Hej.
Som rubriken säger, kan man använda en ctek laddare (safir 100) på ett elverk med modifierad sinusvåg eller förstör man laddaren då? Ska ladda ett bilbatteri.
Ska även förhoppningsvis ladda några batterier (ryobi 18v) på samma elverk, fungerar det utan att förstöra laddaren?

Mvh Peter

Det går inte att säga, speciellt som du inte talar om vilket elverk det gäller.
Men ctek är ju svenskt så det är ju enkelt att fråga dom direkt?
Ryobis laddare är ju något annat, kanske, kanske inte.

Rent logiskt borde det gå bra, för jag tror inte någon av dom har någon transformator i sig.

Elverket som det gäller är ett Stanley sg3100

MultiMan
D Dilato skrev:

Rent logiskt borde det gå bra, för jag tror inte någon av dom har någon transformator i sig.
Jag har försökt få svar på tekniska frågor från Ctek tidigare och mötts av ett totalt ointresse där de enbart hänvisar till sina återförsäljare, som inte vet något alls om så komplicerade frågor. Efter 8 laddare genom åren tröttnade jag och skrev att deras beteende var undermåligt och jag inte kommer köpa fler Ctek. Då fick jag helt plötsligt ett mail där de undrade vad jag ville. Jag svarade givetvis inte och köper inte eller rekommenderar några Ctek sedan drygt 3 år tillbaka.

Men, jag kanske vara hade otur trots att jag alltid utrycker mig väl i tal och skrift, så hoppas du får den tekniska information du behöver för att kunna lösa din frågeställning.

Här finns en genomgång som verkar vettig: https://www.powerstream.com/modified-sine-wave.htm

Edit: Det pratas om switchade laptopladdare i artikel, vilket en Ctek i princip är, med lite extra kretsar för laddstyrningen.

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
D Dilato skrev:

Alla switchade nätaggregat har en transformator i sig, fast mindre storlek än vid 50Hz pga den högre frekvensen som används internt.

MultiMan MultiMan skrev:
Alla switchade nätaggregat har en transformator i sig, fast mindre storlek än vid 50Hz pga den högre frekvensen som används internt.
Sant, men den transformatorn jobbar inte med sinus utan med fyrkantsvåg

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Sant, men den transformatorn jobbar inte med sinus utan med fyrkantsvåg
Och sitter efter likriktarbryggan. Så den ser inte matningen; man kan köra en SMPS på nästan vad som helst bara spänningen är tillräckligt hög, även ren DC är inga problem.

(Ja, i praktiken så kan naturligtvis komponenter ligga på gränsen i vissa användningsfall, men de är oftast tillräckligt väl tilltagna om bara matningen är rimlig.)

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Den erfarenheten jag har är att det inte är några problem alls. Nu är det några år sedan men har aldrig märkt något

Jag tror för det första att det inte är några problem att köra en batteriladdare på modifierad sinusvåg. Men när du också nämner elverket Stanley sg3100 så undrar jag varför du tror att det elverket har modifierad sinus. Jag har aldrig sett en generator som ger modifierad sinus. Det är något som brukar komma ur billiga växelriktare och UPS:er.

Här är lite info om den. Den har automatisk spänningsreglering vilket skall hålla den inom rimliga ramar vad gäller spänningen. Och det är av allt att döma en vanlig synkrongenerator som möjligen kan ge en något distorderad sinusvåg. Men absolut inte modifierad sinus.
https://stanleytools.hu/docs/307f9bab74c33e1aa7497986f42191813143.pdf

Då tror jag att jag tar och provar, i värsta fall får man väl köpa en ny laddare 😊
Återkommer till veckan hur det gick ☺️

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.