Hej!

Behöver råd kring ångbroms/ångspärr i hus från 70talet.
Vi har en enplansvilla med garage under samma tak. Garagdelen står på platta på mark, (Oklar isolering) och är inte uppvärmt till vardags idag. Bak i garagdelen finns ett förråd på ca 14kvm som vi nu har påbörjat omvandlingen till att bli ett inrett rum för att i förlängningen kanske kunna byggas in i boytan.
Vi har precis tagit bort ett plåtskåp som stack in 60cm i rummet från utsidan och satt igen med vindduk och 95mm isolering.
Fasaden på den här väggen är utifrån och in mexitegel - luftspalt - tunn masonitskiva - 95mm reglar men med 45mm isolering i - tunn masonit.
När vi nu tog bort skåpet passade vi på att där regla upp med 140reglar och ska nu regla på 45mm på resterande vägg och samtidigt då isolera så vi totalt har 140mm isolering i hela väggen.

Där är förutsättningarna. Nu till mitt dilemma där jag inte vet hur vi ska förhålla oss.
Ska vi fortsätta på inslagen väg utan nån form av ångbroms eller bör vi som jag tänker sätta ångbroms på befintliga 95väggen innan vi reglar på 45mm innanför det?
Andra allmänna tips på hur vi bör tänka?

Bifogar bild på väggen som det ser ut nu. (Vissa yttre masonitskivor saknades/var helt trasiga och ersatts av asfaboard)

(Även nästa vägg ut mot träpanel ska isoleras extra och vägg in mot garage)

• Vägg under renovering med synlig isolering och träreglar i garage. Avlägsnade material ligger på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sålänge som du inte har en broms idag så är det väldigt få tillfälle som det inte är bra att sätta en.
Men rita gärna upp hur väggarna förhåller sig till varandra

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.