Status
Tråden går ej att kommentera.
Mikael_L
Morten Alper skrev:
Det är möjligt. Marknadsekonomi har inte bara fördelar så därför måste den uppenbart regleras på vissa plan.
Nimajneb skrev:
Vad är så uppenbart, att någon inte får vara nöjd med sin lön bara för att DU tycker så?
Fast jag håller med Morten där.
Marknadsekonomi har inte bara fördelar ...

Är du av annan åsikt?


Även om jag tycker att marknadsekonomin har många förtjänster, så tycker jag dock att den strandar hårt i vissa aspekter.
 
Morten Alper skrev:
Du får nog läsa trådens senaste dygn igen, där finns mina svar på dina frågor.
Lag och parter som är överens är väl en ledtråd som du kan få.
Jag kanske missat något men varför inte bara svara på frågorna istället. Har du klargjort din ståndpunkt i de frågor jag efterfrågade tidigare kan du bara enkelt referera specifikt till tidigare inlägg eller klippa in ditt inlägg så blir det tydligt.

Och sen förstår jag inte poängen med att du ger "ledtrådar". Hur för det diskussionen framåt? Tala klart och tydligt om vad du tycker istället så minskar det risken för att man missförstår vad du menar och gör det också enklare att svara på dina inlägg och föra en vettig diskussion.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Fast jag håller med Morten där.
Marknadsekonomi har inte bara fördelar ...

Är du av annan åsikt?


Även om jag tycker att marknadsekonomin har många förtjänster, så tycker jag dock att den strandar hårt i vissa aspekter.
Marknadsekonomin kräver en lagstiftning som skapar ett ramverk för marknaden att agera om, motsatsen är planekonomi som kräver detaljstyrning av varje enskild detalj.
Av någon anledning så tycks planekonomin ha havererat...
 
Morten Alper skrev:
Jag tror inte att många av dessa "bildade" människor vet vad det innebär.
Det visste inte jag heller, men jag har Googlat.

Det är nog mest på Byggnads man tycker det är självklar allmänbildning.
 
Jugend skrev:
Skall svensken alltid i alla lägen konkurrera om alla arbeten i vårt land? Det tror inte jag är lösningen. Jag vet rumäner som jobbar vitt och är jättenöjda.
Jag har aldrig påstått svensken alltid i alla lägen ska konkurrera om alla arbeten. Det vet jag att vi inte kan göra.
Däremot så är jag benhård på att vi ska behålla det vi har byggt upp för våra arbetare.
Att acceptera lönedumpning är sjukt för ett land som Sverige.

Dessa rumäner som du "vet om", jobbar dom inom transport, bygg eller städ?


Nej man måste leva i en öppen ekonomi och konkurrera fritt. Det betyder att det blir bonus och trevligt när det går bra och när det går dåligt och konkurrensen ökar så får man korrigera det med sin kostnadsmassa. Det här innefattar naturligtvis även lönenivån och då även för våra svenska hantverkare.

Så länge konkurrensen är sund och på lika villkor är det helt ok, men så är det inte idag för våra svenska arbetare.



Att vi som Morten Alper på något vis skall subventionera högre löner inom en sektor tror jag är grymt skadligt. Dessutom skadligt för moralen i ett samhälle där resten av näringslivet konkurrerar globalt. Då kan man inte ha en gräddfil för de som råkar ha en lokal servicesektor. Eller tycker du att det är rättvistt Morten?
På vilket sätt skulle löner subventioneras?
Du förstår inte skillnaden mellan global konkurrens för fungerande stora it-företag eller vad det nu är och lönedumpning i EU med trasiga människor som jobbar åt företag utan någon moral och skiter fullkomligt i människan.

I stort sett hela EU har allmängiltiga kollektivavtal eller lagstadgade minimilöner så jag förstår inte vad du tycker är så hemskt?
 
mr_bygg skrev:
Jag kanske missat något men varför inte bara svara på frågorna istället. Har du klargjort din ståndpunkt i de frågor jag efterfrågade tidigare kan du bara enkelt referera specifikt till tidigare inlägg eller klippa in ditt inlägg så blir det tydligt.

Och sen förstår jag inte poängen med att du ger "ledtrådar". Hur för det diskussionen framåt? Tala klart och tydligt om vad du tycker istället så minskar det risken för att man missförstår vad du menar och gör det också enklare att svara på dina inlägg och föra en vettig diskussion.
Allmängiltiga avtal. Tillräckligt klart och tydligt?

Det tror jag nog att du kunnat läsa tidigare i tråden och sedan fört en vettig diskussion istället för detta steg tillbaka.
 
Nyfniken skrev:
Det visste inte jag heller, men jag har Googlat.

Det är nog mest på Byggnads man tycker det är självklar allmänbildning.
Nja, snarare på transport.
 
Morten Alper skrev:
Allmängiltiga avtal. Tillräckligt klart och tydligt?

Det tror jag nog att du kunnat läsa tidigare i tråden och sedan fört en vettig diskussion istället för detta steg tillbaka.
Då får du frågan för femtioelfte gången igen.... vad för slags avtal och vilka är avtalsparterna?
 
Morten Alper skrev:
Allmängiltiga avtal. Tillräckligt klart och tydligt?

Det tror jag nog att du kunnat läsa tidigare i tråden och sedan fört en vettig diskussion istället för detta steg tillbaka.
Nej, förklara vad du menar med allmängiltiga avtal för det är inget jag stött på tidigare. Det kanske är självklart för dig men för att kunna föra en diskussion framåt så kan du inte förutsätta att alla har samma kunskap som dig.

Jag kan fortfarande inte förstå varför du bara inte kan bemöta frågor med ett pedagogiskt svar istället för att idiotförklara frågeställaren eller svepande hänvisa till tidigare inlägg.

Är det så att alla inte är fullständigt med på vad du menar så kanske vi som inte förstår är lite tröga men den bästa lösningen är i så fall att vara extra tydlig, upprepa vad du tidigare ville få fram och inte bara ge intetsägande svar på inläggen.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Eftersom alla tycks ha missat transportarbetareförbundets utspel nyligen :)

Ett allmängiltigt [kollektiv]avtal är ett avtal som omfattar samtliga som verkar i en viss branch, normala gången är att fack och arbetsgivareorganisation förhandlar fram ett avtal, som sedan riksdag upphöjer till lag.
 
Lustigt att man alltid försöker låtsas om att det är konkurrensen man tycker synd om: "Folk som jobbar i landet och bor i sina bilar här månader i sträck kanske hade haft en helt annan livskvalitet, säger han. "
 
Nyfniken skrev:
Lustigt att man alltid försöker låtsas om att det är konkurrensen man tycker synd om: "Folk som jobbar i landet och bor i sina bilar här månader i sträck kanske hade haft en helt annan livskvalitet, säger han. "
Troligtvis hade som suttit med en tiggarbössa i en bulgarisk bonnby o skramlat.Så visst skulle dom haft en annan livskvalitet.
 
Morten Alper skrev:
På vilket sätt skulle löner subventioneras?
Du förstår inte skillnaden mellan global konkurrens för fungerande stora it-företag eller vad det nu är och lönedumpning i EU med trasiga människor som jobbar åt företag utan någon moral och skiter fullkomligt i människan.

I stort sett hela EU har allmängiltiga kollektivavtal eller lagstadgade minimilöner så jag förstår inte vad du tycker är så hemskt?
Men det är inriktningen "behålla" som jag är starkt emot. En ekonomi är inte statisk. I så fall skulle vi fortfarande ha en kille med på tågen som är ansvarig för kolpannan, fortfarande ha stenhuggare som hugger ut stenen själva, fortfarande ha drängar und so weiter.

Konkurrens göder förändring och förbättringar. Men jag måste erkänna att jag saknar viss bakgrundsinformation.
Morten Alper du har verkar ju ha koll. Hur ser vår marknad ut jämfört med tex Holland, Tyskland, Spanien mm? Tjänar man lika i hela Europa som tex byggnadsarbetare? Hur ligger våra löner inom byggnads indexerat mot andra grupper jämfört med Europa? Det är ju egentligen högst aktuellt om man skall diskutera rörlighet över gränserna.
 
Intressant tanke med gemensamt kollektivavtal inom EU.

skulle det då bli cherry picking typ
- 8v semester från grekland
- 14 månadslöner från Österrike
- 35h arbetsvecka från Tyskland
- Lönesnittet från Luxemburg
- Fri pilsner från Danmark
- Pappaledighet från Sverige

osv osv:wow:

Nu vet jag inte om Byggnads resp Transportfacken har just villkoren ovan men dom finns i andra avtal i dom länderna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.