stället för flera som nästan är ett måste om man ska dra själv.

Misstänkte att det var så. Då blir det fördragna, men kommer att komplettera med en del VP-rör från dosorna upp till kattvindarna som extra säkerhet, kommer även att bli en del tomrör på olika sätt. Lägger rör när det blir tomrör för framtiden.

När du drar tomma rör från uppvärmda utrymmen till kalla så ska du täta rörändan så att du inte får luftcirkulation genom röret och kondensutfälning i röret.

Har koll på det, jobbade med elinstallationer inom industrin för ett "par år sen". Eller det kanske är 25 år sen... ;-) Brukar låta rören sluta nere i isoleringen och sen tejpa på en blompinne som sticker upp.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.