A AndersS skrev:
Sedan såg jag att den nya routern har en funktion, är avslagen, att pusha ansluten utrustning att byta frekvensband 2,4-5 Ghz vid ställbar signalnivå. Är det en funktion som enbart ska användas om wifi finns via routern och inga AP?
Undvik den om du blandar routerns WiFi + externa AP'n. Som du var själv inne på gäller den endast trådlösa routern. Dessutom är nyare mobil utrustning (åtminstone Apple) så pass intelligent att den föredrar 5GHz om signalnivån räcker till och SSID är detsamma. Själv har jag 2.4GHz avslagen för allt utom gästnätverk.
 
S sunqan skrev:
Jag gav slutgiltigt upp trådlöst till htpcn när jag hamnade i fortfortfortlångsamtstillastartaominterfacet-träsket för tredje gången. Varannan referensdesign funkade klockrent, varannan funkade som hej kom och hjälp mig.
Jag har kablat precis allt som inte rör på sig (inklusive Sonoshögtalare, TV'n, skrivare, övervakningskameror, värmepumpen +++). 2.4GHz är avstängt sedan länge och 5GHz AP'n får sköta WiFi för det som blir över.

Trådlös Nirvana...20-50MB/sek mätt från stationär dator till iperf3 server som körs på en iPad överallt i huset, inga störningar från grannar (de verkar inte har upptäckt det här med 5GHz).

Det är vanligt att folk blir övertalade att köpa en router för 3000:- på TV-butiken som ser ut som en spindel, ställer den på samma 2.4GHz kanal som grannen och är sedan förbannad att hen får 40Mbit istället för 5600Mbit som står på kartongen...flera lågeffekt AP'n med olika kanaler slår alltid en "stark" router.
 
Redigerat:
  • Gilla
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
Och som notering, äldre utrustning/mobil kanske bara har 2,4Ghz
I mitt fall tre sådana.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.