Status
Tråden går ej att kommentera.
Mikael_L skrev:
Istället för branschspecifika?

Att inte elektrikerfacket, kommunal och hotell och resturanganställda, ingenjörerna osv ska ha sin egna kollektivavtal utan att alla ska lyda under ett och samma centralt avtal?
Jag tror Morten menar tvångsanslutning av samtliga företag till ett kollektivavtal.

Det blir lite som amerikanska minimilöner skulle jag tro, men omfattar annat än lönenivån.
 
Nyfniken skrev:
Jag tror Morten menar tvångsanslutning av samtliga företag till ett kollektivavtal.

Det blir lite som amerikanska minimilöner skulle jag tro, men omfattar annat än lönenivån.
Jag är inte direkt för den medicinen men att påstå att det inte går att göra något för vi är med i EU och att man kan ge vilken skitlön som helst är nonsens.

Att lyfta avtal till lag när parter är överens är vattentätt.

Fortsätter trenden är jag inte förvånad om det sker, något som nästan alla EU-länder har idag.
 
Morten Alper skrev:
Jag är inte direkt för den medicinen men att påstå att det inte går att göra något för vi är med i EU och att man kan ge vilken skitlön som helst är nonsens.

Att lyfta avtal till lag när parter är överens är vattentätt.

Fortsätter trenden är jag inte förvånad om det sker, något som nästan alla EU-länder har idag.
Men det är ju inte utbrett att betala skitlöner. Är det skitlön om en rumän tjänar 70 spänn i timmen här när minimilönen där nere är 9 kr?
 
Jugend skrev:
Men det är ju inte utbrett att betala skitlöner. Är det skitlön om en rumän tjänar 70 spänn i timmen här när minimilönen där nere är 9 kr?
Självklart är det en skitlön här i Sverige, en svensk arbetare kan inte konkurrera och leva kvar i det här landet med en sådan lön! Då får han flytta till Rumänien. Ge Rumänen 120-140 spänn istället så får vi se hur attraktiv hans kompetens blir.

Sen tror jag att det är väldigt få Rumäner som tjänar några 70 spänn i timmen vitt här. Max 35 svart är vad jag har sett och hört i stockholmsområdet.
 
  • Gilla
Locke
  • Laddar…
Akahigi
Morten Alper skrev:
Självklart är det en skitlön här i Sverige, en svensk arbetare kan inte konkurrera och leva kvar i det här landet med en sådan lön! Då får han flytta till Rumänien. Ge Rumänen 120-140 spänn istället så får vi se hur attraktiv hans kompetens blir.

Sen tror jag att det är väldigt få Rumäner som tjänar några 70 spänn i timmen vitt här. Max 35 svart är vad jag har sett och hört i stockholmsområdet.
Låter ju inte som marknadsekonomi att ge honom extrapengar för att svenska hantverkare är dyrare...
 
Akahigi skrev:
Låter ju inte som marknadsekonomi att ge honom extrapengar för att svenska hantverkare är dyrare...
Det är möjligt. Marknadsekonomi har inte bara fördelar så därför måste den uppenbart regleras på vissa plan.
 
Morten Alper skrev:
Marknadsekonomi har inte bara fördelar så därför måste den uppenbart regleras på vissa plan.
Vilken typ av reglering tänker du på och vem ska avgöra vad som ska regleras och vilkas intressen ska man i så fall ha i åtanke?
 
Nu var det väl "allmängiltiga avtal" som diskuterades?
 
mr_bygg skrev:
Vilken typ av reglering tänker du på och vem ska avgöra vad som ska regleras och vilkas intressen ska man i så fall ha i åtanke?
Du får nog läsa trådens senaste dygn igen, där finns mina svar på dina frågor.
Lag och parter som är överens är väl en ledtråd som du kan få.
 
Nyfniken skrev:
Nu var det väl "allmängiltiga avtal" som diskuterades?
Jag tror inte att många av dessa "bildade" människor vet vad det innebär.
 
Mikael_L
Morten Alper skrev:
Du får nog läsa trådens senaste dygn igen, där finns mina svar på dina frågor.
Lag och parter som är överens är väl en ledtråd som du kan få.
Jamen skärp dig nu.

Hemlighetsfullt, och ledtrådar ... :eek:

Har du verkligen något att berätta så skriv det, annars kan du väl nöja dig med att läsa.
 
Mikael_L skrev:
Jamen skärp dig nu.

Hemlighetsfullt, och ledtrådar ... :eek:

Har du verkligen något att berätta så skriv det, annars kan du väl nöja dig med att läsa.
Vad är ditt problem Mikael?
Jag tycker att det är slarvfel att inte läsa trådens senaste inlägg.

Vad är hemlighetsfullt?

Har du pluggat på om allmängiltiga avtal så du kan skriva lite om det? Annars får du nog nöja dig med att läsa.
 
Morten Alper skrev:
Självklart är det en skitlön här i Sverige, en svensk arbetare kan inte konkurrera och leva kvar i det här landet med en sådan lön! Då får han flytta till Rumänien. Ge Rumänen 120-140 spänn istället så får vi se hur attraktiv hans kompetens blir.

Sen tror jag att det är väldigt få Rumäner som tjänar några 70 spänn i timmen vitt här. Max 35 svart är vad jag har sett och hört i stockholmsområdet.
Skall svensken alltid i alla lägen konkurrera om alla arbeten i vårt land? Det tror inte jag är lösningen. Jag vet rumäner som jobbar vitt och är jättenöjda.

Nej man måste leva i en öppen ekonomi och konkurrera fritt. Det betyder att det blir bonus och trevligt när det går bra och när det går dåligt och konkurrensen ökar så får man korrigera det med sin kostnadsmassa. Det här innefattar naturligtvis även lönenivån och då även för våra svenska hantverkare.

Att vi som Morten Alper på något vis skall subventionera högre löner inom en sektor tror jag är grymt skadligt. Dessutom skadligt för moralen i ett samhälle där resten av näringslivet konkurrerar globalt. Då kan man inte ha en gräddfil för de som råkar ha en lokal servicesektor. Eller tycker du att det är rättvistt Morten?
 
Morten Alper skrev:
Det är möjligt. Marknadsekonomi har inte bara fördelar så därför måste den uppenbart regleras på vissa plan.
Vad är så uppenbart, att någon inte får vara nöjd med sin lön bara för att DU tycker så?
 
Mikael_L
OK, nu lärde jag mig ett nytt ord.

Hint till andra som inte hört om det, googla på "allmängiltiga kollektivavtal" och "allmängiltiga avtal".

Nu måste jag läsa in lite. :)


Lessen Morten att jag inte hade hört den termen förut. :surprised:
 
  • Gilla
Morten Alper
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.