Lagen säger att 100mW är maxeffekt på 2.4GHz och 200mW på 5GHz. Det har varit så i 20 år. Ändå lyckas man numera överföra 20x mer data med samma samma S/N och frekvensband. Jag tycker att utvecklingen går framåt.

Men fysiken sätter begränsningar på vad högsta teoretiska hastigheten kan bli, så man får helt enkelt höja S/N genom att ha fler AP'n. https://en.wikipedia.org/wiki/Shannon–Hartley_theorem

(eller så får man gå tillbaka till 802.11g och 2.4GHz om man är nöjd med att hastigheten blir låg...)
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Tja, min enda Ubiquity AP AC täcker 800 kvm tomt, utan några större problem .. får ca 25 mbit i ytterkanterna ..

Ska nog sätta en till i garaget, eftersom det står en murad öppen spis mellan där och APn ..
 
hsd hsd skrev:
Otroligt, är det verkligen sant, vilka pengar som läggs på Wi-Fi och trassel med inställningarna samt en massaväggvårtor som är på dygnet runt
För tie år sedan, med adsl...., hade jag en wi-fi router som utan problem täckte hela huset och tomten galant, bra flyt på nätet , men med dagens skräp måste jag ha två ap:n för täckningen i huset-trädgården är bara att glömma
Hade man 2-8Mbit/s ADSL så var 2.5Ghz 54Mbit/s ingen begränsning och räckvidden var bra, även genom väggar...

5GHz och 60Ghz har sämre räckvidd. 60Ghz klara inte ens en vägg.
Har hört rykten om att Apples satsade på 60GHz 802.11ad men svårigheterna fick Apple att lämna wifi-routermarknaden helt. Det blev inga produkter med Apple-kvalite.

Z Zakalwe skrev:
Det är viss skillnad på grejer du hade för 10 år sedan och moderna trådlösa enheter. Min NMT telefon hade också bra täckning... ;)
För de som gillade NMT450 så finns nya möjligheter. 450 nätet finns kvar och har uppgraderats till CDMA450.
Skaffa Net1 router och abonnemang till båt och sommarstuga :p (vet inte hur skärgårdstäckningen är, men tekniken finns iaf). Telefoni stödjs ej, men det finns ju whatsapp.

Vi har blivit kräsna, webbsidor ska ladda snabbt. Det är nu så mycket bilder och videos på nyhetssiter mm att det kräver nya prylar med högre hastigheter.

Problemet är fysikens lagar.
Högre frekvenser med mer bandbredd och smartare kodning ger högre hastighet men kortare räkvidd.
 
Jag är väl kanske lite galen bakåtsträvande nörd.?!

Först öppnar jag väggarna och drar antenn och TP-kabel.

Sen vill jag ändå ha minst 100Mbit/s 5Ghz Wi-Fi överallt i huset. Även gästrummet i källaren med betongväggar...

Men d e väl helt okay?
Byggahusare vill väl göra allt själv, dessutom lite onödigt bra när man ändå gör det själv?

Så att bygga häftigt Wi-Fi, byta firmware etc, är bara en fråga om intresse och vad man tycker är enkelt.
Allt man kan är ju enkelt...eller hur?

Edit: autocorrect...
 
Redigerat:
hsd
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, min enda Ubiquity AP AC täcker 800 kvm tomt, utan några större problem .. får ca 25 mbit i ytterkanterna ..

Ska nog sätta en till i garaget, eftersom det står en murad öppen spis mellan där och APn ..
Ett tunnland tomt , skulle behöva ap-n i träden också
 
Om man har olika nätnamn/SSID på sina accesspunkter/repeaters, så kan man använda appen "WFi Switcher" på Android.
Då byter mobilen nät innan den tappar kontakten.

Man lägger ut en lista med nät att ansluta till och byta emellan automatiskt.

Vill man pilla kan tex ställa in signalnivå för byte och prefer 5G.
Jag ställde scanningstiden på 30 sekunder för att spara batteri.
Videosamtal med Whatsapp pausas doxk vid bytet.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Då byter mobilen nät innan den tappar kontakten.
Fast (som Zakelwe också var inne på) så går det med de flesta klienter inte så långt innan de byter AP. Notera att det här delarna inte regleras av wifistandarderna utan istället är upp till klienten, men det vanligaste är att klienten när signalstyrkan passerar ett visst tröskelvärde börjar leta efter andra APs med samma SSID för att kunna byta till utan något egentligen märkbart avbrott för användaren. Sjunker signalstyrkan ännu mer börjar de leta efter APs med andra SSIDs. Dvs med en vettig klient så uppnår du din sökta effekt genom att ha samma SSID på dina APs.
 
Exakt. Genom att sätta samma SSID på alla AP'n signalerar man till klienten "jag har flera basstationer, försök byta mellan dessa så bra du kan".
 
Jag har kört med flera accesspunkter med samma SSID i alla år utan några problem*. Det viktiga är att sprida ut dom i frekvensbandet så dom inte stör varandra.

*Enda problemet har varit en Sony z3 som höll fast alldeles för länge vid en accesspunkt innan den bytte. Jag försökte hitta något sätt att ställa tröskelvärdet i andriod, men gav upp.
 
Jag har Metallica nätet och grannen mobynet och mobycast.
Borde jag byta nät eller är det bra som det är? Skärmdump av WiFi-analytiker visar signalstyrka för olika nätverk, inklusive "Metallica", "Mobynet" och "Mobycast".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Byt.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Till?
 
8 t ex
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Kanal 1 är bättre.
8 kommer att överlappa mot både högre och lägre kanaler.
 
Jag tänkte man kunde spara kanal 1 till nästa AP.... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.